پروفسور روک بولون، جراح، پژوهشگر و محقق بلژیکی بود که در سال ۱۳۳۳ هـ. ش، به دعوت آستان قدس رضوی، برای سامان دادن به بخش جراحی و انتقال تجربیات خود، در بیمارستان امام‌رضا (ع) مشغول به کار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول تاریخ فراوان بودند افرادی که با اعمال و تفکرات نیک خود، صرف نظر از ملیت، نژاد و مذهب، منشأ اعمال خیر بسیاری شدند. پروفسور بولون را، به جرئت می‌توان نمونه‌ای از چنین انسان‌های راستینی دانست.

پروفسور روک بولون، جراح، پژوهشگر و محقق بلژیکی بود که در سال ۱۳۳۳ هـ. ش، به دعوت آستان قدس رضوی، برای سامان دادن به بخش جراحی و انتقال تجربیات خود، در بیمارستان امام‌رضا (ع) مشغول به کار شد. حضور وی به عنوان رئیس بخش جراحی از آن رو حائز اهمیت است که برای نخستین بار، روش‌های مختلف جراحی نوین به وسیله او در استان خراسان اجرا شد و با توجه به امکاناتی که در اختیار وی قرار گرفت، سطح خدمات پزشکی در بیمارستان امام‌رضا (ع)، رشد چشمگیری یافت. وی در کنار ریاست بخش جراحی، به سامان دهی و تشکیل بخش بایگانی و نظم بخشیدن به امور بیماران نیز می‌پرداخت. پروفسور بولون، با ارائه ۱۱۹ مقاله علمی که در مجلات پزشکی داخل و خارج از ایران منتشر شد و نیز استفاده از روش اسپلنوپورتوگرافی (نوعی روش پرتونگاری برای بررسی عروق طحال) با روش خاص خود که اندکی بعد از او، توسط پزشکان فرانسوی جهانی شد، از خود چهره‌ای محقق و پیشتاز در امور پزشکی به نمایش گذاشت. پروفسور بولون در مدت زمان خدمت خود در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)، بار‌ها تحت تاثیر فضای معنوی حرم مطهر رضوی، توسل بیماران به آن حضرت و نیز کرامات آن امام همام در شفای بیماران قرار گرفت. از جمله مواردی که تاثیر فراوانی بر وی گذاشت، حالات معنوی و روحانی آیت‌ا... العظمی میلانی بود که توسط پروفسور بولون تحت عمل جراحی قرار گرفت.

این‌گونه موارد معنوی، سبب ساز انقلاب روحی و تشرف وی به دین مبین اسلام شد و بولون، نام عبدا... را برای خود برگزید. سرانجام پروفسور عبدا... بولون، پس از ۱۵ سال خدمت صادقانه، درمان هزاران بیمار و نیز تربیت شاگردان بسیار در زمینه جراحی عمومی، در ۱۴ مرداد ۱۳۴۸ بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت و در آرامگاه خواجه ربیع به خاک سپرده شد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.