نشست خبری تشریح جزئیات برگزاری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در خانه تئاتر آغاز شد.

بهزاد صدیقی دبیر این دوره از جشنواره تئاتر اکبر رادی، با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره گفت: طرح برگزاری جشنواره اکبر رادی در سال ۹۶ در هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی تصویب شد. مصوب شد که این جشنواره در بخش‌های مختلف و با تشکیل شورای سیاست‌گذاری برگزار شود؛ دوره نخست این جشنواره با استقبال خوب هنرمندان در ۶ بخش برگزار شد.

وی افزود: دوره دوم جشنواره تئاتر اکبر رادی که ۲۵ شهریور فراخوان آن منتشر شد، در چهار بخش برگزار می‌شود؛ به دلیل نبود بودجه و حمایت لازم از سوی مدیران و مسئولان نتوانستیم بخش سمینار‌های خارجی را برگزار کنیم، با وجود اینکه از پژوهشگران و صاحب نظران خارجی برای حضور در جشنواره دعوت شده بود.

صدیقی با اشاره به اینکه جشنواره اکبر رادی در چهار بخش برگزار می‌شود، گفت: در بخش صحنه‌ای از هنرمندان تئاتر دعوت کردیم. البته این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود. از ۵ نمایشنامه نویس و کارگردان دعوت شده که ۳ اثر برای بخش صحنه‌ای آماده کرده اند. بخش رادیو رادی برای نخستین بار در این دوره برگزار می‌شود که شامل دو بخش رادیو تئاتر و نمایش‌های رادی است. این بخش به دبیری ایوب آقاخانی است؛ تاکنون ۲۲ اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شده و ۷ اثر در بخش رادیو تئاتر منتخب شدند و در نهایت ۳ اثر اجرا می‌شوند.

او ادامه داد: بخش نمایشنامه نویسی طرح نو و یا اتفاقات لازم را نداشت و تمامی آثار اکبر رادی به شکل‌های مختلف نمایشنامه خوانی شده بود. برای همین در این دوره رویکرد نوینی پیشنهاد شد تا بخش رادیو رادی برگزار شود. در بخش نمایشنامه نویسی ۵۳ اثر از ۱۴ شهرستان شرکت کردند، ۲۸ مرد و ۷ زن که ۱۸ نفر با دو اثر و ۱۷ نفر با یک اثر حضور دارند؛ در نهایت ۳ نمایشنامه به مرحله نهایی می‌رسند.

صدیقی با اشاره به اینکه حضور نمایشنامه نویسان حرفه‌ای برای ما مهم بود، بیان کرد: برخی از نویسندگانی که ۲ اثرشان چاپ یا اجرا شده بود، در این بخش شرکت کردند و تازه‌ترین اثر خود را برای جشنواره آوردند. برگزیدگان این دوره از جشنواره در روز اختتامیه معرفی خواهند شد و هر بخش یک برگزیده دارد که نشان و مدال اکبر رادی را دریافت می‌کند. تا زمانی که بودجه مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم هدایای مادی به برگزیدگان اعطا کنیم.

در ادامه، روح الله جعفری دبیر بخش رادیو رادی و سمینار رادی شناسی گفت: در این بخش ۱۸ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد؛ بعد از داوری ۷ چکیده مقاله در نظر گرفته شد تا نوشته شوند و از این تعداد ۳ اثر برای ارائه در سمینار رادی شناسی انتخاب شدند. مقالات برگزیده این بخش در کتاب رادی شناسی منتشر خواهند شد. بخش مونولوگ به صورت غیررقابتی شکل گرفته که ۵ مونولوگ آن آماده شده و از این تعداد ۳ اثر در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شوند.

وی افزود: قرار است فضا برای اجرای عمومی این ۳ اثر مهیا شود. یکی از اهداف برگزاری بخش مقاله و سمینار رادی شناسی احیای سرمایه ملی و اجتماعی است.

در پایان، صدیقی در خصوص کتاب رادی شناسی جشنواره گفت: ۳ کتاب رادی شناسی توسط نشر قطره و نویا منتشر شده و کتاب بعدی توسط نشر خاموش منتشر خواهد شد. در این دوره محمودرضا رحیمی کارگردان اختتامیه خواهد بود و تعویق در برگزاری این دوره، به احترام درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی بود. 

قرار است در سال ۹۹ خانه موزه اکبر رادی تأسیس و خیابانی در اطراف خانه هنرمندان به نام او نامگذاری شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار