او با اشاره به اینکه آلایندگیها مربوط به همین مسئله است،گفت:تمام نیروگاههای حرارتی بر پایه سوخت گاز طراحی شدهاند و تنها در مواقع اضطرار میتواند از سوخت پشتیبان استفاده کنند.
او عنوان کرد: در حقیقت استفاده زیاد از مازوت یعنی تخلف از دستورالعمل ارائه شده در خصوص روند کاری نیروگاهها است چراکه مصرف مازوت مشکلات بسیاری را برای نیروگاههای بخاری ایجاد میکند لذا استفاده از مازوت به صرفه نیست.
نماینده وزرات نیرو گفت: مشکلاتی که سوخت مازوت برای نیروگاههای بخاری ایجاد میکند به افزایش هزینه تعمیرات نیروگاهها منجر میشود.
عبدلی عنوان کرد: از سال ۹۳ سهم استفاده از مازوت در نیروگاهها ۱۵.۳ درصد و استفاده از گاز ۷۲ درصد بود که این ارقام در سال ۹۷ با پیشرفت مناسب در استفاده از مازوت به ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرده و استفاده از گاز به ۸۷.۸ درصد رسیده است. بهطور قطع استفاده از مازوت به دلیل سنگینی این نوع سوخت موجب کاهش تولید نیز میشود، اما امسال متاسفانه روند کاهشی مصرف مازوت ادامه پیدا نکرده است.
او مطرح کرد: محدودیتها در نصب تجهیزات گوگردزدایی، عدم امکان جانمایی تجهیزات از نظر فنی، افت توان تولیدی واحدها، حجم بسیار عظیم و پیوسته پسماند گچی و هزینه بالای تجهیزات اشاره کرد.
عبدلی گفت: گوگرد زدایی از سوخت مازوت، افزایش راندمان نیروگاهها، اجرایی کردن ماده ۱۲ رفع موانع تولید به منظور ایجاد سازوکار تشویقی در جذب سرمایه از بخش خصوصی و پیش بینی تجهیزات FGB در طرح نیروگاه بخار جدید که در دست طراحی است از جمله دیگر راهکارهای پیشنهادی وزارت نیرو برای کاهش آلایندههای حوزه نیروگاهی است.
انتهای پیام/