ثبت غذای سنتی گوزلمه در فهرست میراث ناملموس آذربایجان‌غربی

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: غذای سنتی گوزلمه در فهرست میراث ناملموس آذربایجان‌غربی ثبت شد.

حسن سپهرفر معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: غذای سنتی گوزلمه پس از بررسی‌های همه جانبه در شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست میراث ناملموس آذربایجان‌غربی به ثبت ملی رسید.
 
سپهرفر با توضیح اینکه تغذیه و تامین خوراک از هنگام آفرینش جزء بنیادی‌ترین مسأله انسان بوده و از این جهت روی آوردن انسان به امر شبانی و نگهداری دام و کشاورزی در تامین مایحتاج زندگی روزانه از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است؛ گفت: نظام‌های تهیه و تدارک خوراک می‌تواند بسیار متنوع باشد، لذا با تهیه غذا‌های سنتی می‌توان در ارزش‌گذاری‌های فرهنگی موجب حفظ هویت‌های فرهنگی، منطقه‌ای و توسعه گردشگری خوراک شد.
 
او ادامه داد: در این راستا غذای سنتی گوزلمه با تهیه پرونده ثبتی پس از بررسی‌های همه جانبه در شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست میراث ناملموس آذربایجان‌غربی به ثبت ملی رسید.
 
سپهرفر بررسی ارزش‌های غذایی و شناساندن آن به خانواده‌ها، برگزاری برنامه‌های آموزشی تهیه خوراک‌های سنتی با نگاه فرهنگی با تاکید بر توجه به سلامت بودن آن نسبت به غذا‌هایی مانند ساندویچ، برگزاری جشنواره غذا‌های سنتی و همکاری سازمان‌های زیربط در انتقال فرهنگ‌های گذشتگان مبنی بر تشویق و الزام آموزش‌های لازم به دختران در حال تحصیل از طریق ارائه برنامه‌های فوق کلاسی می‌تواند از جمله اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده جهت حفظ هویت‌های فرهنگ تغذیه و توسعه گردشگری خوراک باشد.
انتهای پیام / ن م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.