سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی کشورمان پیرامون وضعیت ویژه ورزش با شیوع ویروس کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در حاشیه برگزاری جلسه با موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا،  اظهار داشت: کرونا موضوعی مهم در سراسر دنیا است و ما هم از این قائده مستثنی نیستیم. مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی کرده بودند که دیر یا زود کرونا به ایران خواهد رسید. وحشت، اضطراب و دست پاچگی مسئله‌ای را حل نخواهد کرد، باید با فکر، تدبیر و اندیشه و البته با آمادگی بیش از پیش به دنبال مبارزه کامل با این ویروس خطرناک و مهلک باشیم.

خلیلیان ادامه داد: اولویت ما مسابقات المپیک، انتخابی و اردو‌ها البته به استثناء فوتبال است. فوتبال موضوعی جدا است، شورای تامین و مسئولان وزارت بهداشت هم باید در این رابطه تصمیم گیری کنند، لذا امروز جلسه‌ای  در همین باره برگزار کردیم.

خلیلیان افزود: به دستور وزیر ورزش، ستادی را با این عنوان طراحی و جلسات مرتبط را از همین امروز آغاز کردیم. بیانیه‌هایی به طور مرتب منتشر خواهد شد. باید با کمک ادارات ورزش و جوانان، ستاد‌های متناظری در استان‌ها تشکیل شود. ماموریت ما در درجه اول آموزش است، چرا که ما ابزار اجرایی در سطح بهداشتی و درمانی نیستیم. اما در بعضی موارد از جمله مسائل نظارتی و امدادگری می‌توانیم به مسئولان مربوط کمک کنیم. ان شاالله هرچه سریع‌تر شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم.

خلیلیان درباره احتمال برگزاری لیگ برتر فوتبال بدون حضور تماشاگران گفت: همکاران و کارشناسان ما در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگر فاصله ۲ متر را برای تماشاگران رعایت کنیم، خصوصا در استادیوم‌های سرباز مانند فوتبال، خطر در کمترین حد خواهد بود. البته رعایت استاندارد‌های مختلف را به اماکن ورزشی، باشگاه‌ها و حتی مجتمع‌های مسکونی دارای مجموعه ورزشی ابلاغ کرده ایم. باید نسبت به فراهم کردن وسایل ضدعفونی کننده، حتی ماسک و دستکش اقدام کنند. مسلما خطر وجود دارد، اما نمی‌شود صرفا با شعار اقدام کرد. اقدام و عمل ما می‌تواند بهداشت را در ورزشگاه‌ها به حداکثر برساند و بیماری را دور نگه دارد. امیدواریم جامعه ورزش با توجه به مسائل آموزشی که روی سایت فدراسیون هم بارگذاری شده است و کمک گرفتن از همکاران ما در سراسر کشور برای بحث آموزش عملی و حضوری، بتواند به خوبی با این ویروس مبارزه کند.

خلیلیان درباره بازه زمانی شیوع ویروس توضیح داد: در دنیا این موضوع وجود دارد و فقط در اختیار ما نیست، اما طبق گفته سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می‌شود تا ١٥ فروردین ٩٩ شیوع کرونا به حداقل برسد. اگر شیوع متوقف بشود و هم زمان جامعه بشری بتواند دارو‌های کامل تری را ارائه کنند، قاعدتا باید منتظر غلبه بر این بیماری باشیم. البته باید گفت شیوع بیماری خیلی بیشتر از میزان مرگ و میر ناشی از آن است. نگرانی ما بیشتر از شیوع بیماری است و به همین دلیل رعایت مسائل بهداشتی مهم‌تر از درمان است.

خلیلیان تصریح کرد: رعایت اصول با عقل و تدبیر، به دور از هیجان و کمتر رفتن به مراکز گسترش جمعیت ما را از بیماری دور می‌کند. البته اطلاع رسانی هم مهم است، کسانی که تب بالا پیدا می‌کنند حتما اطلاع بدهند، با عدم اطلاع رسانی و پاک کردن صورت مسئله هیچ مشکلی حل نخواهد شد. همه نهاد‌های بهداشتی و درمانی طبق دستور وزیر بهداشت به صورت شبانه روزی آماده هستند. در بخش سنجش تب هم در حال اقدام هستیم، در اردو‌های ملی، امروز دستور نصب دستگاه‌های مخصوص را دادیم. البته سنجش تب کامل و صد در صد نیست.

خلیلیان در پایان تصریح کرد: ممکن است دستور برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگران داده شود، اما نیاز به یک بررسی و نظر کارشناسی دقیق و صریح دارد. باید دید کارشناسان وزارت بهداشت چه نظری خواهند داشت. همه باید هماهنگ باشیم، از اظهار نظر‌های غیر مسئولانه و ناآگاهانه، نشر اخبار کذب به خصوص در فضای مجازی و شایعه پراکنی به شدت خودداری کنیم. نباید جامعه با ترس رو به رو شود، اما باید دانست که این یک واقعیت است؛ لذا باید دید همکاران در وزارت بهداشت چه نظری خواهند داشت. به شهرستان‌ها ابلاغ شده است، تمام ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی، باشگاه‌های خصوصی و دولتی نهایت دقت را داشته باشند. تا حد امکان به مراکز ورزشی پرجمعیت نروند و اگر رفتند از صبح تا شب، حدودا بیست بار دستانشان را ضدعفونی کنند، هر سطحی احتمال آلودگی دارد. از روبوسی و دست دادن، هم چنین نزدیک شدن به افراد پرهیز کنیم.


بیشتر بخوانید : مهدی: لیگ برتر تعطیل نمی‌شود/ دست دادن در فوتبال را حذف می‌کنیم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار