به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درک نشانههایی از حالات چهره افراد مانند تسلط بصری داشتن، برقراری تماس چشمی و بروز عواطف در چهره و شناخت نشانههای مرتبط با حالت دفاعی و حواس پرتی شنونده به ما در آشنایی بیشتر با مفاهیم زبان بدن و داشتن ارتباط موثرتر کمک میکند.
زبان بدن از ابزارهای مهم در ارتباط است که آشنایی با مفاهیم آن میتواند به ما در داشتن ارتباطی مؤثرتر و درک و برداشت درستتری از مخاطبانمان کمک کند. در ادامه مقالات آشنایی با مفاهیم زبان بدن، در اینجا به درک و شناخت حالات چهره در افراد پرداختهشده است.
۱- داشتن تسلط بصری نشانه اعتمادبهنفس
هنگام صحبت کردن با دیگران، اگر شخصی باشید که ازلحاظ بصری غالب باشد میتوانید اعتمادبهنفس خود را نشان دهید. نسبت تسلط بصری را میتوان با تعیین اینکه چه کسی بیشتر به چشمان دیگری نگاه میکند و چه کسی به سمت دیگر خیره میشود، دریافت.
میزان تسلط بصری شما تعیین میکند که شما در مقایسه با شخص دیگر در سلسلهمراتب سلطه اجتماعی کجا ایستادهاید. افرادی که در بیشتر زمان گفتگو به جای چشمان مخاطب به سمت دیگر نگاه میکنند، میزان سلطه اجتماعی کمتری داشته و برای مثال احتمال کمتری دارد که رئیس باشند.
نگاه کردن به سمت پایین، احساس درماندگی را نشان میدهد، زیرا به نظر میرسد که شخص در تلاش است که از هرگونه انتقاد و تضادی جلوگیری کند.
۲- استفاده از تماس چشمی برای ارسال پیام
میگویند چشمان پنجرهای برای روح هستند. شما با توجه به طرز نگاه کردن دیگران، میتوانید خیلی چیزها در مورد آن شخص بیاموزید.
اجتناب کامل از تماس با چشمی، یا زیاد به پایین نگاه کردن، هر دو نشاندهنده حالت دفاعی است. اگر کسی فعالانه به شما گوش کند، بهجای اینکه حرف بزند، تماس چشمی بیشتری با شما برقرار میکند. در حین یک مکالمه برگرداندن نگاه گوینده از شنونده همچنین میتواند نشانهی این باشد که شخصی که در حال صحبت کردن است هنوز برای توقف و گوش دادن آماده نیست.
نگاه کردن به یک فرد میتواند نشانهای از وجود جذابیت در آن فرد باشد. افرادی که به کسی علاقهمند هستند، با آن شخص تماس چشمی قوی برقرار میکنند و موقع مکالمه بهطرف فرد مقابل متمایل میشوند.
بسته به زمینه، ایجاد تماس چشم با شخص دیگری میتواند نشانه ادب و احترام بهطرف مقابل باشد. بهعنوانمثال، هنگامیکه شما دریک اتاقی که افراد زیادی حضور دارند مشغول ارائه و سخنرانی هستید، اتاق را به سه بخش تقسیم کنید؛ و دقت کنید که هر بار پیامتان را به یک بخش از افراد منتقل کنید و با یک نفر در آن قسمت تماس چشمی برقرار کنید. افرادی که در اطراف آن شخص نشستهاند حس میکنند که در تماس مستقیم با شما قرار دارند و این باعث میشود شما یک سخنران عالی به نظر بیایید.
۳- درک ابراز عواطف در چهره
باید توجه ویژهای به حالات چهره که احساسات را منتقل میکند، داشته باشید، بهویژه اگر آنها با کلماتی که فرد میگوید در تناقض باشند. این میتواند به شما در درک احساسات واقعی یک شخص کمک کند.
تنظیمکنندهها، حالات چهرهای هستند که در طی مکالمات بازخورد ایجاد میکنند، مانند تکان دادن سر و حالاتی که نشانه خستگی یا توجه و علاقه شنونده است. این تنظیمکنندهها میتوانند سطح علاقهمندی یا موافقت طرف مقابل را ارزیابی کنند. درواقع، آنها بازخورد ایجاد میکنند.
با استفاده از حرکات مثبت، مانند تکان دادن سر و لبخند زدن، میتوانید همدلی خود را نسبت به فرد دیگر نشان دهید. استفاده از این حرکات، زمانی که یک شخص صحبت میکند، به او بازخورد مثبت میدهد و نشان میدهد به آنچه میگوید علاقهمند هستیم.
۴- اجتناب از حالات دفاعی
حرکات خاص زبان بدن، ازجمله حالات چهرهای که با حالات دفاعی مرتبط باشند، باعث میشود فردی به نظر بیایید که تسلط کمی بر خود دارد و فاقد اعتمادبهنفس کافی است.
محدود کردن حالات چهره و لبخند، دستان و بازوهای بسته، نشانههای حالات دفاعی است.
چرخش بدن به سمت مخالف دیگران یا دستبهسینه شدن، نشانههای دیگری از حالت دفاعی است.
۵- مراقب حواسپرتی دیگران باشید
اگر شما در حال ارائه یک سخنرانی هستید، قطعاً میخواهید مردم درگیر موضوع شوند و به شما توجه کنند. اگر شما در حال مشاهده یک سخنرانی هستید، نیز میخواهید که یک شنونده فعال به نظر برسید. نشانههایی وجود دارد که تعامل یا عدم تعامل با گوینده را نشان میدهد.
سرهای به سمت پایین و چشمهایی که به اطراف نگاه میکنند از نشانههای عدم درگیری و مشارکت با گوینده هستند.
شل شدن و فرورفتن در صندلی نشانهای از عدم مشارکت است. همینطور، وررفتن، خطخطی کردن، یا نوشتن، نشان میدهد فرد شنونده نسبت به موضوع بیتوجه است.
منبع: دنیاک
انتهای پیام/