رئیس سازمان چای کشورگفت:با پرداخت تسهیلات بانکی به صاحبان کارخانجات چای سازی و اصلاح ساختار و افزایش کیفیت تولید، چای ایرانی به کشور‌های اوراسیا صادر می‌شود.

صادرات چای ایرانی به کشور‌های اورسیا با اصلاح ساختار کارخانجات چای سازیبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه، پیوستن کشور به جمع کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا فرصت خوبی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه چای ایرانی است ،گفت: برای ارتقای تولید، بهداشتی کردن و اصلاح ساختار، تسهیلات بانکی به کارخانجات چای سازی پرداخت می‌شود.

او با تأکید بر اینکه ،ذائقه مردم ساکن در حوزه اوراسیا با چای ایرانی آشنا است، باید از این فرصت برای ارتقای کیفیت محصولات و افزایش صادرات چای داخلی استفاده کرد ،افزود: هم‌اینک چای ایرانی به بسیاری از کشور‌های جهان صادر و ارزآوری خوبی نیز نصیب کشور می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه، گیلان دروازه ورود کشور به اتحادیه گمرکی اوراسیا است، گفت: این استان محصولات کشاورزی متنوعی مانند انواع مرکبات و گل و گیاه برای صادرات به این کشور‌ها دارد و چای از جمله بهترین ارقام صادراتی ایران محسوب می‌شود.

حبیب جهانساز با بیان اینکه، افزایش ضریب مکانیزاسیون از برنامه‌های مهم سازمان چای است، افزود:استفاده مؤثر از فناوری‌های نوین از جمله انواع ماشین‌آلات هرس و برگ‌چین و زمینه‌سازی برای استفاده بهتر از فناوری‌های جدید از اولویت‌های اصلی این سازمان است.

او با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقای دانش چایکاران، گفت: در سال‌های گذشته آموزش به چایکاران کمرنگ شده بود، اما سازمان چای به‌ویژه در سال‌های اخیر تلاش خوبی برای ارتقای سطح آگاهی چایکاران انجام داده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه، در حال حاضر ۶۰ هزار خانوار چایکار گیلانی و مازندرانی در ۲۵ هزار هکتار باغ چای مشغول فعالیت هستند، افزود: پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چایکاران گیلان و مازندران در راستای به‌زراعی، اصلاح و احیای باغات چای و مکانیزاسیون و توسعه تجهیزات آبیاری تحت فشار از جمله اقدامات سازمان چای محسوب می‌شود.

حبیب جهان ساز افزایش سامانه‌های آبیاری تحت فشار، تجهیز، احیای باغات چای و خرید ماشین‌آلات لازم را در بالا بردن سطح کیفیت چای تولید شده در دو استان شمالی گیلان و مازندران تأثیرگذار دانست و گفت: سازمان چای پرداخت تسهیلات کم‌بهره را جزء اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

او لزوم انتقال دانش فنی به چایکاران را برای بهره‌وری بیشتر در تولید و برداشت کیفی برگ سبز چای بسیار ضروری دانست و افزود: اجرای طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی از جمله موارد مهمی است که به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر آن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور در پایان تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان چای و تولید چای خشک باکیفیت و مرغوب از جمله اولویت‌های مهم این سازمان است وبا افزایش میزان صادرات چای خشک ارزآوری خوبی نصیب کشور می‌شود و چایکاران نیزبا رغبت بیشتری این محصول را تولید می‌کنند .

 

انتهای پیام / ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.