مرقد امامزاده پیرعمر (ع) یکی از محبوب‌ترین مکان‌های زیارتی سنندج که هر ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کردستان، قطعه‌ای از بهشت که در خطه غرب کشور واقع شده وبه دلیل سابقه تاریخی ومذهبی همواره یکی از مقصد‌های گردشگری ومیزبان گردشگرانی از جنس‌های مختلف است علاقمندان به تاریخ و زائرانی که به این دیار می‌آیند زائر امامزادگانی می‌شوند که در گوشه گوشه این استان سخاوتمند آرمیده اند.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

یکی از جاذبه‌های معنوی این استان که فرصت گردشگری را برای گردشگران ومسافران ازراه رسیده وخسته فراهم کرده است وجود آرامگاه یکی از امامزادگان به نام «پیرعمر» که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی شهر سنندج واقع شده و مامن عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

این آرامگاه که عطر معنوی خاصی دارد دارای کرامات وبرکات بسیاری بوده که باعث شده تا زائران، گردشگران و مسافرانی از اقصی نقاط ایران اسلامی برای بهره گیری معنوی به این مکان زیارتی سفرکنند.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

بقعه منور امامزاده پیرعمر(ع)  با تمام شکوه و عظمتش وفضای معنوی وعرفانی که دارد شامل مقبره، مسجد، فضا‌های مجاور و آرامگاه خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجی است.

در باب شجره این امامزاده، وی را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می‌دانند.

بنای اصلی مقبره در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ ه. ق ساخته شد و «محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد این امامزاده را آینه کاری کرد.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

در جوار این گنبد و بارگاه مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ هجری میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می‌برند

بنای امامزاده دارای ساختمانی است که از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می‌شود.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌توان به تزیینات آجری، گچ بری، آیینه کاری واروسی‌های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.

حیاط بزرگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

ورودی بنا درقسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است. طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روز‌های پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه‌های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می‌پردازند.

امامزاده «پیرعمر» خلوتگاه معنوی مسافران نوروزی

بنایی که این مرقد مطهر را در خود جای داده است به شمارة ۲۶۱۵ در فهرست آثارتاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.