معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون خسارتی به محصولات کشاورزی در مناطق درگیر ملخ وارد نشده‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه از ورود ملخ‌ها به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیمراد سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در سفر به بوشهر برای بررسی هجوم ملخ‌ها به این استان، بیان کرد: پارسال عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در  ۷۵۰ هزار هکتار انجام شد، اما امسال پیش بینی می‌شود این میزان به یک میلیون هکتار بسته به شرایط افزایش یابد.

او افزود: تا کنون مبارزه با ملخ صحرایی در هشت هزار هکتار در استان‌های درگیر از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور  ادامه داد: امسال جمعیت آفت ملخ صحرایی در مبدا آن که شرق آفریقا است شامل کشور کنیا در ۷۰ سال گذشته و در کشور‌های اریتره و اتیوپی در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است و با توجه به اینکه مسیر حرکت جمعیت این آفت با باد است وارد عربستان شده و پس از آن به سمت ایران آمده است که بر همین اساس انتظار داریم سطح مبارزه گسترش پیدا کند.

سرافرازی بیان کرد: احتمال می‌رود در صورتی که کار مبارزه دراستان‌های ورودی ملخ صحرایی به قوت انجام نشود احتمال نفوذ آن‌ها به استان‌های شمالی‌تر و آلوده شدن استان‌های بیشتری در کشور وجود دارد.

او افزود: امسال آفت ملخ صحرایی درمنطقه سیریک و جاسک استان هرمزگان از مناطق تابستان گذران هند و پاکستان وارد شده‌است و کار مبارزه با آن‌ها در حال انجام است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همچنین هفته گذشته در جریان باد شدیدی که از سمت جنوب غرب ایران اتفاق افتاد  بخشی از آفت ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به ایران هجوم آورد و در بخش‌هایی از منطقه پارسیان هرمزگان، بوشهر و منطقه مهر و لامرد در استان فارس جمعیت به نسبت بالایی از این آفت دیده شده است.

سرافرازی پیش بینی کرد: با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی حاکم بر منطقه و پیش‌بینی هواشناسی در آینده بسیار نزدیک شاهد هجوم گسترده ملخ صحرایی از عربستان باشیم.

او گفت: تاکنون خسارتی به محصولات زراعی و باغی در مناطق درگیر وارد نشده‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه  سازمان‌های مربوط از ورود ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد:  امسال در زمینه مبارزه با ملخ نیروهای انسانی و امکانات نسبت به پارسال بیشتر شده است و با حمایت سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و در اختیار ۱۰ استان درگیر، قرار گرفته است و با توجه به تاکید وزارت کشور در زمینه همکاری استانداران جای دغدغه و نگرانی وجود ندارد.

سرافرازی تاکیدکرد: در خصوص آفت کشی، سازمان حفظ نباتات هیچ محدودیتی ندارد و به اندازه کافی سم تامین شده‌است و در بحث سوخت نیز حسب نامه‌ای که به استانداران نوشته شده به اندازه کافی در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته‌است.

او گفت: با توجه به امکانات پشتیبانی که وجود دارد انتظار داریم هیچ مشکلی در مورد اختصاص اعتبار پیش نیاید و در صورت رویارویی با جمعیت بیشتر ملخ صحرایی، امکان کمک مالی بیشتری وجود دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.