مردم با توجه به دستور العمل‌های پیشگیرانه می‌توانند از گسترش اپیدمی جلوگیری کرده و از خانواده خود محافظت کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اپیدمی‌های مرتبط با بیماری‌های عفونی و ویروس‌های نوپا همواره در جریان هستند. از «طاعون» در قرون وسطا تا «اپیدمی وبا‌ی اروپا» در قرن نوزدهم، از «پاندمی آنفلوانزای جنگ جهانی اول» در قرن بیستم تا «اپیدمی ویروس ابولا» در غرب آفریقا، از «ویروس زیکای آمریکای لاتین» تا «کرونا ویروس کووید ۱۹» در ووهان چین و اکنون گسترش سریع آن به قاره‌های مختلف جهان همگی نمونه‌های بارزی از پویایی میکروب‌های بیماری زا در طبیعت پیرامون ما بوده اند.

از بین بردن کامل طغیان‌ها و اپیدمی‌های در جریان، همیشه با مشکلات زیادی روبه رو هستند اما باید برای مقابله با آن‌ها آمادگی‌های لازم را کسب کرده تا از خسارت های انسانی و اقتصادی فاجعه بار به میزان قابل توجهی کم کنیم.

شناسایی، پاسخگویی، آموزش و کسب امادگی‌های لازم

شناسایی، پاسخگویی، آموزش و کسب آمادگی‌های لازم در مورد ویروس کرونا نیازمند برنامه ریزی منسجم، دقیق و بلند مدت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

اگر به طغیان دیفتری در کمپ پناهجویان روهینگا در بنگلادش یا اپیدمی‌های مجدد اتفاق افتاده‌ی تب لاسا در آفریقا و بیماری وبا ناشی از اب‌های آلوده در کشور یمن نیک بنگریم می‌توانیم نتیجه بگیریم که علاوه بر کسب آمادگی‌ها و نظام مراقبت محلی، پاسخ مناسب و زودهنگام جامعه بین الملل و سازمان بهداشت جهانی برای حفظ جان و سلامت جسمانی افراد امری کلیدی و حیاتی به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ توصیه‌های بهداشتی در مورد پیشگیری از کرونا در سفر


هنگامی که موارد گزارش شده از بیماری‌های عفونی نوپدید درهنگام رخداد اپیدمی نامعلوم است و پاسخ بهداشت محلی و سازمان‌های بین المللی به اینگونه موارد با آهستگی و به دور از شفافیت و اطلاع رسانی دقیق به مردم انجام می‌شود، تلفات انسانی آن همانند آنچه در ارتباط با اپیدمی ابولا‌ی غرب افریقا در سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد بودیم، می‌تواند بسیار نگران کننده و غمناک باشد.

آمادگی فردی تا جهانی مقابله با اپیدمی‌ها

آمادگی‌های فردی تا جهانی مقابله با اپیدمی‌ها در سطوح متفاوت شامل آمادگی محلی و استانی، آمادگی درون بخشی و بین بخشی، آمادگی کشوری، آمادگی منطقه‌ای و در نهایت آمادگی بین المللی و جهانی طبقه بندی می‌شود. نقشه راه آمادگی‌ها در مقابل طغیان‌ها و اپیدمی‌ها کسب آمادگی‌های لازم در سطح فردی و جمعی نیاز‌های بهداشتی، سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با بحران ها، نظارت و درمان وزارت بهداشت به عنوان بازوی اجرایی طرح نظام مراقبت از اپیدمی را شامل می شود.

آمادگی استانی و روستا‌های محلی

معاون‌های بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص راه‌های انتشار و پیشگیری از اپیدمی متنوع را دارند. اطلاع رسانی روزانه بیماران مشکوک و قطعی مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها باید در وب سایت رسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به روز رسانی شده و موارد ثبت شده بیماری به وزارت بهداشت و درمان به عنوان مرجع اصلی خبری به صورت روزانه گزارش داده شود. مردم هم با توجه به دستور العمل‌های پیشگیرانه می‌توانند از گسترش اپیدمی جلوگیری کرده و از خانواده خود محافظت کنند.

آمادگی درون بخشی و بین بخشی

در آمادگی درون بخشی و بین بخشی، سازمان‌های دولتی و خصوصی با همکاری انجمن‌های مردم نهاد در جهت رفع نواقص موجود در یک بخش از اجرای کنترل اپیدمی مانند آب رسانی تمیز به مردم تا تهیه ماسک‌های تنفسی باید بکوشند. نقشه راه وزارت بهداشت برای مقابله با اپیدمی ویروس کووید باید موارد قطعی و مشکوک بیماری را در کل کشور بر مبنای گزارشات رسیده از استان‌ها به گوش مردم برساند.

برای مقابله با کرونا چه آمادگی‌هایی لازم است داشته باشیم؟


بیشتر بخوانید: ناظران سازمان بهداشت جهانی فردا سه‌شنبه وارد تهران می‌شوند


وزارت بهداشت باید روزانه یا ماهانه درخصوص تامین مواد غذایی برای افراد آسیب دیده، آب شرب بهداشتی، ارتباطات شفاف و دقیق، امکانات و تجهیزات لجستیک مانند نصب دستگاه تب سنج در فرودگاه‌های بین المللی کشور، تدوین دستور العمل‌های کنترل عفونت در بیمارستان‌های سراسر کشور و تعیین زمان اعلام وضعیت اضطراری بر اساس استانه شدت گسترش بیماری گزارش‌هایی دهد.

 وزارت بهداشت و درمان باید به صورت سالانه گزارش کاملی از وضعیت برنامه آمادگی و کنترل اپیدمی در استان‌های مختلف کشور را در اختیار تمامی مردم قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار