مدیر امور باغبانی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: آبیاری منظم و کوددهی باعث افزایش راندمان باغ می‌شود.

آبیاری منظم و کوددهی باعث افزایش راندمان باغ می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چند نکته ضروری وجود دارد که در صورت رعایت کردن باعث افزایش راندمان باغ می‌شود.

نکات ضروری برای افزایش راندمان باغات به شرح زیر است:

۱- کود دهی برای تقویت رشد زایشی و رویشی منوط به در دست داشتن آزمایش خاک و برگ است لطفا از اختلاط‌های پیشنهادی دیگران اجتناب کنید.
۲- رنرک‌های اطراف پایه درخت سالانه به محض رویت در طول فصل خزان حذف شوند.
۳- استفاده از کود‌های ازته برای درختان یکبار در اوایل بهار همزمان با رشد رویشی و یکبار در زمان باردهی با مشورت کارشناسان مصرف شود.
۴- درختان که هرس شدید شده اند غالباً شاخه‌های نرک زیادی تولید می‌کنند لذا در فصل رشد با هرس سبز از حجم آن‌ها به صورت کنترل شده بکاهید در صورت حذف یکباره درخت دچار آفتاب سوختگی می‌شود.
۵- آبیاری منظم باغ در ساعات اولیه صبح و اوایل شب و در پریود‌های زمانی منظم انجام شوند.
۶- در صورت مشاهده آنرمالی در شکل برگ و میوه سریعاً با مشورت کارشناسان اقدام به مهار بیماری کنید تا علاوه بر ریشه کن کردن بیماری در دوران اولیه از هزینه سنگین و خسارت گزاف در امان باشید.
۷- بهداشت باغ تأثیر کاملا مستقیمی بر کنترل آفات و بیماری‌ها دارد.
۸- تقویت بستر خاک با کود دهی و تقویت درخت با سمپاشی سالانه برای باردهی سال آتی ضروری است.
۹- با توجه به آشفته بازار کود و سم و انبوهی برند‌های قلابی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه و زمان، کود را قبل از خرید آزمایش یا از کیفیت خوب آن اطمینان حاصل نمایید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار