رسانه‌های معاند این بار در قضیه شیوع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند تا در راستای جنگ روانی، شبه‌افکنی و نیز کاهش اعتماد عمومی، عملیات رسانه‌ای خود را وارد فاز جدیدی کنند.

چگونه می‌توان روایت رسانه‌های معاند را خنثی کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های معاند و بیگانه بعد از ماجرای سیل و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، این بار در قضیه شیوع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند تا در راستای جنگ روانی، شبه‌افکنی و نیز کاهش اعتماد عمومی، عملیات رسانه‌ای خود را وارد فاز جدیدی کنند.

در حالی‌که کرونا به یک بیماری فراگیر در سراسر جهان تبدیل شده و برای بیش از ۴۰ کشور مشکل‌آفرین بوده است، این رسانه‌ها، اخبار اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های دولتی کشورمان را در راستای مهار کرونا، وارونه جلوه می‌دهند.

در واقع سیاست رسانه‌ای دشمن؛ ایجاد التهاب در جامعه، زیر سؤال بردن اقدامات دستگاه‌های اجرایی و به تبع آن ایجاد یأس و ناامیدی برآمده از عدم اعتماد به دولت و رسانه‌های رسمی و در نهایت افزایش تنش و ناآرامی است.

برای اینکه دشمن در راستای سیاست‌های مورد اشاره موفق شود، ابتدا تلاش می‌کند رسانه‌های رسمی داخلی را به عنوان خط مقدم جنگ روانی و عملیات روانی، ناکارآمد و غیرقابل اعتماد جلوه دهد و بدین منظور، قدرت رسانه‌ای خود را تمام و کمال به کار گرفته تا به اهداف ضدایرانی خود نایل آید.

سیاه‌نمایی رسانه‌ای دشمن در پوشش اخبار مرتبط با ایران

در همین راستا بیژن نوباوه در تحلیل نحوه پوشش اخبار مرتبط با کرونا در ایران از سوی رسانه‌های معاند می‌گوید: «همه کشور‌ها و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا هر مشکلی را در جمهوری اسلامی بزرگ و همه‌گیر جلوه دهند و این مسئله به یک امر عادی برای آن‌ها تبدیل شده است.»

وی می‌افزاید: «دستور کار رسانه‌های معاند و ضدانقلاب، تضعیف ایران و جمهوری اسلامی است و در این راستا، از باران، طوفان و سیل بهره‌برداری‌های سیاسی و ضدایرانی می‌کنند.»

فعال عرصه رسانه ادامه می‌دهد: «در ماجرای کرونا، دشمنان ما طوری وانمود می‌کنند که گویا هیچ اقدامی از سوی دولت برای مهار این ویروس صورت نگرفته و آن را نشانه ضعف دولت جلوه می‌دهند؛ در صورتی که شیوع کرونا در سراسر جهان به امری کاملاً طبیعی تبدیل شده و برای همه دولت‌ها مشکلاتی را به همراه داشته است؛ لذا رسانه‌های بیگانه در خصوص نحوه پوشش اخبار کرونا در ایران، سیاه‌نمایی می‌کنند.»

جریان‌شناسی رسانه توسط افکار عمومی

نوباوه با بیان اینکه در شرایط فعلی مردم باید جریان رسانه‌ای دشمن را خوب درک کنند، یادآور می‌شود: «اگر این جریان به خوبی درک شود، آن وقت درک رفتار‌های بی. بی. سی، صدای آمریکا و سایر شبکه‌های معاند، آسان خواهد شد.»

در مواقعی که دشمن از طریق وارونه نشان دادن حقایق به دنبال ایجاد یأس و التهاب در جامعه است؛ رسانه‌های رسمی داخلی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند؛ یعنی در شرایط تعدد رسانه‌های مختلف جهانی، وفور شبکه اجتماعی و شبکه‌های مجازی باید هنرمندانه به مقابله با تبلیغات و القائات مأیوس‌کننده بپردازد؛ لذا از ابتدای شیوع کرونا به عنوان یک بحران طبیعی در کشور، امیدبخشی و آرامش‌بخشی از مهمترین کارویژه‌های رسانه‌های داخلی محسوب می‌شود.

پرهیز از سیاسی کردن بحران‌های طبیعی

ابراهیم رسولی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، «سیاسی نکردن» بحران‌های طبیعی ازجمله کرونا را نخستین قدم در مقابله با شایعه‌سازی و یأس‌پراکنی دشمنان عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم در عرصه پوشش رسانه‌ای اخبار مرتبط با کرونا میدان را به رسانه‌های بیگانه ندهیم، ضروری است همه جناح‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا مدنظر قرار دهند که نباید کرونا را سیاسی کنند.»

وی با بیان اینکه اگر به سمت سیاسی کردن بیماری کرونا حرکت کنیم، قطعاً در مقابل رسانه‌های بیگانه شکست خواهیم خورد، تأکید می‌کند: «رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا از طریق موج‌سواری بر روی نارضایتی‌های عمومی، برای خود میوه‌ای برداشت کنند؛ بنابراین جریانات سیاسی باید قصه کرونا را سیاسی نبینند تا همه توانایی کمک به یکدیگر را داشته باشند».

مچ‌گیری ممنوع!

فعال عرصه رسانه ضمن اشاره به این مطلب که مچ‌گیری در فضای رسانه به‌ویژه در شرایطی که کشور با شیوع یک بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، صحیح و عاقلانه نیست، یادآور می‌شود: «اگر رسانه‌ها به درستی جریان‌شناسی کنند، رسانه‌های معاند هرگز در نیل به اهدافشان موفق نخواهند شد، ولی اگر رسانه‌های معاند به دودستگی جریانات سیاسی در مسائل ملی پی ببرند، قطعاً از موج نارضایتی سوءاستفاده می‌کنند».

رسولی این نکته را متذکر شد که «رسانه‌های داخلی در ابتدای شیوع بیماری کرونا، دچار افراط و تفریط در امر اطلاع‌رسانی شده بودند، اما به مرور زمان شرایط بهتر شد و به یک واقع‌بینی دست یافتند.»

سعید آجرلو از فعالان عرصه رسانه در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علاوه بر «سیاسی نکردن بحران‌های طبیعی» به عنوان نخستین قدم در مقابله با شایعه‌سازی و یأس‌پراکنی دشمنان در بحران‌های طبیعی، دومین قدم را «اصلاح ساختار سیستم اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی» عنوان می‌کند و می‌گوید: «از آن زمانی که کرونا در کشور شیوع یافت، دولت باید اطلاع‌رسانی دقیق، امیدبخش و آرامش‌بخش انجام می‌داد؛ یعنی واقعیت‌ها را توضیح می‌داد، تصمیمات صحیح می‌گرفت و این تصمیمات را به نحود صحیح در اختیار مردم می‌گذاشت».

او در همین رابطه می‌افزاید: «روابط عمومی نهاد‌های دولتی باید از خود مسئولان ارشد آن نهاد، یک قدم جلوتر باشد، اما متأسفانه چنین موضوعی از آن‌ها مشاهده نمی‌شود یا حتی بار‌ها مشاهده شده که عقب‌تر از مسئولان ارشد نهاد‌های دولتی یا سایر رسانه‌های کشور هستند.»

فعال عرصه رسانه تصریح می‌کند: «چون روابط عمومی دستگاه‌های دولتی خیلی از واقعیت‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنند، رسانه‌های غیررسمی وارد میدان شده و به یک معضل تبدیل می‌شوند.»

همچنین آجرلو «مطالبه‌گری رسانه‌های داخلی از دولت» را سومین قدم در راستای مقابله با شایعه‌سازی و یأس‌پراکنی دشمنان در بحران‌های طبیعی عنوان می‌کند و می‌گوید: «رسانه‎‌های کشور وظیفه دارند، هم روایت رسانه‌های معاند را خنثی کنند و هم وظیفه دارند واقعیت‌ها را به مردم بگویند و نیز از دولت و نهاد‌های دولتی مطالبه‌گری کنند.»

کلام آخر...

در پایان باید تأکید کرد؛ در حوزه جنگ نرم، سواد رسانه‌ای به عنوان مهمترین مقوله به شمار می‌رود و در شرایطی که دشمنان تلاش می‌کنند افکار عمومی را در راستای منافعشان هدایت سازند، باید سواد رسانه‌ای مردم را افزایش داد که این مهم با کمک دولت و رسانه‌های داخلی قابل تحقق است و از سوی دیگر، دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های رسمی و ملی باید اخبار صحیح و قابل استناد ارائه کنند تا احتمال هرگونه سوءاستفاده و میدان‌داری رسانه‌های معاند به حداقل کاهش یابد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار