به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از کودکی یا کاری را شروع نمیکرد یا اگر شروع میکرد تا آخرش میرفت. از اینرو وقتی روی شیشه آموزشگاهی که در آن مشغول گرفتن یکی از گواهینامههایش بود، تصاویر مردی از خمین را دید که با گرفتن ۱۶ گواهینامه سلطان گواهینامه ایران بود. عزمش را جزم کرد تا نهتنها در ایران این رکورد را به نام خود ثبت کند بلکه رکوردش را جهانی و در گینس به ثبت برساند.
او که به جز گواهینامه اکثر ماشینآلات سبک و سنگین، گواهینامه خلبانی، ملوانی و غواصی را هم دارد، هماکنون با داشتن ۴۴ گواهینامه که ۲۶ تای آن مورد تأیید کمیته رکوردهای ایران قرار گرفته، راه زیادی تا گینسی شدن ندارد. گفتوگوی ما را با او بخوانید.
امید ذاتعلی ۳۵ ساله و اهل اراک است. او از کودکی علاقه زیادی به کارهای فنی داشت و با استعداد زیادی که در زمینه ساخت دستگاههای مختلف داشت چندین بار به جشنواره فیزیک ایران و جشنواره خوارزمی دعوت شد، اما به دلیل عدم حمایتها نتوانست در این جشنوارهها شرکت کند تا اینکه بعد از قبولی در رشته کامپیوتر، در زمان دانشجویی و پس از اینکه خیلی زود با فعالیتهای زیادش در این حوزه مسئول آیتی دانشگاه شد و توانست درآمد و شغلی برای خود دستوپا کند، به حوزه صنعت وارد شده و به علایق و خواستههای گذشتهاش پرداخت.
او توانست کارخانهای در زمینه ایزوگام تأسیس کند که تمام ماشینآلاتش ساخته دست خودش است. امید میگوید: "من همیشه هر نوع دستگاه و وسیلهای که نیاز داشتم خودم میساختم. هر وسیلهای که در بازار نباشد، تحریم باشد یا گران باشد را من میتوانم با کیفیت بهتر و حتی ارزانتر بسازم. به این ترتیب تمام دستگاههایی که نیاز داشتم حتی پمپهای غلیظکش برای قیر و کلیه سیستم گردش روغن داغ (بویلر روغن) مورد نیاز کارم را خودم طراحی و ساختم. " در همین حین بازرس اداره کار در بازرسی داخلی کارگاه او و سرکارگرش را اجبار به دریافت گواهینامه لیفتراک کرد و وقتی امید برای گرفتن گواهینامه به آموزشگاه رفت، روی شیشه لقب سلطان گواهینامه ایران را دید و داستان رکورد و گواهینامههای دیگر رقم خورد.
سختترین گواهینامه، گواهینامه افسری و گریدر است
امید ذاتعلی اولین گواهینامهاش را به این دلیل که پدرش راننده جرثقیل بود خیلی زود و در عنفوان جوانی دریافت کرد. بعد از آن از روی علاقه شخصیاش سراغ دریانوردی و غواصی رفت. او میگوید: "دریانوردی را من از غواصی شروع کردم. ابتدا غواصی یک ستاره و دو ستاره و بعد برای سه ستاره دوستی اشتباهاً گفت باید کارت قایقرانی دریافت کنم. برای این کار به کیش رفتم و در حین گواهینامه قایقرانی پیشنهاد گواهینامه ملوانی به من شد و بعد از ملوانی، گرفتن گواهینامه افسری برایم تبدیل به یک چالش شد که میبایست سراغش میرفتم. "
از او درباره سختترین گواهینامهای که تا به امروز گرفته میپرسم و او میگوید: "همین گواهینامه افسری سختترینش بود چرا که من برای این کار بیش از یک ماه در جزیره کیش هر روز از ساعت ۷ تا ۵ کلاس میرفتم و درگیر موضوعات و مباحث سخت و سنگین این دوره شده بودم. اما اگر از سختترین گواهینامه ماشینآلات بخواهم بگویم، دستگاه گریدر سختترینش بود چرا که این دستگاه که البته من اولین بار قبول شدم، تجربه زیادی میخواهد تا شخص روی آن مسلط شود و بتواند جاده را طبق شیب و استانداردی که مهندسین میخکوبی کردند، سطحبندی و جاده را زیرسازی و آماده کند. "
کاپیتانی دریا برایم لذتبخشترین است
امید که طبق گفته خودش بیشترین آزمون آئیننامه را در ایران داده و همچنین بیشترین تعداد عکس ۳ در ۴ و بیشترین معاینه چشم و آزمایش اعتیاد را در سیستم راهنمایی و رانندگی ایران دارد، درباره لذتبخشترین و شیرینترین گواهینامهای که گرفته میگوید: شیرینترین گواهینامه برای خودم گواهینامه افسری دریایی بود چرا که یک مقام و مرتبه خاصی برایم داشت. من الان دانشجوی خلبانی هم هستم.
هر چند که خلبانی در ذهن خیلی از افراد پرستیژ بالایی دارد، اما جالب است که به شما بگویم افرادی که دریانوردی حرفهای کار میکنند و لایسنسهای لِول بالا دارند تقریباً خلبانها را قبول ندارند و این افتخار بزرگی برای من بود که وارد این حوزه شوم. من هماکنون در دوره کارآموزی فرماندهی دریایی هستم تا کاپیتان شوم و این موضوع برایم بسیار لذتبخش است. در زمینه ماشینآلات هم گرفتن گواهینامه دامپ تراک که کمپرسیهای غولپیکر داخل معدن هستند برایم لذتبخش بود چرا که این دستگاه در عین غولپیکر و عظیم بودنش، ساده و یادگیریاش راحت است. "
هدف اصلیام گینس است
سلطان گواهینامه ایران درباره هدفش از این کار میگوید: "هدف اصلیام از دریافت گواهینامهها ثبت در گینس است و آن هم به خاطر خصوصیات اخلاقی است که دارم. از کودکی یا کاری را شروع نمیکردم مگر اینکه تا آخرش بروم و حالا ثبت در گینس برای من آخر این کار است. " از او درباره رقیبهایش در ایران و جهان میپرسم و او میگوید: "در ایران چند نفری با تعداد ۱۱، ۱۵ و ۱۷ گواهینامه هستند، اما هیچ رکوردی تا الان به صورت رسمی به ثبت نرسیده است و من توانستم توسط هادی رضایی، مسئول ثبت رکوردهای ایران با ۲۶ گواهینامه این رکورد را در ایران به ثبت برسانم. در دنیا هم رقیبی ندارم و سعی دارم بعد از اینکه تمام گواهینامههای موجود در ایران را گرفتم، آن را به ثبت گینس برسانم. "
هدایت بالن، هدایت جت اسکی، پاراگلایدر، فرماندهی دریایی و حداقل ۹ گواهینامه ماشینآلات زمینی وجود دارد که امید بعد از گرفتن آنها میتواند بگوید دیگر هیچ ماشینآلات و گواهینامهای در ایران وجود ندارد که او آن را نگرفته باشد و هدف نهایی او هم رسیدن به همین نقطه است.
منبع: روزنامه هفت صبح
انتهای پیام/