مواردی که امروزه برای پیشگیری از بیماری از سوی پزشکان و وزارت بهداشت به ما توصیه می‌شود، اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش مورد تأکید قرار داده است و این امر نشان از جایگاه بسیار متعالی و والای دین اسلام دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، دین اسلام همواره برای تمام اصول و مبنای زندگی سالم برنامه ریزی دقیق و روشنی داشته است و در این زمینه از جنبه‌های عادی زندگی فردی گرفته تا زندگی اجتماعی راهکار ارئه داده است.

در این بخش یکی از جزئیترین مسائل زندگی یعنی رعایت نظافت شخصی در آیات قرآن و احادیث نبوی و اهل بیت (ع) تأکید شده است و اهمیت این امر را پیامبر اسلام با قرار دادن نظافت در کنار ایمان برای مسلمانان مشخص کرده است که «النظافة من الایمان و الایمان فى الجنة؛ پاکیزگى جزئى از ایمان است و ایمان، انسان را به بهشت رهبرى مى‏کند».

با توجه به اهمیت این امر به عنوان پیروان مکتب دین اسلام باید همواره نظافت و پاکیزگی را در اولویت امور قرار دهیم و با این امر زمینه سلامت جسمی و روحی خود را فراهم کنیم. همان چیزی که امروز برای جلوگیری از گسترش انواع ویروس‌ها از سوی پزشکان و وزارت بهداشت به ما توصیه میشود. یعنی آنچه را که امروز به ما توصیه میشود اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش مورد تأکید قرار داده است و این امر نشان از جایگاه بسیار متعالی و والای دین اسلام دارد.

دین اسلام در همه ابعاد فراگیر است

ژیلا مرادپور، از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در این زمینه اظهار کرد: مسئله بهداشت و نظافت از ابتدایی‌ترین موضوع یعنی بهداشت فردی و جسمی آغاز شده، اما به مرور زمان و با روشن شدن سایر ابعاد انسان و زندگی او موضوعات بهداشتی و شعاع آن، گسترش یافته است.

او افزود: دین اسلام در همه ابعاد، پیش‌رفته و فراگیر است. به انسان و اجتماع همه‌جانبه می‌نگرد و آموزه‌های آن شامل همه ضرورت‌های زندگی است، بنابراین لازم است به امر بهداشت که یکی از امور مهم زندگی انسان به‌شمار می‌آید، نیز به‌طور ویژه توجه داشته باشد.

این استاد دانشگاه در آیات و روایات، احکام و راهنمایی‌های فراوانی درباره رعایت نظافت و بهداشت فردی وجود دارد که با کنکاش در آن‌ها می‌توان نظام بهداشتی دین اسلام را کسب کرده و در اختیار همگان قرار داد. قرآن مجید برخی امور را حرام و بعضی دیگر را مباح و حلال دانسته است که به‌طور مسلم، همه این سفارش‌ها بنابر حکمت خاص الهی و با توجه به وضع جسم و جان انسان تشریح شده‌اند و اگر حلال و حرام رعایت می‌شد، شاید ریشه بسیاری از بیماری‌های جسمی خشکانده شده بود.

او یادآور شد: در واقع یکی از ویژگی‌های دین اسلام، تشویق انسان به رعایت پاکی در ابعاد گوناگون زندگی است چراکه خواسته ذاتی و فطری هر انسان، دوری از آلودگی‌های جسمی و روحی است. اسلام با قراردادن نظافت در برنامه عبادی فرد مسلمان، انگیزه لازم را در او ایجاد کرده است تا بهداشت و پاکیزگی را رعایت کند.

رعایت بهداشت فردی برای مقابله با ویروس کرونا

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: برای مقابله با ویروس کرونا به شهروندان توصیه می‌شود با مایع ضدعفونی و آب و صابون در محیط خانه، اداره و جا‌های مختلف هر ساعت دست خود را بشوئید.

او با اشاره به اینکه شست و شوی مکرر دست از آلوده شدن به ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند، افزود: ما برای کادر پزشکی و درمانی مؤظف به تهیه ماسک هستیم، اما همچنان کمبود ماسک داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تحویل محموله ماسک به استان خبر داد و بیان کرد: این محموله را بین بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع خواهیم کرد. ضدعفونی دستگیره در‌ها و سطوح با مایع وایتکس و آب امکان‌پذیر و به‌طور کامل این ویروس را از بین می‌برد.

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: فرد آلوده به ویروس کرونا باید از ماسک استفاده کند چراکه این ویروس از طریق ترشحات بینی و دهان به افراد دیگر انتقال می‌یابد و دیگران را آلوده می‌کند.

او با اشاره به علائم اصلی بیماری کرونا، یادآور شد: تب، تنگی نفس، سرفه، بدن‌درد، عطسه و آبریزش بینی از نشانه‌های جدی بیماری کرونا ویروس است.

منبع:ایکنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.