یک روانشناس گفت: تلقین های روانی و استرس های بی مورد برخی از مردم در خصوص کرونا ویروس به سلامت جسمانی و روانی آنها آسیب می رساند.

تلقین روانی و ترس از کرونا ممنوع!عطا اسلامی، مشاور و روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به استرس های برخی از مردم در رده های سنی مختلف ناشی از مبتلا شدن به کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر نگرانی در خصوص ویروس کرونا به اوج خود رسیده و در بسیاری از موارد، عده ای به واسطه ناآگاهی و آشفتگی وضعیت موجود، اقدام به انتشار ‌مطالب خلاف واقع در سطح جامعه به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی کردند.

او افزود: افراد باید به این آگاهی برسند که بخشی از استرس و اضطراب آنها در این روزها طبیعی و به اقتضای شرایط موجود و اهمیت موضوع قابل توجیه است و می تواند منجر به اقدامات پیشگیرانه و درمان های اثربخش شود اما ترس از مبتلا شدن، بیشتر به فرد آسیب می رساند.

اسلامی تصریح کرد: پردازش بی رویه اخبار و اطلاعات ضد و نقیض و توجه به اظهار نظرهای غیر دقیق می‌تواند به افزایش استرس بیمارگونه، کاهش قدرت دفاعی بدن، ایجاد ضعف و اختلال در عملکرد فردی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی فرد منتهی شود.

این روانشناس به تمام افراد توصیه کرد: با اجتناب از فاجعه پنداری و ایجاد ترس و دلهره بیش از حد در یکدیگر، باعث پدیدآیی علائم بیمار گونه، ترویج وحشت عمومی و ناامیدی همه‌جانبه، خصوصا در بین کودکان و افراد کهنسال نشوند.

اسلامی با تاکید بر حفظ آرامش، رعایت بهداشت فردی افراد و توجه به متخصصان علوم پزشکی گفت: با جایگزینی راهکارهای سازگارانه در جهت کاهش اضطراب و استرس خود و دیگران و همچنین رعایت توصیه های بهداشتی بهینه عمل کنند و حتی در صورت مشاهده علائم بیماری بدون وحشت، از مراجعه مداوم به مراکز درمانی و بیمارستان ها خودداری کنند.

او تصریح کرد: شهروندان با تقویت روحیه امیدبخشی و ایمن‌سازی روانی از افکار و نگرش‌های منفی دوری کنند و با تمرین تکنیک های کنترل استرس مثل تمرینات تنفسی، مدیتیشن، ریلکسیشن، ورزش و تغذیه مناسب، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

اسلامی افزود: این وضعیت پایدار نخواهد بود و به زودی شاهد بازگشت سلامت جسمانی و روانی در سطح جامعه خواهیم بود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار