یک پزشک آنکولوژیست گفت: مردم به علت نداشتن اطلاعات کافی نسبت به کرونا ویروس دیروز درگیر یک شجاعت بی منطق بودند و امروز دچار ترس بی اندازه از این ویروس شده اند.

دکتر پوریاعادلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: کرونا ویروس بحث داغی است که این روز‌ها جامعه است و ذهن مردم ما را به خود مشغول و برای سیستم‌های درمانی و اجرایی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: نداشتن اطلاعات در خصوص این بیماری می‌تواند به ترس نداشتن از این بیماری و از طرفی به ترس بیش از حد و نگرانی منجر شود. در هفته‌های گذشته مردم ما به علت نداشتن اطلاعات کافی نسبت به کرونا ویروس درگیر یک شجاعت بی منطق نسبت به بیماری بودند و امروز بازهم به خاطر نداشتن اطلاعات کافی دچار ترس بی اندازه از این بیماری شده اند.

این انکولوژیست بیان کرد: باید در ابتدا اطلاعاتی از این بیماری را به مردم بدهیم تا این بیماری و ویروس آن را بشناسند و سپس راه‌های پیشگیری و درمان را نیز توضیح دهیم.

عادلی اظهار کرد: در ظاهر این ویروس یک زایده تاج مانند وجود دارد مثل تاج خروس، که به همین دلیل به این گروه از ویروس‌ها کرونا ویروس گفته می‌شود.

او افزود:کرونا ویروس یک ویروس جدید نیست و دانشجویان پزشکی و پزشکان سالیان بسیاری است که با آن آشنایی دارند، اما امروز بخاطر وجود فضای مجازی و علل دیگر مردم ما بیشتر با این نوع از ویروس آشنا شده اند.

این آنکولوژیست با اشاره به سرعت بالای شیوع این بیماری گفت: یک ویژگی ویروس کرونا این است که می‌توانند از حیوان به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل شوند و مشکل از همین جا شروع می‌شود.

عادلی در خصوص اینکه کرونا ویروس از کجا آمده است عنوان کرد: در ابتدا شایع شده بود که این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده، اما در حال حاضر با تحقیقات مختلف دانشمندان متوجه شده اند که این ویروس از بدن نوعی مورچه خوار به انسان منتقل شده است. در هر صورت این ویروس از بدن حیوان به انسان و از انسان به انسانی دیگر در حال گسترش است.

او در خصوص میزان مرگ و میر کرونا ویروس گفت: کشندگی این بیماری از بیماری سارس بسیار کمتر است و حتی از آنفولانزا که هر ساله به آن مبتلا می‌شویم نیز کمتر است. اما ویژگی‌های این بیماری نگران کننده است.‌
 
این آنکولوژیست ادامه داد: آنچه که باعث نگرانی ما شده است سرعت انتقال این ویروس است، چون سرعت انتقال ویروس کرونا از هر فرد به دیگری بسیار بالاست و هر فرد مبتلا می‌تواند بین ۲ الی ۳ نفر را با این بیماری درگیر کند که این میزان نگران کننده است.

عادلی در خصوص علائم وجود ویروس کرونا در فرد مبتلا بیان کرد: در شروع علائم این بیماری مانند آنفولانزای عادی است و می‌تواند با تب و تک سرفه همراه باشد توصیه می‌کنیم اگر بیماران تب و سرفه دارند بهتر است به جای مراجعه به مراکز درمانی با تلفن‌های جوابگو در خصوص ویروس کرونا در هر استان تماس بگیرند و علائم خود را با پزشکانی که پشت خط هستند مطرح و توصیه‌های لازم را دریافت کنند.

او افزود: در صورت وجود علائم ابتلا به این ویروس توصیه می‌شود که افراد در منزل بمانند و استراحت کنند، در صورت داشتن تب از تب بر‌ها و قرص‌های سرماخوردگی استفاده کنند و خود را در خانه قرنطینه کنند.

این انکولوژیست در خصوص قرنطینه خانگی اظهار کرد: قرنطینه خانگی به معنای این است که بیمار در یک اتاقی از خانه که تهویه هوا دارد بماند و آنجا استراحت کند و فقط یک نفر از اهالی خانه با او در تماس باشد. در این خانواده‌ها که یک نفر علائم کرونا ویروس را دارد اگر بیماری یا افراد مسن و یا مبتلایان به دیابت یا بیماری‌های تنفسی وجود دارد سعی کنند از فرد مبتلا فاصله بگیرند، چون امکان ابتلا به بیماری در این گروه افراد بیشتر است.

عادلی ادامه داد: تا زمانی که علائم فرد در حد بدن درد و سرفه و تب است نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ندارد، اما در صورتی که بیمار مشکل تنفسی حاد پیدا کرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند پس گام اول ما در افرادی که علائم دارند قرنطینه خانگی است.

او در خصوص توصیه به افراد سالم که علامت ندارند در روز‌های شیوع این بیماری گفت: بهتر است این افراد هم از خانه بیرون نروند و در منزل بمانند مخصوصا سفر و گردش را کنسل کنند. اما اگر فرد به خاطر شرایط شغلی مجبور به ترک منزل است حتما راه‌های انتقال ویروس را بشناسند و پیشگیری کنند.

این انکولوژیست در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا عنوان کرد: این ویروس از طریق عطسه، سرفه و قطراتی که از دهان و بینی فرد مبتلا پخش می‌شود تا فاصله یک الی دو متری قابل انتشار است؛ که می‌توان با رعایت فاصله تا بیمار این مشکل را حل کرد.

عادلی ادامه داد: راه دوم انتقال از طریق سطوح است، و این ویروس تا ۲۴ ساعت روی سطوح زنده می‌ماند که این راه انتقال بسیار نگران کننده است، اگر دستتان را به جای ما مطمئن زدید حتما ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و یا از ژل‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید. درب‌های مختلف یا کلید‌های آسانسور را با دستمال کاغذی لمس کنید و دستمال را سریعا دور بیندازید، سطوح منزل و محل کار را روزانه ضدعفونی کنید، چون این ویروس بسیار ضعیف است و با این مواد از بین می‌رود.

او در مورد استفاده از ماسک برای همه افراد گفت: کادر درمان حتما نیاز به ماسک دارند، اما افراد عادی با رعایت نکات ایمنی و بهداشت نیازی به استفاده از ماسک ندارند. اما اگر علائم بیماری را در خود دیدند باید از ماسک استفاده کنند. در مورد انتخاب نوع ماسک نیز بهتر است از ماسک N۹۵ استفاده کنید و هر ۸ ساعت کاری تعویض شود.

این انکولوژیست اظهار کرد: اگر مبتلا به این ویروس شدید فکر نکنید که حتما این ویروس منجر به فوت شما خواهد شد. فقط توصیه‌های پزشکی را دنبال کنید از مواد غذایی دارای ویتامین استفاده کنید تا هر چه سریع‌تر به بهبودی برسید؛ و در نظر داشته باشید که با گرم شدن هوا این بیماری کاهش و چرخه انتقال این بیماری کمتر می‌شود.

عادلی بیان کرد: در مراجعه با مراکز درمانی مهربان باشید، چون کادر درمان همچون فرشتگانی جان بر کف در خط مقدم مواجهه با بیماری هستند و توجه کنید که پزشکان و پرستاران نگران خود نیستند، اما نگران انتقال بیماری به خانواده خود هستند.

او افزود: صبر داشتن و قدردان بودن را به مردم عزیز توصیه می‌کنیم؛ و مردم توجه کنند که با یک جمله خسته نباشید و یا یک تشکر ساده می‌توانند روحیه‌ای به کادردرمان دهند که تا ۲۴ ساعت به کار خود ادامه دهد، اما یک برخورد بد می‌تواند سیستم اعصاب و ایمنی کادر درمان را ضعیف و باعث شود که به بیماری مبتلا شوند.

این آنکولوژیست گفت: فراموش نکنید که اگر شما یک بیمار دارید، پزشک هم در معرض بیماری است. کادر درمان عامل بیماری ما نیستند بلکه عامل درمان ما هستند پس مهربان بودن با این کادر محترم را در همه حال فراموش نکنیم. تمامی کشور‌ها با این معضل مواجه است و امکانات در همه کشور‌ها به حد کافی نیست.

عادلی در مورد مراقبت‌های ویژه بیماران سرطانی از این ویروس گفت: بیماران سرطانی بلاخص کسانی که شیمی درمانی می‌شوند به دلیل ضعف سیستم ایمنی امکان ابتلا به این بیماری را. بیشتر از بقیه افراد دارند.

او در پایان اضافه کرد: به بیماران سرطانی توصیه می‌کنیم که در هنگام مراجعه برای درمان حتما ماسک به همراه داشته باشند، حداکثر با یک همراه مراجعه کنند، توصیه‌های پزشکی و سلامت را انجام دهند، تشخیص قطع شیمی درمانی فقط با پزشک معالج است. این بیماران بیشتر از بقیه افراد باید از سلامت خود مراقبت کنند و توصیه‌ها را بیشتر رعایت کنند مخصوصا زمانی که برای درمان مراجعه می‌کنند.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار