مراکز استانی صدا و سیما به ویژه استان‌های کانون بیماری کرونا، در خط مقدم رسانه‌ای مقابله با این ویروس قرار دارند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان‌های کشور، معاونت امور استان‌های رسانه ملی همسو با سایر شبکه‌های ملی اقدام به تولید و پخش برنامه‌های گوناگون خبری و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های صدا، سیما و فضای مجازی کرده است همچنین چینش کنداکتور در مراکز با توجه به دستور العمل ابلاغی با هدف تعیین اولویت رویکرد برنامه‌های «برند» با محوریت اطلاع‌رسانی از مبادی رسمی، راهکار‌های پیشگیری و مدیریت استرس مخاطب صورت گرفته و علاوه بر این مقابله با عملیات روانی معاندان در اداره کل فضای مجازی معاونت و مراکز استانی صدا و سیما در حال اجراست.

هر چند مجموعه این اقدامات در همه مراکز و به صورت پیوسته در حال انجام هستند، اما به دلیل شیوع بیشتر بیماری در برخی مراکز، صدا و سیمای این استان‌ها به صورت جدی‌تر و حتی بیش از سایر مراکز، پیگیر ماجرا بوده و به عبارتی در خط مقدم رسانه‌ای طرح ملی مقابله با کرونا قرار گرفته‌اند.

اقدامات ویژه صدا و سیمای مرکز قم

بر این اساس صدا و سیمای مرکز که نخستین مورد‌های بیماری و قربانیان کرونا در این استان گزارش شده، با برگزاری جلسات توجیهی با مدیران و برنامه‌سازان گام‌های موثری در این زمینه برداشته است. همچنین مدیران مرکز با شرکت در جلسات استانداری و دانشگاه علوم پزشکی، هماهنگی کاملی با دستگاه‌های ذیربط برای مقابله با کرونا ایجاد کرده‌اند.

تهیه بیش از ۱۲ گزارش تولیدی خبری و ۲۴ خبر مکتوب و مصاحبه، تولید و پخش PSA به تعداد ۱۱ مورد و ارسال آن به اداره کل صدا و پخش آن از شبکه‌های استانی، تولید ۱۰ پیام بهداشتی یک دقیقه‌ای رادیویی، تولید ۶ بسته کارشناسی پزشکی و ارسال آن به اداره کل صدای استان‌ها، تغییر رویکرد تمام برنامه‌های صدا و سیما به موضوع کرونا در قالب برنامه‌های تولیدی و تامینی و تولید عکس نوشت، پادکست و ویدئو با موضوع کرونا در فضای مجازی به ویژه ویدئوی «آقای نامزد»، از دیگر اقدامات صدا و سیمای مرکز قم به شمار می‌روند.

گزارش از بیمارستان تخصصی ویژه کرونا از طریق بخش شهروند خبرنگار در قم به عنوان اولین گزارش فضای مجازی و مصاحبه با پزشکان و پرستاران، مصاحبه فضای مجازی استان‌ها با پزشکان مورد وثوق مردم همانند انتشار به موقع صحبت‌های دکتر باقری لنکرانی در شیراز و انتشار وسیع آن توسط فضای مجازی استان ها، باز انتشار تولیدات مردم ساخته در خصوص توزیع رایگان ماسک و اقلام بهداشتی، استفاده از ساختار دوربین مخفی به منظور کاهش استرس و رعب و وحشت در جامعه با توجه به اثربخشی تولیدات با لهجه‌های بومی و محلی از فعالیت‌های فضای مجازی مراکز بود.

صدا و سیمای مرکز گیلان و مقابله جدی با کرونا

صدا و سیمای مرکز گیلان هم با توجه به اینکه این استان به یکی از کانون‌های بیماری تبدیل شده اقدامات جدی و مثمر ثمری در زمینه مقابله با کرونا داشته است.

تولید پیوسته اخبار و اطلاع‌رسانی با هدف آگاهی‌بخشی به مخاطبان پیرامون واقعیت‌های مربوط به کرونا در قالب گزارش‌های تولیدی رادیویی و تلویزیونی، ده‌ها عنوان خبر مکتوب در سایت مرکز، تولید و پخش PSA و پیام‌های بهداشتی در سیما و صدا، گفت و گو با کارشناسان و پزشکان برای ارائه راهکار‌های منطقی و علمی به منظور مبتلا نشدن به بیماری یا مراقبت‌های بهداشتی در صورت مبتلا شدن و نیز تغییر کنداکتور و محور قرار دادن برنامه‌های امیدآفرین با هدف مقابله با هراس و شبهه‌افکنی در جامعه از سوی شبکه‌های معاند و برخی صفحات در شبکه‌های اجتماعی، از جمله اقدامات صدا و سیمای گیلان محسوب می‌شوند.

ویژه برنامه‌های رسانه‌ای مقابله با کرونا در حوزه سیما

با توجه به اعلام اولین خبر درباره ویروس کرونا دستورالعملی برای پرداختن به این موضوع به تمام مراکز ابلاغ و مقرر شد در برنامه‌های صبحگاهی، خانواده، کودک، نوجوان و جوان، شبانه و برنامه‌های ورزشی با نگاه نکات پیشگیرانه و آموزش بهداشت عمومی و اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس کرونا و همچنین جوانب آن با حضور روسا و معاونان دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان متخصص و مورد تائید وزارت بهداشت در برنامه‌ها به‌صورت تلفنی یا حضوری موارد ذکر شده را اعلام کنند و همچنین بر اساس اطلاعات مستدل در خصوص ویروس برای پلاتو مجریان و زیرنویس‌ها نیز آماده‌سازی شده و در فواصل و برنامه‌های پرمخاطب پخش شده است.

بر این اساس مجموع برنامه‌های سیمای مراکز در مورد کرونا، ۳۷۱ ساعت و ۱۵ دقیقه بوده که بخشی از آن‌ها شامل ۴۲ ساعت و ۱۵ دقیقه موشن‌گرافیک با موضوع جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، ۳۹ ساعت آیتم‌های تامینی و ۲۹۰ ساعت برنامه‌های تولیدی در ۳۳ مرکز است. همچنین راه‌اندازی استودیو سلامت، تهیه گزارشی از وضعیت بهبودیافتگان و حضور گروه‌های گزارشی در بیمارستان‌ها برای به تصویر کشیدن اقدامات مدافعان سلامت از دیگر اقدامات در این زمینه به شمار می‌روند.

با توجه به تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها، کنداکتور مراکز در راستای دستورالعمل ابلاغی نیز شامل تغییراتی شده که شامل تقویت باکس‌های فیلم‌های سینمایی و در برخی مراکز بهره‌گیری از باکس دیگری در کنداکتور برای پخش پویانمایی، برنامه‌های روتین صبحگاهی، شبانه، خانواده علاوه بر آگاهی‌رسانی و آموزش به صورت جُنگ و با فضای پرنشاط و امیدآفرین و سرگرم‌کننده، جانمایی آیتم‌های طنز در تمامی برنامه‌ها و فواصل کنداکتور پخش و تغییر فواصل کنداکتوری به آیتم‌های سرگرم‌کننده و آموزشی و مهارتی است.

علاوه بر این‌ها، واحد تامین سیمای استان‌ها هم اقدامات گسترده‌ای داشته که بخشی از آن‌ها عبارتند از ارسال ۴ بسته به مراکز استان‌ها در ساختار‌های مختلف به مدت ۲۹۵ دقیقه (ساختار‌های موشن گرافی، میان برنامه، گزارشی و ترکیبی)، تبادل برنامه‌های مختلف با شورای سیاست‌گذاری سلامت سازمان و شبکه سلامت جهت ارسال آثار تولیدی استان‌ها و دریافت کار‌های جدید از شبکه مذکور و ارسال تمام برنامه‌های دریافتی از استان‌ها به ستاد رسانه‌ای مقابله با ویروس کرونا در سازمان به مدت ۸۸ دقیقه.

رادیو استان‌ها و مقابله با ویروس کرونا

در این حوزه هم شاهد فعالیت‌های متفاوت و گسترده‌ای بوده‌ایم، اقداماتی همچون طراحی پویش«کرونا را شکست دهیم» با همکاری رادیو سلامت و اداره کل صدای استان‌ها با هدف اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی‌بخشی درباره کرونا با تاکید بر رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی در کشور، تولید آنونس‌های مشترک و پخش از رادیو سلامت و صدای استان‌ها، تولید برنامه‌های تخصصی و ویژه در رادیو سلامت و در اختیار گذاشتن آن‌ها برای مراکز و تولید «یک نکته، یک متخصص» به صورت مشخص در حوزه بهداشت فردی، بهداشت محیطی و مسائل بهداشتی در روستا‌ها در رادیو سلامت و پخش آن در صدای مراکز همچنین در رادیونمای استان‌ها هم پوستر‌هایی با مضامین بهداشتی و اطلاع‌رسانی تولید و پخش می‌شود و تغییرات متناسب با موضوع شیوع کرونا در کنداکتور مراکز هم صورت گرفته است.

تولید ۹۵ پیام آموزشی و PSA و اشتراک آن در مراکز تا کنون، تولید ۵۹ فایل کارشناسی در مورد این بیماری، طراحی ۱۰ فایل آموزشی چند رسانه‌ای و توزیع در شبکه‌های اجتماعی با همکاری رادیو سلامت با موضوع «پیشگیری از کرونا» در وبسایت و اینستاگرام رادیو سلامت، آپارات، یوتیوب، تلگرام (کانال‌های آموزش و پرورش) و واتس‌آپ از روز پنج شنبه ۸ اسفندماه و ارسال ۱۶ برنامه «یک نکته یک متخصص» به مراکز، بخشی دیگر از اقدامات در حوزه صدا محسوب می‌شوند.

در این بین توجه به مخاطب خاص و تولید پیام متناسب برای اقشاری همچون کودکان، کشاورزان، کارگران، رانندگان، زنان روستایی و شهری و مشاغل مختلف و رویکرد‌های متفاوت در انتقال پیام طنز و سرگرمی و جدی، یکی از مهمترین سیاست‌های مرکز صدای استان‌ها و رادیو‌های استانی است.

همچنین رصد آنلاین شرایط و ارائه پیشنهاد‌های مستمر در طراحی و نحوه پرداختن به موضوع کرونا در برنامه‌های آتی در دستور کار صدای استان‌ها قرار گرفته و بر این مبنا بسته‌های کوتاه، تولید حکایات و داستان‌های کوتاه امیدآفرین با مضمون «هوای هم را داشته باشیم»، شعر‌های زیبا به همراه موسیقی در بسته‌های کوتاه، سوال و پاسخ‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف به ویژه روانشناسی و تولید بسته‌های کوتاه در خصوص اصل قرنطینه خانگی به ویژه در موارد مشکوک به بیماری به صورت متناوب تولید و پخش می‌شوند.

کرونا و فضای مجازی استان‌ها

به منظور تحقق ماموریت رسانه ملی در آموزش همگانی، مدیریت افکار عمومی و حفظ و ارتقاء مرجعیت رسانه ملی در حوادث و رویداد‌ها به ویژه در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور، اولین دستورالعمل ویژه فعالیت در فضای مجازی با رویکرد اطلاع‌رسانی، آموزش و مقابله با عملیات روانی معاندان و نیز آرامش بخشی به جامعه با محور‌های محتوایی ذیل ابلاغ شد. به این ترتیب رصد مستمر فضای مجازی برای ایده و سوژه یابی، پاسخ‌گویی به شایعات و اخبار جعلی و ایفای نقش مکملی از طریق معرفی برنامه‌های صدا و سیما در فضای مجازی، امکان دریافت پخش زنده شبکه‌های رادیویی در وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و از طریق لینک در پیام رسان‌ها و تقطیع و بارگذاری قطعات کوتاه برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

توجه به کلید واژه‌های محوری «کرونا را شکست می‌دهیم و «همه با عم علیه کرونا» در تمام محتوا‌های تولیدی و تامینی مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی از اهم فعالیت‌های مجازی صدا و سیمای مراکز و معاونت امور استان‌ها به شمار می‌رود ضمن اینکه ایجاد حوضچه محتوا برای به اشتراک‌گذاری تولیدات در سطح مراکز و در استان‌ها برای تبادل محتوای تولید شده و توزیع گسترده در سطح کشور، استفاده از ظرفیت اپلیکیشن‌های همراه در مراکز همدان، فارس، شهرکرد و ... برای توزیع محتوا و برگزاری مسابقات، پویش‌ها و کمپین‌ها، پویش‌های «مدافعان سلامت» و «تشکر پرستار» مطابق با پیام مهرآفرین و امیدبخش مقام معظم رهبری خطاب به جامعه پزشکی از دیگر تلاش‌های جهادی در فضای مجازی به شمار می‌روند.

همچنین با توجه به جایگاه معاونت‌های فضای مجازی مراکز در تولید محتوا در مراکز استان‌ها، تولید محتوای تخصصی در این معاونت‌ها علاوه بر توزیع در بستر‌های در اختیار ازطریق تعامل با فعالان فضای مجازی استان‌ها در سطح کشور توزیع شد و تولیدات ویدئویی، پادکست و موشن گرافیک در اختیار حوزه‌های صدا و سیما برای پخش از آنتن نیز در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این استفاده از ظرفیت برند‌های استانی فضای مجازی برای آموزش صحیح و پرهیز از کرونا هراسی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.