مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از پر بودن ۱۴ هزار و ٣۴٢ میلیون متر مکعب از گنجایش سد‌های استان خبر داد.

داریوش بهارلوئی، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه در این استان ۱۴ سد وجود دارد، گفت: حجم کلیه سد‌های استان خوزستان ٢۱ هزار و ٣٨٨ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۱۴ هزار و ٣۴٢ میلیون متر مکعب از این مقدار پر شده است.

او با اشاره به تعداد سد‌ها در خوزستان افزود: بر اساس استاندارد‌های جهانی هیچکدام جز سد‌های بزرگ محسوب نمی‌گردند و از ۱۴ بند، ٨ مورد آن مخزنی و در حال بهره برداری هستند، ۴ مورد نیز تنظیمی که نقشی در کنترل سیلاب ندارند و ٢ سد دیگر در حال تکمیل و ساخت هستند که یکی از آن‌ها جریانی بوده و جهت تامین انرژی استفاده می‌شود.

بهارلوئی ضرورت ایجاد سد را بر مبنای مطالعات دقیق مهندسی، زمین شناسی و ... دانست، سپس بیان داشت: مسائل محیط زیستی حتما باید در ساخت سد‌ها مورد توجه قرار بگیرد. ساخت سد یه مسئله پیچیده هست و باید در هر منطقه بر اساس شرایط و مطالعات دقیق فنی بایستگی آن مشخص شود. در برخی مکان‌ها ممکن است ساخت سد مفید باشد و در برخی مناطق دیگر شاید اقدامات غیر سازه‌ای نیز کافی و سازنده باشند.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان دبی ورودی به سد‌ها را در مواقع بحرانی بر مبنا پیش بینی‌های بارش و مدل‌های ریاضی عنوان کرد و اظهار داشت: از هم اکنون نمی‌توان مقدار ورودی را مشخص کرد، اما سوابق آماری نشان می‌دهد که در مواقع بحرانی ورودی بند به یکهزار متر مکعب بر ثانیه می‌رسد. به طور معمول احتمال وقوع سیلاب در فصل بهار وجود دارد و بر همین اساس نیز گنجایش خالی درون سد‌ها در پایان اسفند ماه در نظر گرفته می‌شود تا در صورت نیاز سیل مهار گردد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.