بیماری و سلامتی دو سوی آزمون الهی است؛ بیماری کرونا نیز نمونه‌ای از این امتحانات است تا نوع مواجهه اجتماعی ما سنجیده شود.

حجت الاسلام مهدی رسولی مفسر قرآن و نهج البلاغه و مبلغ دینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت:کرونا را از دو جنبه می توانیم بررسی کنیم آیا این ویروس،  بلایی است که همه کشورها را در برگرفته و یا اینکه امتحان الهی است در قالب بلا نازل شده است.
 
او تصریح کرد: به عقیده من احوال مردم پس از شیوع کرونا تفسیر این دو آیه است: "خلق الانسان ضعیفا" انسان ضعیف آفریده شده  است و آیه  ۶ سوره انفطار" یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم"ای انسان تو را چه شده است که به خدای خود مغرور شده ای؟
 
این مفسر قرآن و نهج البلاغه گفت: انسان در عصر ماشینیسم گمان می کرد با قدرت متکی به علم خود می تواند می تواند به طبیعت فائق آید و بدون خدا عالم را بچرخاند و حال همین انسان به ضعف خود پی برده است.
 
رسولی افزود: ترس حاصل از ویروس کرونا برای کفار و آنان که به خدا ایمان ندارند یک هشدار است و برای مومنین، نشانه شکر گزاری و اخلاص بیشتر به درگاه خداوند است.

بلاها و مشکلات، امتحان الهی

این مبلغ دینی گفت: نگاهی به آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره به خوبی برای ما روشن می‌سازد که خداوند با اسباب مختلف بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسانی که در مقابل این سختی‌ها صبر و بردباری کنند و عاقبت امور را به سوی خدا بدانند مورد لطف و رحمت و هدایت الهی هستند.

بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید

حجت السلام رسولی افزود: در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید یاد می کنند، یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را مرتکب شوند خداوند هم آنها را به بلا‌هایی که نمی‌شناختند گرفتار می‌کند. البته با دقت در معنای کلمه بلا که هم به عنوان امتحان و هم به عنوان سختی و اندوه طاقت فرسا به کار رفته و با توجه به این که حتی موارد یکسان برای مؤمن و کافر کاملا متفاوت است «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا – اسراء/ ۸۲» می‌توان نتیجه گرفت که اثر این حوادث هم برای آنها کاملاً متفاوت می‌باشد.

 بیماری کفاره گناهان مؤمن

او ادامه داد: در فرمایشی از رسول مکرم اسلام (ص) نقل شده است : "السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوب" بیماری و مریضی،  گناهان را محو و نابود می‌کند. در فرمایشات متعدد از ائمه معصومین (ع) هم در خصوص این که بیماری و امتحان سبب تأدیب انسان و گاه سبب پاکی او از گناه و حتی سبب نزدیکی و قرب او به خداوند می‌شود مطالبی به ما رسیده است؛ که تحمل سختی‌ها و امتحاناتی مثل ویروس کرونا را برای ما آسان‌تر می‌کند.


 آیا دعا و ذکر و توسل برای نجات از بیماری کافی است؟

این مبلغ دینی بابیان اینکه دعا کردن و خواندن پروردگار عالم و خواستن از او، حتی در مسائل کوچکی مثل نمک غذا هم سفارش شده و خداوند خودش اجابت آن را تضمین کرده است،گفت: ذکر و دعا و عبادت مثل نماز و روزه وسیله کمک گرفتن از خداوند عالم بیان شده است  و حتی در جای دیگری در قرآن  در آیه ۳۳ انفال، استغفار را، در کنار وجود پیامبر رحمت (ص) سبب دفع عذاب بیان کرده است. "وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ"
 
اما با همه این تفاصیل آیا دست به دعا بلند کردن و رها کردن اسباب مادی و طبیعی به تنهایی می‌تواند ما را از مشکلات نجات داده و نیاز‌های ما را برطرف کند؟ بی شک چنین نیست چرا که خداوند حکیم است و دنیا را بر اساس نظم و سنت خاص الهی آفریده و تدبیر کرده و حتی در بیان ائمه معصومین به انجام امور از روال عادی و طبیعی آن تأکید شده است.
 
حجت السلام رسولی افزود: وقتی که آیات ۲ و ۳ از سوره مبارکه طلاق "وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ "که به آیه «مَنْ یَتَّقِ اللهَ» معروف است، نازل شد، عده‌ای از مسلمانان و یاران پیامبر کار و تلاش را رها کردند، در‌ها را بستند و به عبادت روی آوردند، وقتی پیامبر اکرم (ص) علت را جویا شد آنها گفتند که خداوند روزی ما را تضمین و تأمین خواهد شد.
 
او ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در پاسخ آنها فرمود: هر کس این کار را بکند دعایش مستجاب نخواهد شد و تأکید کردند که حتما در طلب روزی باشید و آن را بجویید. این ماجرا به خوبی به ما می‌فهماند که دعا و عبادت و توسل برای جلب روزی یا دفع بلا و نجات از مشکلات لازم است، اما کافی نیست. یعنی به وسیله دعا ما می‌توانیم اسباب رحمت الهی را به سوی خودمان جلب کنیم، اما از انجام وظایف دیگر خود هم نباید غافل بشویم.

بلایا امتحان الهی  

این مبلغ دینی با بیان اینکه در برخی روایات اشاره دارد که در آخرالزمان بلایا، آزمایشات و اتفاقات مختلفی برای مؤمنان رخ می دهد که این حوادث سبب ایجاد بستری مناسب برای شناخت مؤمنان واقعی می شود، گفت: وجود بلایا و ابتلائات در جوامع اسلامی امتحان الهی است.
 
حجت السلام رسولی افزود: صبر بر بلایا است که سبب اعطاء درجه و ارتقاء کمالات معنوی می شود.
 
او تصریح کرد: بزرگانی که مستجاب الدعوه هستند نیز به این مطلب آگاهی دارند و چه کسی مستجاب الدعوه تر از نبی است اما وقتی دعا می کند ۴۰ سال بعد مستجاب می شود، چون اراده خداوند بر چیزهای بزرگتری از اجابت این دعا، همچون اعطاء درجه به اهل ایمان و نشان دادن مؤمنان واقعی و شناساندن آنها از منافقان و کفار تعلق می گیرد.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.