در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، با حضور مسئولان، چند طرح نهالکاری در سطح بیش از ۲ هزار و ۲۸۰هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور کاهش گرد و غبار در استان کرمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، فدایی استاندار و جمعی از مسئولان، مراسم روز درختکاری برگزار و افتتاح همزمان طرح های نهالکاری استان کرمان در سطح بیش از ۲ هزار و ۲۸۰هکتار (از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور کاهش گرد و غبار در استان کرمان اجرایی شد.

رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این مراسم گفت: اداره منابع طبیعی استان کرمان، کشت حدود ۶۰۰ هزار هکتار نهال را در دستور کار قرار داد و تا امروز ۲۰۰ هزار اصله آن کشت شده است و ۲۰۰ هزار اصله باقی مانده نیز تا پایان هفته منابع طبیعی کشت می‌شود.

 

او افزود: امروز که به شدت با بحران‌های زیست محیطی از جمله گسترش بیابان ها رو به رو هستیم، توسعه پوشش سبز از اهمیت بیشتری برخوردار است، به طوری که مورد قبول تمام جوامع بشری است.

رجبی زاده به جشن درختکاری اشاره و تصریح کرد: این جشن به منظور نهادیه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی شامل همه عناصر طبیعی نظیر خاک، آب، پوشش گیاهی و حیوانات انجام می‌شود ولی تمرکز اصلی بر توسعه و حفظ پوشش گیاهی در استان است.

 

او به اهمیت درختکاری اشاره کرد و بیان داشت: اهمیت درختکاری به حدیست که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هرساله تحت هر شرایطی این امر را انجام می دهند و امسال نیز که کشور ما با بحران کرونا مواجه است شاهد بودیم، رهبر معظم انقلاب با درختکاری خود این پیام را دادند که حفظ منابع طبیعی و گسترش پوشش سبز در کشور باید جزو اولویت‌های اصلی قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان شعار امسال هفته منابع طبیعی را نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز عنوان کرد و گفت: از ۱۴ آذر سال جاری نهضتی با عنوان نهال کاری ۱۴ میلیون هکتار اصله نهال در سراسر کشور پایه ریزی شد که اختتامیه آن ۱۵ اسفند برگزار می‌شود لذا در همین راستا منابع طبیعی استان کرمان کاشت حدود ۶۰۰ هزار میلیون هکتار نهال را در دستور کار خود قرار داده و تا به امروز ۴۰۰ هزار اصله آن کشت شده است.

 

رجبی زاده افزود: ۲۰۰ هزار اصله باقی مانده نیز توسط مردم و سازمان‌های مردم نهاد تا پایان هفته منایع طبیعی کشت می‌شود.

او تصریح کرد: از محل اعتبارات صندوق ملی برای کنترل گرد و غبار در استان کرمان، اعتبار ویژه‌ای اختصاص داده شد که درهمین راستا حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ازعرصه‌های بیابانی را که کانون فرسایش بادی استان بودند نهال کاری کردیم.

 

رجبی زاده در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه ۱۵ اسفند در مراسم جشن روز درختکاری طرح نهالکاری مقابله با گرد و غبار حومه شهر کرمان در کیلومتر ۱۲ اتوبان باغین- ماهان  نیز افتتاح می‌شود، گفت: این منطقه یکی از تونل‌های بادی که بخشی از گرد و غبار شهر کرمان از آن نشات می‌گیرد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در مراسم روز درختکاری امروز، به صورت نمادین چند نهال به دست امام جمعه و استاندار کرمان غرس شد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: محیط زیست ، کاشت نهال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا تاج ابادی منطقه روداب بنگاه نااصری تاج اباد
۰۸:۳۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
ایا امکان دارد جهت کاشت نهال از نهالهای مثمر مثل پرتقال ولیمو ونارنگی وانواع نهال مرکبات استفاده کرد هم - ایجاد اشتغال میکند وهم جلوگیری تخریب خاک میکند وهم جلوگیری ازگرد غبار میکند
آخرین اخبار