رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: بهترین راه حل برای قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کووید ۱۹ قرنطینه خودخواسته در منزل است.

احمد موذن زاده رییس انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: کشور ایران در شرایط سخت و آزمون دشواری قرار دارد و رمز موفقیت و شکست بیماری کووید ۱۹ اطلاع رسانی مناسب و علمی به مردم در مورد نحوه انتقال، درمان و مبارزه با این بیماری است.

او افزود: نحوه انتقال این ویروس از طریق مواجهه انسانی مانند دست دادن و روبوسی، ترشحات بینی و دهان فرد آلوده و همچنین تماس دست با سطوح آلوده به ویروس است لذا حفظ فاصله یک و نیم متری با سایر افراد و عدم حضور در هر مکان تجمع انسانی مانند فروشگاهها، آرایشگاهها، مترو، اتوبوس، مساجد و زیارتگاهها، ترمینال و فرودگاهها، اماکن ورزشی و مراکز درمانی ضروری است.

موذن زاده ادامه داد: شستشوی مرتب و کامل دست‌ها با آب گرم و صابون یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کارساز بوده و از تماس دست با صورت نیز خودداری شود.

او گفت که این ویروس بر روی سطوح مختلف از چند ساعت تا چهارده روز دوام میاورد و به‌عنوان مثال روی تلفن همراه چهار روز باقی میماند لذا میبایست وسایل شخصی را نیز در صورت خروج از منزل و در بازگشت سریعا ضدعفونی کرد.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: با توجه به لزوم پرهیز از هرگونه مواجهه انسانی و ضرورت اجرای قرنطینه خانگی در این ایام و پرهیز از مسافرت و دید و بازدید‌های نوروزی، هموطنان میبایست به حفظ روحیه و نشاط اعضای خانواده توجه داشته و از انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی غافل نشوند.

او یادآور شد: انجام چهل دقیقه پیاده روی روزانه و انجام تمرینات ورزشی تقویتی و کششی توصیه شده و برای حفظ ظرفیت تنفسی نیز روزانه چند بار تنفس عمیق انجام دهید به این نحو که با بینی نفس عمیقی کشیده و قسمت‌های پایین ریه را کاملا پر کنید و پس از چند ثانیه نفس را از راه دهان و با فشار خارج کنید ضمنا اگر در حین انجام این تمرین تنفسی، سرفه کردید یا احساس تنگی نفس داشتید به شرط داشتن علایم دیگری مانند تب، خستگی و سرفه خشک حتما با پزشک مشورت کنید.

موذن زاده گفت: در هنگام ورود به منزل خط قرمزی را برای حفاظت از خانواده در درب ورودی خانه تعریف کرده و کفش‌ها را بیرون از این خط قرار دهید و وسایل همراه و خرید‌ها را در یک سبد قرار داده و پس از شستشو با آب و صابون یا ضدعفونی با مواد مناسب مانند آب ژاول رقیق در مکان مناسب قرار دهید.

او اظهار داشت: در مورد مصرف نان امکان انتقال آلودگی ویروسی در نانوایی وجود دارد لذا نان را بلافاصله در یک سفره قرار داده و از نانوایی خارج کرده و از میز و چاقوی نانوایی استفاده نکنید و در منزل نیز هر زمان که نان را میخواهید مصرف کنید، حتما آن را در ماکروفر یا قابلمه‌ای گرم کنید. این ویروس در دمای یخچال و حتی فریزر هم دوام میاورد، ولی نسبت به گرما حساس است لذا استحمام روزانه با آب گرم و شستشوی وسایل آلوده با آب گرم و صابون توصیه میشود ضمنا غذا و نوشیدنی‌ها را نیز گرم میل کنید و با رژیم غذایی مناسب مقاومت و سطح ایمنی خود را بالا ببرید.

موذن زاده گفت: اگر چه میزان مرگ و میر این ویروس حدود سه تا چهار درصد تخمین زده میشود که عدد چندان بالایی نیست، ولی امکان شیوع بیماری از طریق فرد به فرد یا افراد دیگر و تماس با اشیای آلوده بسیار بالاست و یک فرد مبتلا میتواند تا چندین نفر را آلوده کند ضمنا هشتاد تا هشتاد و پنج درصد مبتلایان به کووید ۱۹ با علایمی مانند تب، خستگی و سرفه خشک صرفا با قرنطینه خانگی در یک اتاق مستقل و با تهویه مناسب، استفاده از ماسک و داشتن فاصله مناسب با سایر اعضای خانواده و درمان‌های دارویی حمایتی و تمرینات تنفسی و حفظ آمادگی جسمانی و روحیه قوی بهبود پیدا میکنند و کمتر از ده درصد بیماران و با بروز علایمی مانند تنگی نفس و نارسایی تنفسی نیاز به خدمات بیمارستانی و احیانا مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: میبایست از خانم‌های حامله، افراد مسن و بیمارانی که مبتلا به بیماری‌هایی زمینه‌ای و مزمنی مانند دیابت، ام اس، آسم، مشکلات قلبی عروقی و. میباشند، حفاظت بیشتری کرد.

او بیان کرد: این بیماری در حال حاضر در مرحله افزایشی قرار داشته و مطابق بررسی‌های اپیدمیولوژیک تا انتهای فروردین ماه روند رشد آن متوقف شده و طی اردیبهشت و حداکثر خردادماه کاملا رفع خواهد شد لذا تمهیدات ذکر شده برای یک بازه زمانی سه ماهه مدنظراست.

موذن زاده از تمامی اعضای جامعه خدمتگزار و ایثارگر پزشکی کشور که علی رغم تمامی نامهربانی‌ها و بی مهری‌های قبلی و با عنایت به تمامی کاستی‌ها و مشکلات موجود، جان بر کف و مسئولانه مشغول به پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند، قدردانی و اعلام کرد که خاطره این رشادت و جان فشانی هرگز از خاطر ملت فهیم و قدرشناس ما زدوده نخواهد شد و با توجه به درگذشت جمعی از همکاران پزشک، پرستار و سایر گروه‌های پزشکی ناشی از مواجهه با این ویروس در مراکز درمانی و بیمارستانها، ضمن تقدیر از این سرداران فداکار و بی ادعای عرصه سلامت، خواستار اعطای عنوان شهید و استفاده از مزایای آن برای خانواده این عزیزان شد.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی کامل جامعه فیزیوتراپی کشور را برای انجام وظایف حرفه ای، آموزش نحوه انجام فعالیت‌های فیزیکی و تنفسی و تمرینات ورزشی، خصوصا توانبخشی قلبی ریوی بیماران در مراحل تحت حاد و مزمن را اعلام نمود و از مردم عزیز نیز درخواست کرد که با توجه به اینکه بر اساس آمار معتبر جهانی عامل ۴۱ درصد موارد ابتلا به این بیماری از طریق مواجهه با بیماران و اشیا آلوده در مراکز درمانی و بیمارستانی تخمین زده میشود، تا اطلاع ثانوی از هرگونه مراجعه غیرضروری، الکتیو و غیر اورژانس نیز به مراکز درمانی خودداری کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار