معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از فعالیت مرز باشماق مریوان خبر داد و گفت: تخلیه و بارگیری کالا‌های صادراتی دلیل اصلی ازدحام در این مرز است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، خالد جعفری در خصوص دلایل ازدحام کامیون‌ها در مرز باشماق و تمهیدات اندیشده شده در راستای رفع آن، گفت: در باشماق صف طولانی حدود ۱۷ کیلومتری داشتیم که علت آن هم بسته بودن سیرانبند بود و هم اینکه محل ترانشیپ که محل تخلیه و بارگیری ست جوابگوی آن تعداد کامیون نبود.

او با اشاره به اینکه اغلب بار‌ها صادراتی بوده و باید بعد از تخلیه، توسط خودرو‌های عراقی بارگیری شود، افزود: از شب گذشته محوطه تیرپارک جنب گمرک به تخلیه و بارگیری اختصاص یافت و با افزایش سرعت کار صف کامیون‌ها به کمتر از ۶ کیلومتر رسید.

جعفری از اختصاص چند تیرپارک دیگر با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ کامیون خبر داد که این امر موجب می‌شود کامیون‌ها در مسیر منتهی به باشماق پارک نمانند و در مرز نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: در راستای کاهش ترافیک در باشماق، با هماهنگی گمرک کشور از ۲-۳ هفته پیش، بار‌های ترانزیتی به باشماق کاهش یافته و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون ترانزیتی به ۲۰ تا ۳۰ کامیون رسیده و اولویت با کالا‌های صادراتی است و یکی از دلایل معطلی کامیون‌ها نیز این بوده که تخلیه و بارگیری کالا‌های صادراتی زمان بیشتری نیاز دارد.

جعفری ابراز امیدواری کرد: با توجه به کاهش بار‌های ترانزیتی و همچنین اقداماتی که برای افزایش محوطه ترانشیپ انجام شده، ازدحام کم شده و روال به حالت عادی باز گردد.

اوبا اشاره به اینکه از شنبه مرز سیرانبند نیز شروع به کا کرده و فشار بر باشماق کم خواهد شد، عنوان کرد:، چون طبق هماهنگی با طرف عراقی، خروج کالا ۲۴ ساعته انجام می‌شود، ۷ نفر به تعداد کارکنان باشماق افزوده شده است.

جعفری همچنین اظهار داشت: کماکان ورود و خروج مسافر ممنوع است و در خصوص رانندگان هم از ۲ طرف با اکیپ‌هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان و طرف عراقی، کنترل‌های لازم انجام می‌شود.

سرپرست معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان عنوان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۹۸ هزار کامیون از باشماق تردد داشته اند، این آمار در سال گذشته ۸۹ هزار بوده که ۱۳ درصد رشد داشته و ارزش صادرات که بیش از ۷۰ درصد آن محصولات کشاورزی بوده حدود یک میلیارد دلار و وزن آن یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن بوده است.

او واردات از ابن مرز را ۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: مرز باشماق، بیشنر صادراتی است و یکی از شریان‌های مهم و از مولفه‌های مهم توسعه اقتصادی استان است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.