به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید شما نیز بارها از بسیاری از اطرافیان و دوستانتان شنیده باشید که گفته اند فیلم ترسناک دوست ندارند. بدین ترتیب با اطمینان میتوان گفت که همه نسبت به فیلم ترسناک نگاه مثبتی ندارند. در حالی که بسیاری از دیدن سکانسهای ترسناک به وجد آمده و آدرنالین را در خونشان حس میکنند، برخی دیگر ترجیح میدهند به جای نشستن پای تصویرسازیهایی که از بدترین ترسها و کابوس هایشان صورت گرفته، به نحو دیگری به ماجراجویی بپردازند. دلیل اصلی مخالفان فیلم ترسناک برای دوری از این ژانر کلیشههای فراوان و گاه بی معنی این ژانر است که باعث شده اغلب فیلمهای ترسناک در دسته فیلمهای کم اهمیت قرار بگیرند.
اما هستند فیلمهای ترسناک معدودی که شخصیت پردازی، سبک روایی و داستان جذاب و به خوبی پرداخت شدهای دارند. برخی دیگر نیز اگر چه ذاتاً در ژانر ترسناک قرار نمیگیرند، اما رگههایی از ژانر ترسناک در خود داشته و فیلمهای جذابی نیز به شمار میآیند. اگر شما نیز از کسانی هستید که علاقه زیادی به کلیشههای ژانر وحشت ندارید با ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با تعدادی دیگر از فیلمهای ترسناک جذابی که برای مخالفان این ژانر مناسب هستند آشنا کنیم.
۵- اسکنرها (۱۹۸۱)
فیلم «اسکنرها» (Scanners) ساخته دیوید کراننبرگ یکی از آن فیلم هاست که کمتر شانس دیدنش را پیدا خواهید کرد. یک بار تماشای سکانس ابتدایی تریلر نمادین این فیلم کافی است که اشتهای کسانی که به فیلمهای هیجان انگیز و دیوانه کننده به سبک دهه ۸۰ علاقه دارند تحریک شود. داستان این فیلم در مورد گروهی از دانشمندان است که در حال بکارگیری تکنولوژی جدید و گروهی از افراد دارای توانمندیها و قدرتهای فراانسانی برای توسعه سلاحها و سیستمهای امنیتی جدیدی هستند. یکی از این افراد دارای قدرت خارق العاده که در کل به آنها «اسکنرها» میگویند و دارای قدرت دورجنبانی (telekinetic) است، خود نیرویی مستقل از افراد مشابه تشکیل داده و از آنها برای اعمال قدرت و تحقق اهداف خاص خود استفاده میکند.
هر گاه که تنشی رخ میدهد، مخاطب در تنش پیشگویی و اضطراب قرار میگیرد. موسیقی و تم بدنام فیلم فضایی بسیار تکان دهنده، تنش زا و ترسناک را شکل میدهد که به مخاطب یادآوری میکند خطری در کمین است. در شرایطی که تکنولوژیهایی بسیار ناشناخته و پیچیده بوجود میآید هر بار که بحثی در میگیرد مخاطب انتظار وقوع رخدادهای عجیب و غریب را خواهد داشت. سکانسهای افزایش تنش و خشم باعث شده که این فیلم به خوبی لحظاتی ترسناک و مملو از وحشت را بوجود آورد که باعث میشود مخاطب از خود بپرسد نفر بعدی که مورد حمله قرار میگیرد کیست و چطور. جنبههایی زیبایی شناختی سینمای دهه ۸۰ باعث شده که این فیلم دوز مناسبی از جذابیت و عتیقه بودن را داشته باشد. فیلم «اسکنرها» بسیاری از بهترین جلوههای ویژه عصر خود را داشت و میتوان آن را یک اثر فرهنگی کلاسیک دانست.
۴- موجود (۱۹۸۲)
بسیاری از منتقدان سینمایی در ابتدا و هنگام اکران این فیلم آن را یکی از بدترین فیلمهای تمام دوران میدانستند. آیا با اطلاع از این موضوع اشتهایتان نسبت به فیلم کور شد؟! خب اجازه دهید کمی موضوع را بیشتر تشریح کنیم. «موجود» (The Thing) در میان دوستداران سینما به جایگاهی رسیده که همه در مورد آن توافق ندارند. جایگاه کالت این فیلم ترسناک کلاسیک از آن یک فیلم افسانهای و تکرار نشدنی ساخته است. به عنوان مهمترین و شناخته شدهترین فیلم ترسناک این فهرست، «موجود» در روایت خود دارای نکات با ارزش بسیاری است. آنسوری لایه بیرونی این فیلم، یک بررسی بسیار عمیق از شخصیت درونی انسانی قرار دارد و اینکه چگونه باید به یکدیگر واکنش نشان داده و در مواقع بحرانی خطر و تهدید را از خود و اطرافیانمان دور کنیم.
داستان فیلم در مورد موجودی است که میتواند به شکل چیزی درآید که در آن نفوذ کرده باشد (یا به عبارت بهتر، خورده باشد). بدین ترتیب «موجود» با مخاطب خود بازی میکند، زیرا این ترس و تردید است که بر ذهنیت او حکم میکند. توانایی فیلم در ترکیب ترس خلاقانه با حس واقعی شک و پارانویا بدین معنی است که مخاطب هیچگاه به طول کامل مطمئن نیست چه کسی و چه چیزی را باور کند. با پیشرفت داستان فیلم و تشدید تنش در آن، یک بازی استادانه از کرت راسل همواره مخاطب را در حالت آشفته و معلق نگاه میدارد، زیرا مخاطب نیز به مانند ۱۲ مردی که در این مکان بسیار دوردست و یخ زده در قطب گرفتار شده اند احساس درماندگی و بی پناهی میکند. حس آسیب پذیر بودن بازیهای شکنجه واری را با مخاطب انجام میدهد، با پیچشهای داستانی و مرگهای تکان دهنده و بسیار خلاقانهای که به اوجی هیجان انگیز منتهی میشود.
۳- پسران گمشده (۱۹۸۷)
وحشیت. شرارت. دیوانگی. دارودستههای موتورسوار. خون آشامهای دهه ۸۰٫ دیگر چه چیزی مانده که بخواهید؟ «پسران گمشده» (The Lost Boys) فیلمی است که مستقیماً از درون دهه ۸۰ بیرون کشیده شده است، به بهترین شکل ممکن. این فیلم داستان دو برادر را روایت میکند که به شهر جدیدی نقل مکان کرده و بعد از چند ماجراجویی معمولی خود را در نبردی بزرگ علیه خانوادهای از خون آشامهای جوان مییابند. یکی از این برادران به نام مایک یک روز صبح از خواب بیدار میشود و در مورد این که چطور سر از محل کنونی اش درآورده به یاد نمیآورد و شوربختانه احساسی جدید، اما ناخوشایند در خود حس میکند: عطش خون.
این فیلم خاص دهه ۸۰ مملو از پانک راک، دارودستههای موتورسواری، ارجاعات به فرهنگ عامه و سبک موهای خروسی است که یک تجربه بامزه و هیجان انگیز را برای مخاطب ایجاد کرده و علیرغم پیچشهای داستانی غیرمنتظره و عناصر فوق العاده که در فیلم شکل میگیرد، همزمان یک داستان خانوادگی جذاب باقی میماند که میتوانید بارها آن را تماشا کرده و لذت ببرید. این فیلم که از لحاظ فضای خود بسیار شبیه سریال «بافی قاتل خون آشام» در دهه ۹۰ و «فرشته» در دهه ۲۰۰۰ است، به خوبی توانسته تعادل بین خونریزی و خشونت را با سرگرم کنندگی و سرخوشی برقرار کند.
مخاطبان هر لحظه روی صندلی خود نیم خیز خواهند بود، زیرا میدانند که در زیر جنبههای دیوانه وار و پرزرق و برق این فیلم، خطرات واقعی و عواقب محسوسی برای هر یک از شخصیتها وجود دارد. «پسران گمشده» که اکنون دیگر یک پدیده فرهنگی کلاسیک به شمار میآید یک فیلم فوق العاده، هوشمندانه و صادق است که تمرکز اصلی خود را روی خانواده حفظ کرده و همزمان خود را زیاد جدی نمیگیرد.
۲- کادر آموزشی (۱۹۹۸)
برای کسانی که دوران مدرسه و درس خواندن را بسیار سخت و طاقت فرسا میدانند، این فیلم گزینه مناسبی است، فیلمی که خیلی خودش را جدی نمیگیرد. «کادر آموزشی» (The Faculty) فیلمی است که توانسته از عجیب و غریب بودن فضای خود مرتبط با دهه ۹۰ سینما بهره گرفته و یک روایت سیاه، بامزه و به شکل واقعی ترسناک از گروهی از دانش آموزان در یک دبیرستان معمولی در ایالات متحده را به تصویر بکشد که در مییابند انگلهایی فرازمینی در بدن آنها نفوذ کرده اند. «کادر آموزشی» که بین ایجاد وحشت واقعی و بامزه بودن فوق العاده همواره در نوسان است، فیلمی در مورد گروهی از قهرمانان ناجور است که موفق میشود به خوبی مخاطب را دائماً در حال حدس زدن نگه داشته، در حالی که به آن اندازه ترسناک هست که حتی قویترین طرفداران فیلمهای ترسناک اسلشر را راضی نگه داشته و البته بترساند.
با داشتن مدرسه به عنوان اصلیترین فضایی که فیلم بر دیوانگی موجود در آن تکیه دارد، «کادر آموزشی» به خوبی فضای ژانر ترسناک را شناخته و در به تصویر کشیدن آن به غایت موفق عمل میکند. سکانسهای بسیار و ویژگیهای عجیب و غریب شخصیتی باعث شده که این فیلم بسیار جذاب و مسحور کننده باشد. علاقمند شدن به شخصیتهای فیلم با توجه به رویکرد دوست داشتنی شان در مواجهه با مشکلات و سرنوشتشان بسیار آسان است، هر چند باید گفت که نمیتوان در تقابل دانش آموزان و معلمان بیرحم، به دسته اول دل نبست، زیرا همه ما در چنین شرایطی بوده ایم. یک روایت رضایت بخش و سرگرم کننده با شخصیتهای اصلی متفاوت، اما دوست داشتنی، «کادر آموزشی» فیلمی مناسب کسانی است که میخواهند فیلمی ساده تماشا کنند که پر از طنز تاریک و مقداری ترس و وحشت است.
۱- قطار سریع السیر وحشت (۱۹۷۲)
در عصر جلوههای ویژه ناب و تصویرسازی کامپیوتری فراوان، هنر روایت یک داستان ساختارمند و شجاعانه میتواند در میان شلوغیها گم شود. «قطار سریع السیر وحشت» (The Horror Express) یک انحراف عظیم از فضای فیلمسازی زمانه خود بود که به شکلی جذاب سبک داستان پردازی وحشت کلاسیک را که مدتها از فراموشی آن میگذشت با جذابیت هوشمندانه و تکنیکهای تولید پیشروانه دنیای مدرن ترکیب کرد. در سال ۱۹۰۶، یک قطار سریع السیر بسیار لوکس که از چین به سمت مسکو در حرکت است، با ورود یک موجود اسرارآمیز که در مسافرت قبلی توسط یک مردم شناس به نام دکتر سکستون (کریستوفر لی) پیدا شده دچار وحشت و آشوب میشود. دکتر سکستون بر این باور است که این موجود بخشی گمشده از تکامل بشری است و بدین ترتیب آن را در یک صندوقچه بزرگ و محافظت شده به اروپا باز میگرداند.
کریستوفر لی و پیتر کاشینگ بازیهایی بسیار لایه دار، پیچیده و پرجزییات از خود ارائه داده اند. ترکیب همیشگی و خاص لی از کاریزما و جذابیت به خوبی در خدمت خلق یک شخصیت باورپذیر قرار میگیرد که با خطرات موقعیت خود مصالحه میکند و کاشینگ نیز با به تصویر کشیدن بی نقص مردی که در نهایت شک و ابهام قرار دارد بر جذابیت فیلمی که با سرعتی مناسب و آرام پیش میرود میافزایند. «قطار سریع السیر وحشت» یک فیلم ساختاریافته، خوب نوشته شده و با بازیهای عالی است که علاقمندان به دیگر ژانرها نیز آن را جذاب، سرگرم کننده و صادقانه خواهند یافت.
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/
دوست نداشتم