به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی بود که بازوی پرفورمنس مرسدس یعنیای ام جی تنها روی محصولات معدودی کار میکرد، اما حالا و در سال ۲۰۲۰ شاهد اوضاع کاملاً متفاوتی هستیم.ای ام جی به برندی نسبتاً مستقل و کارکشته تبدیل شده و طیف گستردهای از محصولات همچون کوپهها، سدان ها، کراس اوورها و حتی استیشنها را تولید میکند.
موشک زمینی AMG GT، CLA ۴۵ شیک و روان، S۶۳ پرچمدار و حتی نسخههای هیبریدی ملایم E کلاس و شاسیبلند GLE کلاس تنها بخشی از محصولات تولیدی توسط این شرکت هستند؛ و بالاخره نوبت به مرسدس-ای ام جی GLS ۶۳ بازطراحی شده میرسد که در سطح کاملاً متمایزی قرار میگیرد.
اما واقعاً چنین چیزی بیمعنی است. شما یک شاسیبلند سنگینوزن ۱۳۲ هزار دلاری که قدرت ۶۰۳ اسبی داشته و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن تنها در ۴.۱ ثانیه ثبت میشود را به خاطر دلایلی منطقی نخواهید خرید و تنها دلیل خرید آن توانایی مالی بالا خواهد بود! و البته دلیل دیگر هم فوقالعاده بودن این خودروست. البته منظور ما از فوقالعاده معنی محاورهای آن نیست بلکه معنی کلاسیکش مدنظر ماست. AMG GLS ۶۳ راننده را به تحسین وا میدارد.
البته در تولید این خودرو روش آشنای زیادی بکار گرفته نشده است. اکثر مدلهای قدیمی از پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری افسانهای استفاده میکردند، اما مدلهای پرچمدار امروزی از نیروگاه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو استفاده میکنند. بله این خودروها بجای پسوند ۶۳ باید با عدد ۴۰ عرضه شوند، اما از آنجایی که عملکرد این پیشرانه بسیار خوب است بنابراین AMG همچنان عدد ۶۳ را بکار میبرد.
این پیشرانه قدرت ۶۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۸۴۵ نیوتون متری در GLS تولید میکند. به این ترتیب پیشرانه موردبحث ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به مدلهای C ۶۳ S و GLC ۶۳ S تولید میکند که دلیل آن استفاده از تکنولوژی EQ بوست میباشد. علاوه بر ارائه قدرت ۲۱ اسبی و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری، سیستم EQ بوست قدرت موردنیاز سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی را نیز تأمین میکند. این سیستم پشتیبانی از کنترل سواری فعال AMG و مهمتر از آن کمپرسور برقی برای گردش سریعتر توربوها و کاهش تأخیر آنها را انجام میدهد. GLS ۶۳ و برادر کوچکتر آن یعنی GLE ۶۳ اولین محصولات ۸ سیلندر این خودروساز هستند که از تکنولوژی EQ بوست استفاده میکنند.
پیشرانه یاد شده با همراهی تکنولوژی EQ بوست قویتر از همیشه حس شده و همان موج گشتاور و قدرت تولیدی همیشگی را نشان میدهد. این پیشرانه کاملاً آماده به کار بوده و قدرت خود را فورا ارائه میکند. در واقع عملکرد پیشرانه به گونهای است که راننده حس میکند میتواند قوانین فیزیک را بشکند. خودروهایی با چنین جثه، پهنا و وزنی نباید بتوانند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۴ ثانیهای را ثبت کنند، اما خب مرسدس از این قضیه مستثناست.
یکی از مدیران مرسدس میگوید رانندگان GLS ۶۳ دیگر برای رسیدن به تمرین فوتبال خود دیر نخواهند کرد.
البته که اینگونه هم هست، زیرا GLS نیروی خود را با صدایی پرطنین به کف زمین میرساند. در جایی که پیشرانههای ۶ سیلندر مرسدس آواز میخوانند، این پیشرانه فریاد میزند. کافی است سیستم اگزوز دو حالته را در تنظیمات پر صداتر بگذارید تا GLS ۶۳ اعلام حضور خود را پیش از پدیدار شدن نمایش دهد.
GLS ۶۳ به همان اندازه که در خط مستقیم تواناست در سر پیچها نیز عملکرد خوبی را نشان میدهد. AMG سیستم تعلیق بادی و کنترل سواری فعال را بهبود بخشیده و این خودرو میتوان وزن بالای خود را پنهان کند. نتیجه اینکه شاسیبلند سه ردیفه مرسدس از نظر هندلینگی در سطح بالایی قرار دارد.
البته این سیستم تعلیق برای ما آشناست و آن را در GLE ۵۳ کوپه نیز دیدهایم.
این مرسدس ۲۵۸۵ کیلوگرمی با ورود به پیچهای تند رفتار پایدار و مطمئنی را نشان داده و تخت باقی میماند. GLS ۶۳ در حمله به پیچها نیز خونسرد باقی مانده و راننده را تشویق به رانندگی سریعتر میکند؛ اما مهندسان AMG فقط به تکانهای بدنه توجه نکردهاند. شما واقعاً میتوانید روی ترمزهای گیرای خودرو حساب باز کرده و اصلاً نگران نباشید.
بزرگترین نگرانی ما درباره این خودرو ترکیب سرعت و چابکی در خودرویی با چنین وزنی است. پس از نشستن یک ساعته پشت فرمان ما دیدیم که خودرو را سریعتر از بار قبلی در جادههای پر پیچ و خم میرانیم. اعتمادبهنفس ما همچنان رو به افزایش بود که آغاز بیش فرمانی در GLS را حس کردیم. البته وضعیت بد یا خطرناکی وجود نداشت و خودرو کاملاً در دست راننده بود. قطعاً ۹۹ درصد مواقع وضعیت امنی خواهید داشت، اما خب باید رعایت خودرویی به این بزرگی را انجام داد.
نگرانی ما این است که مالکان GLS ۶۳ شاید چگونگی راندن چنین خودروی قوی، چابک و البته سنگینی را ندانند. واقعیت این است که GLS ۶۳ بیش از خودروهایی همچون E۶۳ یا AMG GT قابلاحترام است. شما میتوانید این خودروها را به راحتی در سر پیچ اذیت کنید، اما قوانین فیزیک در GLS کمی متفاوت هستند. آقای نیوتون حدود ۳۰۰ سال پیش از دنیا رفته، اما قوانین سهگانه او میتوانند هر فرد مغرور و نادانی را شرمنده کنند.
اما شک داریم که اکثر رانندگان GLS ۶۳ خودروهای خود را تحتفشار بگذارند. این خودرو به احتمال زیاد در بزرگراهها با سرعت ملایم حرکت خواهد کرد و اینجاست که مرسدس میدرخشد. کابین خودرو کاملاً آرام و لوکس بوده و وقتی حالت کامفورت رانندگی انتخاب شود، حتی رینگهای ۲۲ اینچی نیز خللی در سواری راحت خودرو وارد نخواهند کرد؛ و اگرچه GLS ۶۳ دارای همان ویژگیهای بصری محصولات AMG است، اما کابین تفاوت زیادی ندارد. صندلیهای کاملاً نرم، فرمان D شکل و… بخشی از ویژگیهای این بخش هستند. فضای مناسبی برای ۶ نفر وجود داشته و حتی در زمان استفاده از ردیف سوم صندلیها نیز فضای بار خوبی وجود دارد.
با توجه به عدمتغییر چندان کابین و همچنین سواری راحت مدلهای GLS۴۵۰ یا GLS۵۸۰ شاید برخی افراد این دو گزینه را بهتر بدانند به گونهای که مدل GLS۴۵۰ نصف بهای GLS ۶۳ را دارد. خب ما همان ابتدا هم گفتیم افرادی که میتوانند مدل GLS ۶۳ را انتخاب میکنند! افراد برای خریدن این شاسیبلند فکر نمیکنند و اهمیتی هم به قیمت آن نمیدهند. GLS ۶۳ یک خودروی اسپورت سریع است که لباس یک شاسیبلند سه ردیفه را پوشیده است. GLS ۶۳ خودرویی منطقی و توجیهپذیر نیست و این دقیقاً علت فروش سوپر شاسی بلندهای گرانقیمت میباشد.
مشخصات مرسدس-ای ام جی GLS ۶۳ مدل ۲۰۲۱
پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی هیبریدی ملایم
قدرت/گشتاور: ۶۰۳ اسب بخار/۸۵۰ نیوتون متر
گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: اعلام نشده
قیمت پایه: ۱۳۲۱۰۰ دلار
قیمت مدل تست شده: ۱۴۹۱۶۰ دلار
انتهای پیام/