رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با افزایش دبی خروجی سد دز به بیش از یک هزار مترمکعب در ثانیه، وقوع سیلاب در حوضه رودخانه دز دور از انتظار نیست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی قمشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران نسبت به احتمال آبگرفتگی در حوضه رودخانه دز هشدار داد و گفت: با افزایش دبی خروجی سد دز به بیش از یک هزار مترمکعب در ثانیه، نگرانی از آبگرفتگی در حوضه دز وجود دارد.

او تحکیم سیل بند‌ها در حوضه رودخانه‌های دز و کرخه را الزامی دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه طرح‌های ساخت کانال‌های سیلاب بر (به طور نمونه سیلاب بر خسرج در حوضه کرخه) اجرا نشده، در حال حاضر به جز برنامه‌ریزی صحیح برای نگهداشت آب در مخازن سد‌ها و تحکیم سیل بند‌ها کاری نمی‌توان انجام داد، بنابراین باید هر چه سریع‌تر سیل‌بند‌هایی که تخریب شده، ترمیم شود.

قمشی ظرفیت خالی کنونی سد‌های خوزستان برای کنترل سیلاب را قابل قبول عنوان کرد و ادامه داد: اما بارش‌های شدید در حوضه دز ممکن است طغیان ناگهانی رودخانه را به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: سد دز تنها سد این حوضه برای کنترل سیلاب است، از سوی دیگر ظرفیت مخزن این سد با رسوبگذاری کاهش یافته است، به همین دلیل امکان طغیان ناگهانی رودخانه دز وجود دارد.

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: از بابت رودخانه کارون نگرانی وجود ندارد و این رودخانه ظرفیت عبوردهی جریان آب با دبی ۳ هزار مترمکعب در ثانیه را دارد، اما در صورتی که میزان آب خروجی از سد دز از یک هزار مترمکعب در ثانیه بیشتر شود، کشش تخلیه آب از رودخانه دز به کارون، کاهش می‌یابد و بخش شعیبیه در شوشتر و بعد از آن بخش بامدژ در اهواز، با خطر سیل مواجه خواهند شد.

رودخانه کرخه توان عبوردهی سیلاب را ندارد

او مشکل حوضه کرخه را کاهش ظرفیت عبوردهی ایمن سیلاب عنوان کرد و گفت: رودخانه کرخه در پایین دست، توان عبوردهی سیلاب را ندارد و این مشکل باید اصلاح شود.

مهدی قمشی در ادامه گفت: جریان عبوری مورد انتظار کرخه ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است که در حال حاضر این رودخانه تحمل عبور آن را ندارد، در حالی که کرخه نه تنها در زمان سیلاب، بلکه همیشه باید آمادگی عبور این میزان دبی را تا هورالعظیم داشته باشد.

او افزود: پیش زمینه ذهنی سیل امسال، روی کرخه سنگینی می‌کند، اما با ظرفیتی که سد کرخه در حال حاضر دارد، احتمال آبگرفتگی مانند سیل گذشته بسیار کم است، اگر چه ممکن است با بارش‌های شدید در حوضه میانی، آبگرفتگی مزارع را داشته باشیم.

قمشی اذعان داشت: ظرفیت آبراهه کرخه به نسبت پارسال کاهش یافته، زیرا علاوه بر آبگیری بیشتر تالاب هور العظیم، رسوبگذاری زیادی نیز به دلیل سیل اتفاق افتاده است، ضمن اینکه فرسایش برخی قسمت‌های رودخانه‌ها تاثیر آنچنانی بر سیل ندارد.

بر اساس این گزارش، ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان دزفول ۱۵ اسفند ماه، طی اطلاعیه‌ای هشدار داده، دبی رودخانه دز از ۵۰۰ مترمکعب برثانیه به ۶۰۰ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد، بر این اساس لازم است شهروندان در مناطق مجاور و حاشیه رودخانه موارد ایمنی و احتیاط را رعایت کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.