در گزارش زیر طرز تهیه ۵ نوع غذای خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.

دستور تهیه زبان گوساله با سس قارچ + دستور تهیه

 خوراک زبان گوساله یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذا‌های گوشتی است که برخلاف تصور عموم طرز تهیه ساده و آسانی دارد. طرز تهیه خوراک زبان گوساله با سس قارچ را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

 

 

دستور تهیه زبان گوساله با سس قارچ + دستور تهیه

 

مواد لازم:

زبان گوساله: ۱ عدد
برگ بو: ۲ عدد
چوب دارچین: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
پیاز بزرگ: ۱ عدد
فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری
فلفل فرنگی شیرین آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس قارچ

کره: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط و ریز خرد شده
قارچ: ۲۵۰ گرم
سیر: ۱ حبه له شده
آب گوشت یا آب مرغ: ۲ فنجان
فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ½ قاشق چایخوری
نمک: به مقدار دلخواه

آرد ذرت: ۱ قاشق مرباخوری (اختیاری)

۱. ابتدا زبان گوساله را خوب بشورید تا حالت لزجی آن از بین برود. زبان را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و مقداری آب روی زبان گوساله بریزید، آب باید روی زبان را بپوشاند. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. در این مرحله کف تشکیل شده روی زبان گوساله را با قاشق بردارید و دور بریزید.

۲. شعله گاز را کم کنید و دو عدد برگ بو، ۱ حبه سیر، ۱ عدد پیاز پوست گرفته و درسته، یک عدد چوب دارچین، پودر فلفل سیاه تازه و پودر فلفل فرنگی شیرین را به قابلمه حاوی آب و زبان گوساله اضافه کنید. بسته به اندازه زبان گوساله مدت ۳ تا چهار ساعت زمان برای پختن گوشت آن لازم است. بعد از دو ساعت زبان گوساله را زیر و رو کنید تا سمت دیگر زبان هم خوب بپزید.

۳. بعد از پختن کامل زبان گوساله، آن را روی تخته گوشت خرد کن قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. برای این‌که راحت‌تر بتوانید زبان گوساله را در دست بگیرید و پوست آن را کاملا جدا کنید لازم است که خوب سرد شود. با نوک چاقو شکافی روی پوست زبان ایجاد کنید تا راحت‌تر کنده شود. بعد از جدا کردن کامل پوست زبان آن را به اندازه‌های دلخواه برش دهید.

۴. برای درست کردن سس قارچ خوراک زبان گوساله، یک ماهیتابه متوسط و گود را گرم کنید. کره را اضافه کنید و آن را به تمام قسمت‌های ماهیتابه برسانید. حالا پیاز‌ها را اضافه کنید و در کره تفت دهید. حدود ده دقیقه زمان لازم است تا پیاز‌ها روی شعله ملایم گاز سرخ و کاراملی شوند. بعد از کاراملی شدن پیازها، یک حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید.

۵. قارچ و پیاز را خوب هم بزنید و تفت دهید تا قارچ‌ها سبک و نرم شوند. در مرحله بعد آب گوشت یا آب مرغ، پودر فلفل سیاه تازه و نمک را اضافه کنید. کمی هم بزنید و سپس برش‌های زبان گوساله را اضافه کنید. تمام برش‌های زبان باید به سس قارچ آغشته شوند. شعله گاز را کم کنید و حدود ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا سس قارچ حسابی به خورد برش‌های زبان گوساله برود. اگر دوست دارید سس قارچ شما غلیظ‌تر شود قبل از اضافه کردن برش‌های زبان، یک قاشق مرباخوری آرد ذرت به مواد سس اضافه و ۵ دقیقه هم بزنید تا غلظت سس به کیفیت مطلوب برسد. سپس برش‌های زبان گوساله را اضافه کنید و نیم ساعت زمان دهید تا مواد به خورد هم بروند.

نکات:

اگر برای خوردن غذای کمی چرب مشکلی ندارد می‌توانید به سس قارچ کمی هم خامه صبحانه اضافه کنید تا طعم خوراک زبان گوساله شما لذیذتر شود.

اضافه کردن سیر به سس قارچ اختیاری است.

می‌توانید زبان گوساله پخته شده را ریش ریش کنید، کمی در کره یا روغن تفت دهید و با آن ساندویچ زبان گوساله درست کنید.


طرز تهیه پلو ترش خوشمزه

پلو ترش غذای ایرانی بسیار لذید که با گوجه فرنگی و گرد غوره درست می‌شود و طعم و بویی به یاد ماندنی دارد.  گوجه فرنگی به سلامت چشم کمک می‌کند. از آنجایی‌که گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A، فولات، تیامین، نیاسین، ب کمپلکس، فلانوئید‌ها و ... است برای سلامت چشم بسیار مفید است. علاوه بر آن، بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند. از فواید کرفس می‌توان به مواردی، چون کاهش دهنده فشار خون، ضد افسردگی، کاهش دادن کلسترول خون، کمک به درمان کم کاری تیروئید، کاهش دهنده وزن و کمک کننده به لاغری اشاره کرد.

دستور تهیه پلو ترش؛ طعم و بویی به یاد ماندنی

مواد لازم :

مرغ ۷۵۰ گرم
سبزی پلو ۱ کیلوگرم
برنج ۵ پیمانه
گرده غوره نصف پیمانه
فلفل سیاه و نمک نصف پیمانه
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران به میزان لازم
کرفس ۱ شاخه
گوجه فرنگی ۱ عدد

طرز تهیه :

۱. برنج را شسته و بخیسانید. سبزی پلویی را خرد کنید.

۲. پیاز را در روغن بریزید و تفت دهید. سپس کرفس و مرغ و فلفل و نمک را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا نیم پز شوند.

۳. سپس به آن رب گوجه فرنگی و زعفران اضافه می‌کنیم.

۴. پس از جوشاندن برنج و آبکش کردن آن سبزی خرد شده را لابلای آن قرار دهید.

۵. در یک قابلمه مقداری از برنج را میریزیم و موادی که آماده کرده ایم را روی آن قرار می‌دهیم.

۶. مقداری پیاز خام خلال شده روی مرغ‌ها میچینیم و روی آن هم کمی گوجه خلال شده قرار می‌دهیم.

۷. در انتها، روی آن‌ها گرد غوره میریزیم و باقیمانده برنج را داخل قابلمه ریخته و می‌گذاریم تا دم بکشد.

نکات: برای ترش و مزه دار شدن مرغ، باید شعله ملایم و زمان پخت طولانی‌تر باشد.


طرز تهیه‌ سوپ بادمجان کبابی

بادمجان کبابی، طعمی لذیذ و متفاوت داشته و به ویژه در فصل سرما، خوردن آن خالی از لطف نیست. امروز تصمیم داریم روش تهیه‌ی سوپی متفاوت با بادمجان کبابی را به شما آموزش دهیم. برای آشنایی با مواد اولیه و روش پخت این سوپ، با ما همراه باشید.

طرز تهیه‌ سوپ بادمجان کبابی

مواد لازم:

بادمجان متوسط: دو عدد

روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری

پیاز خلالی شده: دو پیمانه

نمک و فلفل: به میزان لازم

سیر رنده شده: ۶ حبه

فلفل قرمز: کمی

آب مرغ: ۶ پیمانه

آب لیمو: ۴ قاشق غذاخوری

رنده‌ی پوست لیموترش: نصف قاشق چایخوری

آویشن: یک قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

روی پوست بادمجان‌ها سه برش طولی ایجاد کرده و آن‌ها را داخل سینی قرار می‌دهیم. سینی را به مدت سه تا چهار دقیقه داخل فر قرار می‌دهیم. وقتی یک طرف بادمجان‌ها کبابی شد، آن‌ها را می‌چرخانیم و چهار دقیقه دیگر زمان می‌دهیم تا کاملا کبابی شوند؛ سپس آن‌ها را پوست گرفته و خرد می‌کنیم.

سه قاشق روغن زیتون را در ظرفی ریخته روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. پیاز را اضافه کرده و به مدت هفت تا هشت دقیقه تفت می‌دهیم. نمک و فلفل را به همراه فلفل قرمز، سیر و بادمجان به مواد قبلی افزوده و پس از مخلوط کردن، به مدت پنج دقیقه اجازه می‌دهیم تا روی حرارت ملایم بماند.

مخلوط به دست آمده را داخل مخلوط کن ریخته و اجازه می‌دهیم یکدست شود. سه قاشق آبلیمو یا بیشتر (بسته به ذایقه شما) به مواد اضافه می‌کنیم. رنده‌ی پوست لیموترش و دو قاشق روغن زیتون را می‌افزاییم.

آب مرغ را در قابلمه‌ای مناسب ریخته مواد سوپ را به همراه آویشن، به آن اضافه می‌کنیم و پس از مخلوط کردن، اجازه می‌دهیم تا سوپ، جا بیفتد.

سوپ آماده شده را در ظرفی مناسب ریخته و با جعفری خرد شده، تزیین می‌کنیم.


ته چین گوجه فرنگی

ته چین از غذا‌هایی هست که در مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارد و تهیه آن هم کار بسیار سختی نیست. بله واقعیت این است که ته چین از آسان‌ترین غذاهایی می باشد که می‌توانید برای مهمانی‌ها ترتیب داد. واقعا هم وقت گیر نیست و به سادگی می‌توانید به همه کارهایتان برسید. مهم این است که قلق‌های ته چین را بدانید و اندازه‌ها را بلد باشید تا یک ته چین عالی مجلسی درست کنید و همه کیف کنند.

ته چین گوجه فرنگی؛ سفره‌ای متفاوت بچینید!

مواد لازم:

برنج ۷۵۰ گرم (۵ پیمانه)
کره ۶۰ گرم
سینه مرغ خلالی خرد کرده ۵۰۰ گرم
قرص عصاره مرغ ۱ عدد
ادویه کاری ۱ قاشق چایخوری
قارچ ورقه‌ای خرد کرده ۴۰۰ گرم
ماست چکیده ۲۰۰ گرم
زعفران حلکرده ۴ قاشق سوپخوری
روغن مایع ۱۵۰ میلی‌لیتر (حدود دوسوم پیمانه)
نمک و فلفل به میزان لازم
زرده‌ی تخم‌مرغ ۴ عدد
فیله گوجه‌فرنگی رنده کرده ۷-۸ عدد

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی:

۱. برنج را در قابلمه حاوی آب و نمک بپزید و آبکشی کنید. نیمی از کره را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آن‌گاه سینه مرغ، قرص عصاره مرغ و ادویه‌کاری را بیفزائید و تفت دهید تا مرغ، طلائی‌رنگ شود.

۲. حالا قارچ را بیفزائید و حرارت را زیاد کنید تا قارچ نرم شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید. اکنون ماست، زعفران، روغن، نمک، فلفل و زرده تخم مرغ‌ها را در کاسه مناسبی بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا مایه صاف و یکدستی حاصل شود.

۳. آن‌گاه برنج پخته را به این مخلوط بیفزائید و هم بزنید. اینک کف ظرف نسوز را با کره چرب کنید و یک‌چهارم از مخلوط برنج را در آن بریزید و با پشت قاشق صاف کنید.

۴. حالا قدری از مایه مرغ و قارچ روی برنج بریزید و رویش را با اندکی از مخلوط برنج بپوشانید. سپس روی آن گوجه‌فرنگی بدهید و به همین ترتیب لایه‌های برنج، مرغ و قارچ و گوجه‌فرنگی را تکرار کنید. به گونه‌ای که آخرین لایه‌ی ته‌چین، گوجه‌فرنگی باشد.

۵. حالا باقیمانده کره را خرد کنید و روی ته‌چین بچینید. اکنون روی ظرف را با فویل بپوشانید و چند جایش را سوراخ کنید تا بخار ته‌چین خارج شود. اینک ته‌چین را به مدت تقریبی یک‌ونیم ساعت در فر گرم کرده با دمای ۱۸۰درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزد و طلائی رنگ شود.


غوره جوجه بادمجان

خورش‌غوره جوجه‌بادمجان یکی از غذاهای سنتی استان همدان است. غوره‌ای که در این خورش استفاده می‌شود، طعم ملس و خوشمزه‌ای به آن می‌دهد. البته این غذا در استان‌های دیگر هم طرفداران خاص خودش را دارد و تنها محدود به همدان نمی‌شود. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این غذا را در تابستان که غوره تازه وارد بازار می‌شود، بپزند اما عده‌ای هم با نگهداری غوره، در سرکه یا آب‌نمک می‌توانند این خورش را در سایر فصل‌ها تهیه کنند.

غوره جوجه بادمجان + دستور تهیه

مواد لازم:  به‌منظور تهیه این خورش برای یک خانواده 5 نفره به 5 عدد سینه یا ران کوچک مرغ، 5 عدد بادمجان متوسط، 2 عدد پیاز، 5 عدد گوجه‌فرنگی، 250گرم غوره، روغن و رب، زردچوبه، فلفل‌سیاه، زنجبیل و پودر کاری به اندازه لازم نیاز داریم.

طرز تهیه: ابتدا بادمجان‌ها را پوست بکنید و خوب بشویید. سپس آنها را جداگانه سرخ کنید. ران یا سینه‌مرغ را هم ابتدا آب‌پز و پس از آن سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز خردشده را تفت دهید، گوجه را رنده کنید و داخل پیاز بریزید و با هم مخلوط کنید. کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید. درصورت کم‌رنگ بودن ترکیب، کمی به آن رب اضافه کنید تا ظاهر خوش‌رنگ و لعابی پیدا کند. سپس، بادمجان و مرغی را که از قبل سرخ کرده‌اید، به مخلوط پیازداغ و گوجه تفت داده‌شده، اضافه کنید. داخل قابلمه تا جایی آب بریزید که روی مواد را بگیرد و بگذارید با حرارت به اصطلاح جا بیفتد. وقتی همه مواد کاملا پخت، یک ربع قبل از سرو غذا، غوره را هم به آن اضافه کنید. برای اینکه خورش طعم دلنشینی پیدا کند، مقداری آب‌نارنج به آن بیفزایید. اندازه آب‌نارنج به طبع شما بستگی دارد که چه مقدار بخواهید خورش‌تان ترش شود. در کنار آن هم می‌توانید از ادویه‌هایی چون فلفل‌سیاه، زنجبیل و پودر کاری استفاده کنید.

 

منابع: فرهیختگان, مجله کوروش, برترین ها

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.