پزشک متخصص پوست گفت: پوست یک سطح دفاعی بدن محسوب می‌شود که مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت است.

دکتر زهرا سادات سجادی مقدم متخصص پوست در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: پوست در واقع یک سطح دفاعی محسوب می‌شود و مراقبت از آن بسیار مهم است، در حالت عادی کسانی که پوست خشک دارند باید بیشتر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند.

او ادامه داد: در شرایط کنونی که کشور درگیر بیماری کووید ۱۹ یا کرونا هست و مردم باید بیشتر از مواد ضدعفونی کننده برای دست‌ها استفاده کنند، لازم است برای مراقبت از پوست خود نکاتی را مدنظر داشته باشیم.
 
این متخصص پوست گفت: به طور کلی خشکی و زخم‌های پوست دست در اثر استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده از جمله الکل، وایتکس و سایر شوینده‌ها بخصوص در افرادی با زمینه پوست خشک ایجاد می شود، علت آن کاهش لایه چربی روی پوست هست که به طور طبیعی باعث نرمی و لطافت پوست می شود و لایه‌ای که باعث محافظت می شود از روی پوست در استفاده زیاد از شوینده‌ها برداشته می شود.

سجادی مقدم افزود: استفاده بیش از حد از شوینده ها باعث دو نوع مشکل پوستی می شود، نوع اول اگزما پوستی که حالتی هست که پوست به علت از دست دادن لایه چربی و محافظ بتدریج دچار خشکی و التهاب و خارش و قرمزی می شود، توان بازسازی را از دست می‌دهد، زخم‌های پوستی به مرور ایجاد می شود که اگر این زخم‌ها به موقع درمان نشود می‌تواند عفونی شده و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند.
 
او ادامه داد: نوع دوم بیماری پوستی مرتبط با شوینده‌های قوی مثل وایتکس و حلال‌ها اتفاق می افتد، به صورت بروز ناگهانی قرمزی و سوزش پوست هست که در واقع یک نوع حساسیت آنی به مواد محرک می باشد و توصیه می شود جهت پیشگیری از این مشکل حتما دستکش موقع کار استفاده شود.

این متخصص پوست گفت: در زمینه پیشگیری از اگزما پوستی مرتب بعد از شست و شو دست‌ها حتما از مواد مرطوب کننده استفاده شود، استفاده مکرر از مواد مرطوب کننده می‌تواند اثر نامطلوب این شوینده‌ها که روی پوست ایجاد می شود را کاهش دهد.

سجادی مقدم افزود: برای درمان آلرژی یا حساسیت پوستی و همین طور در اگزما‌های متوسط و شدید، گا‌ها مرطوب کننده‌ها به تنهایی جوابگو نیست و باید حتما از کورتون‌های موضعی استفاده شود که تجویز کورتون باید با نظر پزشک باشد.

او ادامه داد: افرادی که از خانه بیرون نمی‌آیند لازم نیست از شوینده‌های بسیار قوی استفاده کنند، مگر در مواردی که مجبور به خروج از خانه هستند.

این متخصص پوست گفت: به طور کلی توصیه اصلی این هست که برای کسانی که مشکل خشکی پوست دارند و از مواد شوینده استفاده می‌کنند، این روز‌ها در کنار شوینده‌های خود حتما یک مرطوب کننده قوی و چرب و یک صابون ملایم استفاده کنند.
 
انتهای پیام//م.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سوختگی دست با ژل ضد عفونی که زخم باز داشتم
France
سحر
۱۲:۱۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر دستهای من چروک و خیلی قرمز و سوزش و خارش دارن مرطوب کننده یا وازلین هر چی میزنم خوب نمیشه یه هفته هست به وایتکس دست نزدم چیکار کنم چه کرمی بزنم ؟؟؟