هومان حسن پور اقدامات و رایزنی‌ها با سازمان‌های مختلف را که برای حل مشکلات ناشران و کتابفروشان درپی شیوع کرونا انجام داده اند را تشریح کرد.

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات این اتحادیه برای ناشران و کتابفروشان در شرایط کنونی کشور گفت: اقداماتی را که می توانستیم برای حل  مشکلات ناشران و کتابفروشان پس از شیوع بیماری کرونا انجام بدهیم تاکنون پیگیری کردیم، درخواست هایی را برای سازمان های مختلف فرستادیم.  تاکنون کسی با درخواست هایمان مخالفت نکرده است و جواب منفی به ما نداده اند بلکه می گویند درخواست هایمان عملی می شود تنها مکانیزم عملی شدن آن اهمیت دارد که ناشران و کتابفروشان را برای اتفاقات پیش رو آماده کرده ایم.

او افزود: با توصیه هایی که برای کتابفروشان داریم و جلساتی که گذاشتیم روش های مطمئنی را پیشنهاد دادیم. با توجه به اینکه کتاب باید از طریق کتابفروشی ها به دست مخاطب برسد، پیشنهاد دادیم از سوی دیگر برای اینکه تجمعی نباشد،کتابفروشان کتاب هایشان را به صورت تلفنی در اختیار مخاطبان قرار بدهند پیشنهاد هایمان تنها یک قسمت را دربرنمی گیرد بلکه شامل قسمت های مختلفی می شود که به ناشران و کتابفروشان ارتباط دارد، این پیشنهاد ها در حوزه های مختلف است که باید به مرحله عملی شدن برسد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خصوص قسمت های مالی مشکلات ناشران و کتابفروشان بیان کرد: کتابفروشان تعهدات مالی سنگین دارند، تقریبا اسفند ماه از آن ماه هایی بود که کتابفروشان روی فروش کتاب هایشان حساب بازمی کردند از این رو تعهدات مالی سنگین می دادند از این رو و برای حل مشکل کتابفروشان در این زمینه پیشنهاد دادیم تا وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمان ها و دستگاه های موثر با ورود پیشگیرانه در زمینه های مختلف، این روند را مدیریت کنند. بدیهی است هرگونه کمک از سوی اتحادیه دریغ نخواهد شد از جمله اینکه با بانک ها برای  تامین وام هایی با بهره کم و با ترک تشریفات و پرداخت با سرعت بالا حداقل سقف ۶۰ میلیارد تومان برای مرحله اول  مذاکره شود. و پیش بینی می شود تا دو برابر نیز افزایش یابد که بتواند جلوی بحران کمبود نقدینگی را بگیرد و به شکلی بازپرداخت آن بعد از نمایشگاه شروع شود.

حسن پور ادامه داد: پاسخی که سازمان های مختلف به درخواست هایمان برای حل مشکلات ناشران پس از شیوع بیماری کرونا می دهند به شرایط کشور و درک مسئله بستگی دارد بسته به  اینکه موضوع چقدر برایشان اهمیت داشته باشد می تواند پاسخ نهاد ها و سازمان های مختلف به درخواست هایمان از آن ها متغیر باشد.

گفتنی است از دیگر اقدامات اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای حل مشکلات ناشران و کتابفروشان پس از شیوع بیماری کرونا می توان به برگزاری طرح های عیدانه و یا بهاره با پرداخت های سریع در صورت صدور مجوز از ستاد کرونا،بررسی ایجاد پست رایگان برای تحویل کتاب درب منازل قابل استفاده برای کتابفروشان و ناشران( هزینه پست را دولت متقبل شود)،بررسی امکان خرید کتاب از ناشران و کتابفروشان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،بررسی امکان خط اعتباری دادن بانک ها به ناشران و کتابفروشان و موزعان. (چک های شان را پاس کنند بعد به صورت وام بگیرند- سقف توسط کمیته ای مشخص شود)،بررسی تصویب این امر در شورای عالی اقتصاد که تمامی اسناد پرداختی اشخاص به یکدیگر تا سه ماه به تعویق بیفتد و به بانک ها ابلاغ شود،بخشودگی عوارض نوسازی و پسماند ومشاغل دوماه آخر سال ۹۸ و دوماه اول سال٩٩وتعويق پرداخت عوارض ١٠ ماه سال ٩٨تا تيرماه۹۹،درخواست اصلاح جا افتادن حوزه كتاب از بخشش معوقات بانكی اشاره کرد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار