تعیین حدود و ثغور اراضی ملی ومستثنیات با استفاده از کمربند حفاظتی برای جلوگیری از پیشروی اراضی زراعی و باغات و احداث جاده‌های حمایتی در مرز منابع ملی و مستثنیات انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد علی سفیدیان معاونت حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تعیین حدود وثغور اراضی ملی ومستثنیات با استفاده از کمربند حفاظتی شامل پایش، کنترل ودر صورت ضرورت (طغیان) مبارزه با آفات وبیماری‌ها در عرصه‌های ملی و طبیعی استان بوداست.

او افزود:در این راستا همه ساله عرصه‌های ملی مورد توجه (کانون‌های آلودگی)، پیش آگاهی و کنترل و درصورت نیاز مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی با استفاده از فاکتور‌های کنترل کننده کم خطرشیمیایی انجام میگیرد درکنترل آفات و بیماری‌ها عمدتا از روش IPM (مدیریت انبوهی جمعیت آفات و بیماری‌ها) یاروش تلفیقی استفاده می‌شود.

محمد علی سفیدیان  ابراز داشت:درمبارزه حشرات از تله‌های نوری و تشتک‌های حاوی محلول سمی، قطع و برش اندام‌های آلوده، معدوم کردن و سوزاندن آنهاو استفاده از شعله افکن انجام می‌شود، معمولا هرگونه اقدام اجرایی با هماهنگی ومشورت واستفاده از امکانات سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله مراکزعلمی دانشگاهی، مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی (حفظ نباتات) وبهره برداران عرفی، صورت می‌گیرد؛ که اخیرا با تشکیل کارگروه گیاهپزشکی با حضور مراکز دانشگاهی ومراکز تحقیقاتی واجرایی درسطح استان تشکیل شده، که موضوعات مربوطه دراین کارگروه طرح وتصمیم گیری می‌شود.

معاونت حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد:مهمترین آفات وبیماری‌ها که دراستان سمنان خسارت زا ومشکل ساز است شامل گیاه نیمه انگل ارس واش و دارواش، ملخ شکم بادمجانی، ملخ کوهاندارتاغ، شپشک سفید تاغ، پروانه برگخوار قیچ وکما، پروانه‌های برگخوار گیاهان مرتعی و درختان جنگلی، حشرات چوبخوار وپوست خوار، انواع علف‌های هرز در نهالستانها، انواع قارچ ها‌ی مولد بیماری‌های سفیدک‌ها، پوسیدگی ها‌ی ریشه وخشک کننده‌های برگ‌ها، انواع حیوانات موزی مانند موش صحرایی تشی یا جوجه تیغی وگرازیا خوک در نهالستان‌ها و یا جنگل‌ها می‌باشد. در راستای شعار «حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی» از اراضی ملی و منابع طبیعی اقدامات مزبور صورت می‌پذیرد و در این جهت استفاده از حفاظت مشارکتی از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

او با اشاره به اجرای طرح تعیین حدود وثغور اراضی ملی ومستثنیات با استفاده از کمربند حفاظتی بیان کرد:از جمله پارامتر‌هایی که در تصرف و تجاوز به منابع ملی و عرصه‌های جنگلی به نوعی اثرگذار می‌باشند می‌توان وجود ساختار مخروبه جنگلی، عدم وجود پوشش حفاظتی، مرغوبیت و ارزش اقتصادی اراضی، ارزش افزوده زمین، موقعیت مناسب منطقه و آزمندی و سودجویی برخی افراد فرصت طلب را نام برد.

معاونت حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شناسائی و تعیین حدود و وسعت این مناطق و همچنین برنامه‌ریزی و تسهیل اجرای عملیات بازسازی توده‌های مخروبه و اتخاذ سیاست‌ها و شیوه‌های حفاظتی مناسب از جمله ایجاد نوار حفاظتی ویژه، متناسب با شرایط و پتانسیل‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از پیشروی اراضی زراعی و باغات و احداث جاده‌های حمایتی در مرز منابع ملی و مستثنیات با عنایت به تدابیر حفاظتی و به اقتضای شرایط مکانی و اعتباری و صلاحدید برنامه ریزان در حفاظت از عرصه‌های ملی کشور مؤثر خواهد بود.

محمد علی سفیدیان ابراز داشت: اداره حفاظت و حمایت با ایجاد انواع کمربند حفاظتی ازنوع بنج مارک بتونی، حفر کانال و یا ایجاد خاکریز، احداث فنس و توری و کمربند سبز با کاشت درختان شاخص و متفاوت بعنوان مرز حائل بین اراضی ملی و مستثنیات اقدام می‌نماید.

در حذف و کاهش عوامل تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی داشته است:
الف) کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطحی حدود ۴۲۰ هزار هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۶.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
ب) ایجاد کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات به طول حدود ۲۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۲.۶۶۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال.
ج) جایگزینی سوخت فسیلی به منظور جلوگیری از قطع درخت و بوته‌های مرتعی به تعداد ۵۰ خانوار که تهیه آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی با اعتباری بالغ بر ۱.۵۱۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال انجام شده است.

او در ادامه گفت: اداره حفاطت و حمایت با ایجاد انواع کمربند حفاظتی ازنوع بنج مارک بتونی، حفر کانال و یا ایجاد خاکریز، احداث فنس و توری و کمربند سبز با کاشت درختان شاخص و متفاوت بعنوان مرز حائل بین اراضی ملی و مستثنیات اقدام می‌نماید.

معاونت حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: امروزه با افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به مواد غذایی بیشتر شاهد تخریب منابع طبیعی هستیم که اثرات سوء ناشی از تخریب جنگل‌ها و مراتع در سطح جهانی بالاخص در کشور‌های در حال توسعه به اشکال گوناگون از قبیل افزایش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش دمای زمین در اثر افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، ازبین رفتن لایه ازن، فرسایش خاک و سیل خیزی  نمایان گردیده است.

محمد علی سفیدیان بیان کرد: یکی از عمده‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع در کشور برداشت هیزم و بوته توسط روستائیان، عشایر و جنگلنشینان جهت تاُمین سوخت مورد نیاز مصارف خانگی از قبیل ایجاد گرمایش، پخت و پز و شستشو می‌باشد که سالانه خسارت زیادی را به عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌سازد.

او از عوامل عمده این نوع تخریب، شیوه معیشتی ایشان می‌باشد که از دیر باز در وابستگی کامل به جنگل‌ها و مراتع بوده است و بنابرسنت رایج نیاز‌های سوختی، ساختمانی خود را از این منابع تأمین می‌نموده اند. همچنین پراکندگی روستا‌ها خصوصاٌ در مناطق جنگلی، دوری از مراکز شهری، صعب العبور بودن راه‌های ارتباطی و بسته شدن همین راه‌ها در فصول سرد سال، بالا بودن هزینه تهیه سوخت‌های فسیلی موجب استفاده از چوب و بوته بعنوان یک منبع سوختی ارزان و سهل الوصول می‌باشد لذا جهت کاهش خسارت بوسیله بوته کنی و قطع درختان، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور از سال ۱۳۷۳ با در نظر گرفتن بخشی از اعتبارات پروژه تاٌمین و جایگزینی سوخت‌های مناسب را بجای استفاده از چوب و بوته در قالب طرح حفاظت و حمایت به اجرا در آورده است.

معاونت حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بطور کلی استراتژی‌هایی که در این ارتباط بکار گرفته خواهد شد عبارتند از:
۱- تغییر الگوی مصرف سوخت.
۲- کاهش پرت حرارتی از طریق اصلاح وسایل گرمایشی.
۳- استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی  مانند استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی.
۴- استفاده از تمامی امکانات و استفاده‌های بالقوه در منطقه است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.