استادیار دانشگاه آزاد اسلامی درباره روش‌های کاربردی شدن پایان نامه‌ها توضیح داد.

فرشاد مفاخر استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کنونی دانشگاه ها  در حرکت به سمت کارآفرینی گفت: باید زیر ساخت‌های دانشگاه به نحوی باشد که دانشجو علاقه‌مند به تحصیل علم شود  مهارت کسب کند  بتواند وارد بازار شود.

مفاخر  بیان کرد: دانشگاه‌ها زمانی آموزش محور بودند و فقط آموزش می‌دادند، نسل بعدی دانشگاه‌ها پژوهش محور شدند، دانشگاه‌های پژوهش محور یک پله بالاتر از دانشگاه‌های آموزش محور هستند و توانستند  اولویت‌ها و اهمیت‌هایی برای کار‌های پژوهشی قائل شوند.

این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: نسل بعدی دانشگاه‌های کارآفرین بودند که با تعامل بین عرصه صنعت، جامعه و بازار شروع به فعالیت کردند  و به دنبال آن کار و کسب‌های کوچکی هم ایجاد شدند . دانشگاه‌های کارآفرین می‌توانستند هم آموزش داشته باشند و در کنار پژوهش و کارآفرینی، مشکلات را هم حل کنند.


بیشتر بخوانید: جزئیات پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف


این استادیار دانشگاه با بیان اینکه وزارت علوم به دنبال ایجاد تحول در دانشگاه هاست ،گفت: وزارت علوم تصمیم دارد هر دانشگاهی برای یک ماموریت خاصی فعالیت کند، این‌ دانشگاه‌ها تحول گرا، تعالی گرا و محوری هستند و توسعه منطقه‌ای دارند و افرادی را تربیت می کنند که می توانند وارد بازار کار شوند.

تاکید بر کاربردی بودن صرف پایان نامه در هیچ کجای دنیا نیست

مفاخر در ادامه در پاسخ به این سوال که باید چه کنیم که پایان نامه‌ها در مسیر کاربردی شدن پیش بروند؟ گفت: کاربردی شدن پایان نامه‌ها یعنی اینکه ما اول ببینیم این پایان نامه به چه دردی می‌خورد و بعد آن را انجام دهیم. در صورتی که یک محقق خودش اشتیاق و انگیزه داشته باشد در پایان نامه به نتیجه می‌رسد، ولی اینکه صد در صد کار پایان نامه را روی کاربردی بودن بگذاریم درست نیست. در دنیا هیچکس این کار را انجام نمی‌دهد و صرفا روی کاربردی شدن تحقیقات تمرکز نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه  گفت: پژوهش ۴ محور دارد ، نخست تولید محتوا و دوم آموزش است که باید از ابتدا تا انتها یکپارچه باشد و سوم پژوهش است، با این تغییرات اندکی می‌تواند کار محتوایی انجام داد، محور چهارم استاد است که باید در کار تبحر داشته باشد و بتواند خوب هدایت کند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر استادی نتواند به درستی هدایت کند باز پایان نامه نمی‌تواند کاربردی باشد و دانشجو‌ها هم وقت نمی‌گذارند و اگر نتواند هزینه‌های خودش را بدهد مجبور می‌شود که نیمه وقت کار کند تا هزینه‌های دانشگاه خود را بدهد.

او در ادامه تاکید کرد: در کشور‌های پیشرفته پولی را در اختیار استاد برای پژوهش قرار می‌دهند و استاد هزینه‌هایی به دانشجویان در جهت افزایش علم و انجام تحقیق و پژوهش پرداخت می‌کند. اگر این مسیر نبال شود طبیعتا نتیجه بهتری در مسیر کاربردی شدن پایان نامه ها خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.