استادیار دانشگاه آزاد اسلامی به بیان توضیحاتی درباره چهار مرحله ای که باید برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین آنها را طی کرد پرداخت.

فرشاد مفاخر استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه با انجام چه کارهایی دانشگاه های ما به دانشگاه های کارآفرین تبدیل می شوند، بیان کرد: اگر بخواهیم دانشگاه‌های خود را از دانشگاه‌های کارآفرین به دانشگاه‌های اثر بخش تبدیل کنیم چهار مرحله را باید طی کنیم.

مفاخر در ادامه درباره این چهار مرحله گفت: مرحله اول ارتباط بین دانشگاه، صنعت، جامعه و اینکه شخص بر اساس علاقه خود موضوع را پیدا کند نه اینکه به صورت دستوری به فرد گفته شود که این موضوع را برای پایان نامه خود انتخاب کند؛  در این صورت حلقه مفقوده را اینجا پیدا می‌کنیم. دوم اینکه باید به تجاری سازی محصولات دانش بنیان در دانشگاه توجه کرد یعنی این تحقیقات را باید مهندسی بازاریابی کرد، چون کسی که تحقیق می‌کند در امر اقتصاد قوی نیست و نیاز به بازاریاب دارد.

این استادیار دانشگاه در ادامه گفت: موضوع سوم این است که بحث کارآفرینی نیز باید جز اولویت‌ها قرار بگیرد و چهارم اینکه دانشگاه‌های کارآفرین را باید مورد توجه قرار داد و تحقیقات آن‌ها را دید تا ارتباطی بین این تحقیقات، صنعت و جامعه توسط بخش دیگری به وجود بیاید.

ریشه‌یابی  روی آوردن دانشجویان به کپی‌کاری

مفاخر در ادامه درباره این موضوع که که دانشجوی ارشد و دکتری باید یک دانشجوی تمام وقت باشد، گفت: در صورتی که در کشور ما اینگونه نیست و بیشتر این دانشجویان اولویت‌های زیادی دارند و بعد از همه آن‌ها درس قرار می‌گیرد و این موضوع باعث روی آوردن به کپی کاری می‌شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال استادی که از استادیاری می‌خواهد به دانشیاری یا از دانشیاری به استادی ارتقا یابد باید حتما ۲۰ مقاله آی اس آی داشته باشد در حالی که یک مقاله آی اس آی یک سال زمان می‌برد، ولی با توجه به شرایط کیفیت فدای کمیت می‌شود در صورتی که این کار با کیفیت در دنیا تقاضای بیشتری دارد.

مفاخر گفت: مثلا اپل هیچ وقت کارش را کپی نمی‌کند و عملکرد مخصوص به خود دارد به همین دلیل این برند برند خودش است و کپی شده نیست؛ اگر بخواهیم در دنیای رقابت قرار بگیریم نباید چشممان به کپی کاری از دیگران باشد بلکه باید بر اساس علاقه و اشتیاق شخصی  کاری را انجام دهیم و نباید صرفا هم کاربردی باشد بلکه به دانش علمی که در حال کار روی آن است، افزوده است.

او در ادامه بیان کرد:  پایان نامه‌ها چیزی می‌شود که دانشجو تا به حال درباره آن نشنیده است و این موضوع نمی‌تواند خوب باشد بلکه باید به این نحو گرایش پیدا کند که بیاید و موضوع پایان نامه را تعیین کند محتوا در دروسی که دانشجو طی می‌کند باید خط مشی پایان نامه را طی کند.

مفاخر گفت: دروس جدا از پایان نامه نباید باشد و در عرض دو سال آموزش پایان نامه را بررسی کند و وقتی به پایان نامه رسید بتواند جمع بندی خوبی از نظرات خود را ارائه دهد، دانشجو در دوره دکتری باید بتواند دکترین خودش را ارائه دهد و چیزی بر آن اضافه کند، اما اگر موضوعی باشد که ندیده یا نشنیده باشد پیشینه تحقیق ضعیف است و خود دانشجو هم که نتواند با این موضوع خودش را وفق دهد نمی‌تواند کار خود را تمام کند.

تاکید روی مقالات علمی پژوهشی صدمه بزرگی به آموزش عالی می‌زند

مفاخر گفت: تاکیدی که روی مقالات علمی پژوهشی شده مناسب نیست و صدمه بزرگی به آموزش عالی می‌زند، چون فقط تولید است، همان طور که پایان نامه کپی  می‌شود مقاله‌ها هم کپی می‌شود بنابراین  باید روی کیفیت تاکید کنیم.

مفاخر در ادامه درباره سایر راهکارهای کارآفرین کردن دانشگاه ها گفت: برآورد نیاز‌های جامعه و خواسته‌هایی که مبتنی بر دانش است وظیفه‌ دانشگاه است و می‌توانیم فضای رقابتی را در رقابت محلی و جهانی در دانشگاه داشته باشیم؛ دانشگاه‌ها باید یک رویکرد راهبردی داشته باشند، در جهانی با اقتصاد نوین زندگی می‌کنیم و به وجود آوردن اقتصاد و آموزش نوین  و کاربردی نیاز به مشارکت اقتصاد و جامعه در نظریه و عمل دارد  همچین باز‌اهای داخلی و خارجی را باید بشناسیم.


بیشتر بخوانید: نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت عالی تجدیدنظر وزارت علوم ‌منصوب شدند


این استادیار دانشگاه گفت:  دانشجویانی که از دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد فارغ التحصیل می‌شود بنا به توانمندی به سرعت وارد بازار کار می‌شوند بازار کاری که آن‌ها را جستجو و جذب می‌کند.

مفاخر افزود:  ایجاد بنگاه‌های کسب و کار جدید برای دانشگاه به منظور اتصال به جامعه باید به وجود بیاید؛ انتقال دانش به موسسات و شرکت‌های جامعه و اقتصاد در حال گذر از تولید کمی به تولید کیفی نیز از دیگر راه کار هاست. باید کیفیت کار دانشجویان را مدنظر قرار دهیم. حمایت از نوآوری و اختراعات و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، روابط بین المللی و تعلق محلی در چارچوب نظام‌های محلی و بین المللی داشته باشیم، ایجاد تجزیه و تحلیل صحیح بین محیط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ سازی و فرآیند جذب و به کارگیری متناسب اعضای هیات علمی و جامعه دانشگاهی از طریق رهبران دانشگاه‌ها نقش مهمی در توانمندی بالقوه دانشگاه دارد.

مفاخر تاکید کرد: این کار‌ها سخت نیست و نیاز به یک برنامه ریزی دارد. اگر دانشگاه‌ها با مسائل اقتصاد هم آشنا شوند خیلی خوب است و می‌تواند کمک کننده باشد. این ضعف دانشگاه‌های ما است که در این عرصه وارد نشده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.