به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی کرونا ویروس کووید ۱۹ مرزهای آسیای شرقی را در نوردید و پایش به کشورهای اروپایی باز شد، موضوع برای سازمان بهداشت جهانی جدی شد. تا پیش از این اپیدمی، مشکل شیوع بیماری کرونا به صورت انحصاری برای چین بود و مطبوعات، گرچه آن را پیگیری میکردند، اما خطر آن برای کشورهای دیگر، چندان احساس نمیشد.
با حضور این ویروس در جان تعداد زیادی از مردم در کشورهای ایتالیا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه، دولتهای این کشورها هم به فکر ارائه راهکار برای قطع زنجیره شیوع افتادند و راههایی مانند قرنطینه و تعطیلی مدارس و دانشگاهها را در پیش گرفتند.
گرچه کرونا، این مهمان نا خوانده و نا خواسته هر جا که پا میگذارد، بوی بیماری و هراس از مرگ و خانه نشینی را با خود میآورد، اما عدهای هستند که در این وانفسا به فکر جیب خودشان و سود و ماهی گرفتن از آب گل آلود نیاز مردم به وسایل بهداشتی و ماسکهای تنفسی، هستند.
هنوز چند روزی از خبر شیوع کرونا در اروپا نگذشته بود که خبر برگزاری هفته مد پاریس و رونمایی از ماسکهای جدید برندها دست به دست در فضای مجازی چرخید.
ماسکهایی که برآورد قیمت آنها حاکی از آن است که بالغ بر ۶۰۰ دلار برای خریدار آب میخورند و درست در زمانی عرضه و تولید میشوند که دولتها و متخصصان بیماریهای عفونی و البته اپیدمولوژیستها تأکید به حضور در خانه و پرهیز از رفت و آمد غیر ضروری دارند؛ خود دلیلی برای شو و نمایش لاکچری و روی مد بودن است.
این ماسکها برای سلبریتیها و کسانی که دنباله روی از دنیای مد در هر شرایطی را سرمشق راهشان قرار دادند، از نان شب هم واجبتر است و به همین دلیل، سایر برندها هم به پیروی از آنچه در هفته مد پاریس دیدند، شروع به طراحی و نمایش ماسکهای خود کردند.
اینستاگرام پر شد از ماسکهای ساخته برندهای معتبر که بازی جدید خود را با این ویروس شروع کردند و با فروش این ماسکها، سود خود را از شیوع بیماری کرونا کردند.
فشنها و مدلهای سبکهای مختلف دست به کار شدند و نمایشی از ساخته طراحان مد و لباسشان را عرضه کردند. مدلهای سبک خاص هم از این قافله عقب نماندند و سعی کردند از بلاگرهای مد و لباس اینستاگرام برای نمایش ماسکهای جدیدشان استفاده کنند.
زمان زیادی از این موضوع نگذشت که انواع مختلف ماسک در پیجهای متنوع اینستاگرام، تبلیغ شد و پای این موضوع به ایران هم باز شد.
علاوه بر این، اپیدمی طراحی دنیای مد ولباس به کودکان نیز سرایت کرد و ماسکهای پارچهای با طرحهای کودکانه و متنوع هم تولید شد.
اما ماجرای کرونا در صنعت پوشاک و دکوراسیون به تولید ماسک ختم نشد و در اسباب بازی و عروسکهای کودکان هم، تحفه جدیدی داشت: عروسکهای ماسک دار!
طبق تحقیقات، سرنوشت روشنی از آینده ویروس کرونا در دسترس نیست. برخی از محققان بر این باورند که این ویروس مانند سارس، به یک اپیدمی تبدیل و پس از مدتی کاملا از بین میرود وبرخی دیگر از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که کرونا ویروس کووید ۱۹ از امسال به صورت سالانه در زمستان و فصول سرد، بازگشت خواهد داشت و مانند آنفولانزا با تغییر ساختاری و قویتر شدن، دوباره حضور پیدا میکند.
اگر صنعت مد و لباس در اروپا، دغدغه سلامت و امنیت روانی مردم را داشت، به جای ماسک ۶۰۰ دلاری، کارگاههای تولیدی اش را برای دوخت ماسکهای پارچهای ساده به خط میکرد تا با این کار از انتشار بیش از حد این ویروس جلوگیری کند.
تطبیق یافتگی و پذیرش این موضوع که این بیماری، فعلا دست بردار جامعه جهانی نیست، میتواند کمک کند تا مردم برای شرایط جدید، خود را آماه و به روز کنند. کاری که صنعت مد و لباس کرد، این بود که سریعا خود را به شرایط جدید وفق داد و نیازها و تقاضاهای مردم را شناخت البته این کار فقط برای قشر خاصی از جامعه یعنی سلبریتیها و افراد مرفه و پول دار جامعه اتفاق افتاده است. چرا که اگر صنعت مد و لباس در اروپا، دغدغه سلامت و امنیت روانی مردم را داشت، به جای ماسک ۶۰۰ دلاری، کارگاههای تولیدی اش را برای دوخت ماسکهای پارچهای ساده به خط میکرد تا با این کار از انتشار بیش از حد این ویروس جلوگیری کند.
به نظر میرسد شیوع کرونا، آن قدر هم که انتظار میرفت برای برخی از افراد و اقشار به خصوص بد نشده است و حالا با موج سواری روی تقاضای بالای مردم برای وسایل بهداشتی از جمله ماسک سود اقتصادی خود را میبرند.
منبع: فارس
انتهای پیام/