مهدی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف سند آمایش آموزش عالی گفت: در سیاست آمایش آموزش عالی چند هدف شامل: ۱. توزیع عادلانه منابع ۲. ایجاد فرصتهای برابر ۳. تامین نیروی انسانی مورد نیاز ۴. مزیتهای منطقهای ۵. جلوگیری از فعالیتهای تکراری ۶. تمرکز زدایی و ۷. انتقال قدرت تصمیم گیری مطرح شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر واقعا برای دانشگاههایمان ماموریت گرایی را تامین کنیم و رتبه بندی دانشگاهها را بر این اساس بسنجیم آن وقت معلوم میشود چه دانشگاهی در چه حوزه و چه رشتههایی باید دانشجو بگیرد و تربیت کند. سیاستهای آموزشی خود را باید به این شیوه اصلاح کنیم برای اینکه دانشجویی که در حال تربیت است بتواند در بازار هم مشکلی را حل کند.
محمدی بیان کرد: هم اکنون فقط روی گسترش و افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری تمرکز کرده ایم. اما اگر سیاست آمایش آموزش عالی پیاده شود و ماموریتها مشخص شود دیگر این سیاست افزایش دانشجویان وجود ندارد.
او گفت: باید توجه کنیم که قرار نیست تمام دانشگاهها تحصیلات تکمیلی آموزش دهند و وقتی ماموریت گرایی اتفاق بیفتد مشخص میشود که کدام دانشگاه باید تکنیسین تربیت کند. تعداد زیادی مشکل حل نشده داریم که نشان میدهد نیازمند نیروی کار هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر تعداد زیادی دانشجوی فارغ التحصیل داریم که متاسفانه عادت کرده اند پشت میز بنشینند و یا در دانشگاه حضور داشته باشند. حل مشکلات کشور که نیازمند تکنیسین است را باید در دانشگاهها حل کرد. دانشگاهها وقتی ماموریت گرا شوند میتوانند تکنیسین مورد نیاز بازار را تامین کنند.
بیشتر بخوانید: آموزش مجازی دانشگاهها؛ سازهای بتنی یا خشت و گلی
محمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا مجوز تاسیس رشتههای تحصیلات تکمیلی به برخی دانشگاهها داده میشود در صورتی که زیر ساختهای لازم را ندارند، گفت: در نقشه آمایش آموزش عالی تمام این مسائل دیده شده است، در این نقشه اقتضاعات اقتصادی و اجتماعی هر رشته و هر شهر مشخص شده و ماموریت دانشگاهها بر اساس نقشه آمایش آموزش عالی تعیین شده است.
او در ادامه تاکید کرد: هنوز گزارش وزارت علوم درباره سند آمایش آموزش عالی ارائه نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: وزارت بهداشت در این زمینه حرکت کرده و حتی جذب اعضای هیات علمی نیز بر اساس نقشه آمایش آموزش عالی حرکت کرده است و تعیین کرده که هر دانشگاه در چه رشتههایی باید رشد کند. اگر در غیر از موراد مشخص شده دانشگاه بخواهد حرکت کند وزارت بهداشت هم به آنها مجوز جذب هیات علمی را نمیدهد که در وزارت علوم این اتفاق باید بیفتد.
محمدی گفت: یکی از مشکلات ما این است که ماموریت دانشگاه و اولویت آنها معلوم نیست. وقتی این دو مسئله مشخص باشد فقط در جهت هدف خود حرکت میکند.
انتهای پیام/