کارشناس مسائل بین الملل گفت: باوجود شیوع ویروس کرونا٬ آمریکا بر خلاف ژست انساندوستانه خودتحریم‌ها علیه ایران را لغو نکرد.

بعید بنظر می‌رسد واشنگتن تحریم‌ها را تعلیق کندمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به درخواست کمک ایران از صندوق بین المللی پول و سنگ اندازی برخی کشورها در این مسیر، گفت: صندوق بین المللی پول حدود ۱۰ روز پیش مصوبه ای صادر کرد مبنی بر اینکه پنجاه میلیارد دلار بودجه برای کشورهایی که در اثر بیماری کرونا آسیب دیده اند در نظر گرفته شود.

او افزود: با توجه به اینکه ایران هم عضو صندوق بین المللی پول بوده و حق عضویت خود را پرداخت می کند همچنین به عنوان کشوری که در جریان شروع ویروس کرونا متحمل  آسیب زیادی شده تقاضای حداقل پنج میلیادر دلار پول کرده است؛ در همین راستا بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور کشورمان هم به گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه ای نوشتند مبنی بر اینکه میان موضوع تحریم ها و بیماری کرونا باید تمایز قائل شد.

ساجدی با اشاره به اینکه گفته شده پولی در اختیار ایران قرار نمی گیرد، تصریح کرد: ترامپ مجددا در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که به دلیل تحریم هایی که علیه تهران وضع کرده هیچ پولی در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت زیرا برای آنها اهمیت دارد که این پول در کجا خرج خواهد شد؛ بنابر همین اظهارات من اعتقاد دارم که هیچ پولی در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت و هرگونه تلاشی در این رابطه تنها جنبه سیاسی دارد.


بیشتر بخوانید: دستیابی به اقلام پزشکی مهمترین راه برای مقابله با کرونا


این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نامه ظریف به گوترش مبنی بر لغو یا تعلیق تحریم ها، اظهار کرد: تنها امور مربوط به سازمان ملل متحد در حیطه اختیار آنتونیو گوترش قرار دارد. در صورتی که تحریم های ایران را ایالات متحده وضع کرده است درنتیجه  بعید به نظر می رسد که آمریکایی ها کوتاه آمده و تحریم ها را بخاطر شیوع کرونا لغو یا تعلیق کنند.

او در پایان با بیان اینکه تلاش برای لغو تحریم ها تنها جنبه سیاسی دارد، عنوان کرد: موضوعی که شرایط فعلی را سخت تر هم کرده ، قیمت نفت است؛ در شرایط فعلی قیمت نفت به بشکه ای ۳۰ دلار رسیده و ایران هم به دلیل تحریم ها نمی تواند بیش از ۳۰۰ هزار بشکه صادر کند که همین موضوع یکی از عمده دلایل مشکلات فعلی در کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
امریکا، تا به یک توافق با ایران نرسد،بعید به نظر می رسد تحریمها را لغو کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
پس چه جوري صد ميليون صد ميليون ماسك ميده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
ترامپ خبیث
آخرین اخبار