مردم شهداد با رسم و رسومات خاصی منطقه خود به استقبال بهار و عید نوروز می‌روند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  شهداد منطقه‌ای گرمسیر است که در  ۹۵ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد با وجود گرم بودن، اما نزدیک فصل بهار که می‌شود عطروبوی شکوفه‌های درختان بهار نارنج وکاشکیلو سبب می‌شود گرمی هوا را احساس نکنی و مژده آمدن فصل بهار و سالی جدید را می‌دهد.

در این ایام مردم شهداد با رسم ورسومات خاصی به استقبال عید می‌روند؛ یکی از آیین‌ها پخت سمنو، اما به روش خاصی است.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

خانم‌های این منطقه برای پخت سمنو ابتدا آرد سهن درست می‌کنند این آرد باید از قبل تهیه شود به طوریکه مقداری گندم درظرفی خیس کرده وبا یک پارچه تمیز روی آن هارا می‌پوشانند وهرروز به آن‌ها آب میدهند تا جوانه بزنند وقتی که گندم جوانه زد آنها را خشک و سپس به وسیله آسیاب دستی آسیاب نموده وتبدیل به آرد سهن می‌شود.

آن‌ها معتقدند در زمان پخت سمنو وهم چنین سهن نباید کسی که لباس کثیف یابدن آلوده دارد به آن‌ها نگاه کند، زیرا که سمنو تلخ شده وازبین می‌رود و به این ترتیب خانم‌های فامیل همه با لباسی پاکیزه ومرتب شروع به پخت سمنو می‌کنند.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

درشهداد سمنو باید تا ۳ اذان روی اجاق باشد وباید دائم آن را هم بزنند، مردم این منطقه به سمنو شکر اضافه نمی‌کنند آنقدر سمنو را هم می زنند تاخودش شیرین می‌شود.

یکی دیگر ازکار‌هایی که مردم این منطقه درهنگام پخت سمنو انجام میدهند دعا ومناجات درحق خود ودیگران است.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

حالا دیگر سمنو آماده است وقت آن رسیده که بادام خام رابه آن اضافه کنند وبادام هارا تاسال دیگر نزد خود نگهداری می‌کنند زیراکه معتقدند برکت زندگی است.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

هنگامی که سمنو‌ها آماده شد آن هارا بین همسایگان ونیازمندان نیزتوزیع می‌کنند آن‌ها سمنو را نمادشیرینی زندگی می‌دانند وبه این دلیل برسرسفره‌ی هفت سین خود قرار می‌دهند.

سنت دیگر مردم شهداد پخت انواع واقسام شیرینجات محلی ازجمله کماچ سهن، قطاب ودیگر شیرینجات است که به کمک یکدیگر آماده می‌کنند.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

کاشت سبزه به نیت سر سبزی

سبزه نمادی از شادابی وسرسبزی زندگی است و مردم شهداد همچون دیگر شهر‌ها نزدیک عید شروع به کاشتن سبزه می‌کنند و آنهارا تاروز ۱۳ فروردین نزد خود نگه می‌دارند ودر روز طبیعت آنهارا به دامان طبیعت برمی گردانند.

پخت سمنو خانگی که شهدادی ها  انجام می دهند

حالا که همه چیز آماده است باکمک خانواده سفره‌ی هفت سین خود را می‌چینند وهمه بالباس‌های پاکیزه برسر سفره نشسته وبرای سلامتی خود وخانواده دعا نموده وهمه باهم این ذکر را قرائت می‌کنند یامقلب القلوب والبصار یا مدبر الیل والنهار یامحول الحول والحوال حول حالنا الی احسن الحال.

گزارش از زهرا پور حسینی

انتهای پیام /ی

برچسب ها: نوروز99 ، آداب ورسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
عالی