متخصصان روانپزشکی معتقدند ضمن رعایت نکات بهداشتی در منزل باید تا حد امکان وظایف و کار‌های اعضای خانواده به روال قبلی خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به شرایط جدی پیش آمده در کشور و برای حفاظت از خود و خانواده خود و طبق توصیه‌ها باید در خانه بمانیم و جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشویم؛ لذا نسبت به شرایط قرنطینه خانگی شناخت کافی نداریم و کلافگی‌های ممتد از این روزمرگی پیدا خواهیم کرد. در واقع نمی‌دانیم از نظر روانی باید چه اقداماتی انجام دهیم که به آرامش برسیم و این ایام را به سلامت طی کنیم.

علی ناظری متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به خانواده‌ها به خصوص در زمان تعطیلات نوروز توصیه می‌کنیم، با توجه به اینکه ویروس کرونا باعث محدود شدن بسیاری از فعالیت‌ها شده است، اما اعضای خانواده سعی کنند وظایف و رفتار معمول را طبق عادت‌های قبلی انجام دهند. از طرفی رعایت اصول بهداشتی در خانه مانند ضدعفونی کردن و رعایت فاصله بین اعضا را مورد توجه قرار دهند.

او افزود: در کنار رعایت نکات بهداشتی، اعضای خانواده باید بدون استرس و نگرانی به رفتار و کار‌های خود ادامه دهند؛ بنابراین قسمتی از موضوع مربوط به حفظ روال زندگی تا حد امکان است؛ بعنوان مثال پدر، مادر و فرزندان باید وظایف شخصی خود را در قالب مسئولیت خود تا حد امکان انجام دهند.

علی ناظری متخصص روانپزشکی تشریح کرد:قسمت دوم موضوع انجام کار‌هایی است که روحیه افراد را در مقابل نگرانی و استرس‌های موجود در این برهه زمانی حفظ کند.

وی ادامه داد: ابهام و سوالاتی که در مورد کرونا هست و اینکه چه خواهد شد ممکن است افراد و اعضای خانواده را با استرس و نگرانی بالا روبرو کند؛ بنابراین باید فعالیت‌هایی مانند ورزش در خانه، مطالعه و صحبت کردن اعضای خانواده با حفظ نکات بهداشتی و رعایت فاصله صورت بگیرد تا تمام افراد به میزان بالا در فضای فکری کرونا قرار نگیرند.

علی ناظری بیان کرد: توصیه ما این است از ذهن مشغولی و جستجوی فراوان در فضای مجازی درباره کرونا پرهیز کنید تا فضای فکری و ذهنی شما آزاد باشد و استرس و نگرانی مربوط به این زمینه کاهش پیدا کند.

یک توصیه شد تحت عنوان مطالعه در زمان تعطیلات و در خانه ماندن، اما باید متذکر شد مطالعات زیاد در خصوص کرونا را برای حفظ آرامش خود کاهش دهید و در این فضای موجود برای مطالعه به موضوعات دیگر بپردازید.

این روز‌ها تمام می‌شود و ما باید از نظر روانی انسان‌های سالم باقی بمانیم، زیرا ما و فرزندانمان برای آینده نیاز به سلامت روان داریم، لذا باید صبور و تاب آور باشیم، توانایی خرد کردن مسائل پیش رو و حل آن‌ها را داشته باشیم؛ بنابراین با واقع بینی شرایط را بپذیریم و معنویت را در خودمان هرچه بیشتر تقویت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
مردم . نماز شب بخوانید برای رضای حق و خالصانه
روزه بگیرید . و عبادات را انجام دهید بدون ریا و آفات دیگر . فقط خالصانه
آخرین اخبار