حجت الاسلام شرافتی گفت: امسال که نوروز با نام امام کاظم (ع) گره خورده، باید سفارش‌های آن امام همام را سرلوحه قرار دهیم.

حجت الاسلام معین شرافتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ،گفت: سال نود و نه نفس‌های آغازین خود را شروع کرده و همگی انتظار داریم سالی غرق شادی و سلامتی و دوری از بلا‌ها و به معنای واقعی سالی نو و مبارک باشد.

این کارشناس مذهبی افزود: این انتظار نو شدن و بهتر شدن از همان دعای آغاز سال شروع می‌شود و همه به دنبال تبدیل حالشان به بهترین حال‌ها هستند و در آخرین روز‌ها و ماه‌های سال ۹۸ این انتظار تغییر در سال جدید بیشتر شد و همگان به دنبال تمام شدن سختی‌ها و رنج‌های گذشته و مخصوصا رفع این بیماری فراگیر هستند.

وی ادامه داد: اما همه می‌دانیم که با یک خواست و یک نجوا و دعای زبانی این انتظار جامه عمل نمی‌پوشد و به وقوع نمی‌پیوندد. پس باید به نسخه‌ای دست یافت تا آن خواست قلبی را به چشم دید. در اصل همگان در لحظه سال تحویل تصمیمات خوبی می‌گیرند، ولی با گذشت چند روز همه آن حس و تمایل‌ها فراموش می‌شود.

معین شرافتی گفت: امسال که نوروز و تحویل سال با نام امام کاظم (ع) گره خورده، زیباست با بهره گیری از سفارش‌های آن امام همام به خواست قلبی خود دست پیدا کنیم و یک تغییر اساسی در خود ایجاد کنیم. امام هفتم شیعیان و پناهگاه عالمیان در حدیثی نورانی فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ؛ «کسى که هر روز خود را ارزیابى نکند، از ما نیست» (الاختصاص، ص ۲۶) . این حدیث باعث می‌شود تا ما هر روز و هر روز خود را بسنجیم و ببینیم بر آن عهد‌های درونی لحظه سال تحویل هستیم یا نه؟ عمل به این سفارش تضمینی است تا دچار غفلت‌ها نشویم و خود و برنامه‌های زیبایمان را فراموش نکنیم. این حدیث یعنی قدر دانستن لحظه‌های عمر، سفارشی که بسیار مورد تاکید بوده است.

در ادامه این کارشناس مذهبی افزود: حضرت موسی الکاظم (ع) در ادامه همین موضوع بیان داشتند، المَغبونُ مَن غُبِنَ عُمرُهُ ساعَةً؛ «زیان کار کسى است که ساعتى از عمرش را ضایع کرده باشد»؛ از این حدیث برداشت می‌شود محاسبه روزانه انسان است که جلوی بیهودگی و بی هدفی را می‌گیرد. این روزمرگی و غفلت است که موجب فراموش کردن اهداف می‌شود و صد البته که هدف انتخابی هم باید ظرفیت پیاده سازی در یک سال را داشته باشد، این هدف بالا و پرظرفیت نیز در احادیث حضرت کاظم (ع) آمده و ایشان در سفارشی بسیار اساسی همگان را به نفع رساندن به یکدیگر دعوت کرده و اثر آن را نه تنها گلستان شدن تمام دنیا بلکه ایمنی در قیامت عنوان داشتند.

حجت الاسلام معین شرافتی حدیثی از پدر بزرگوار امام رضا (ع) نقل می‌کند که حضرت می‌فرمایند: إنَّ لِلّهِ عِبادا فِی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ یَومَ القِیامَةِ «خداوند در زمین بندگانى دارد که براى برآوردن نیازهاى مردم مى کوشند؛ اینان ایمنى یافتگان روز قیامت اند»؛ تنها به یاد داشتن روزانه این حدیث و محاسبه خود که آیا در این مسیر هستیم یا نه، به طور واقعی و حتمی سال و عمر ما بهترین سال‌ها و عمر‌ها کرده و جهانی بهتر را برای همگان به ارمغان می‌آورد. این که فرد هر روز به دنبال این باشد که نیاز دوستان و اطرافیان و همشهریان خود را بیابد و آن‌ها را بر طرف سازد؛ این عمل روزانه باعث می‌شود تا ما از نظر فردی به هیچ عنوان دچار غفلت نشویم و در مسیر تکامل نیز قدم برداریم.

در انتها این کارشناس مذهبی مطرح کرد: عمل به این حدیث نورانی توسط دلدادگان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن‌ها را مهیای ظهور منجی بشریت می‌کند و با در نظر گرفتن شرایط خاص این روز‌ها بهترین بندگان خدا آن‌ها هستند که با شناخت نیاز روزبه فکر دیگران هستند، در این روز‌ها می‌بینیم افرادی هستند که با کمک به درمان بیماران و شکست ویروس منحوس کرونا پا به میدان عمل گذاشته اند و با تلاش‌های پزشکی و درمانی یا با انجام ضدعفونی معابر عمومی و حداقل با عمل به قرنطینه خانگی و اختیاری انجام این نسخه نورانی را دستور کار قرار داده و به زیبایی جلوه‌هایی از آمادگی برای ظهور مهدوی را به نمایش گذاشته اند و این نسخه امام کاظم (ع) را در زندگی خود پیاده کرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.