رئیس هیئت مدیره دارالشفای آستان مقدس احمدی (ع) گفت: بیش از ۱۰ میلیارد تومان در استان برای خرید دستگاه سی تی اسکن و دستگاه‌های تنفسی نیاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدهادی ایمانیه ظهر امروز در نخستین جلسه قرارگاه بهداشت و سلامت احمدبن‌موسی (ع) با بیان اینکه بیماری کرونا و آثار آن در ۱۰۰ سال گذشته در دنیا بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: بسیاری از برجستگان علمی و پزشکی دنیا در این بیماری عاجز مانده‌اند.

او با بیان اینکه باید نیاز‌ها و امکانات استان را در یک مسیر قرار داد، گفت: حمایت روحی و روانی از پرسنل درمانی درگیر با کرونا و بیماران بسیار ضروری است، این موضوع از مهم‌ترین موارد است که باید به آن توجه کرد.

ایمانیه با بیان اینکه هنوز عده‌ای از مردم بیخیال و برخی به شدت مضطرب هستند، افزود: استان فارس به لحاظ همکاری مردم وضعیت بینابین دارد بنابراین باید مردم توجیه شوند و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اگر وضعیت به این شکل پیش برود، به تدریج کمبود تخت icu در استان رخ می‌دهد، بیان کرد: در استان فارس مجمع‌های خیرین در قالب یک شورای عالی مجامع درآمدند که مجمع تامین سلامت استان به نمایندگی پشتیبانی‌های مالی را انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه کمبود دیگر در زمینه تجهیزات و دارو‌های مصرفی است، تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیارد تومان در استان برای خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن و دستگاه‌های تنفسی نیاز است که اتاق بازرگانی اعلام کرده ۳ میلیارد تومان آن را تقبل می‌کند.

ایمانیه با اشاره به کمبود ماس N۹۵، بیان کرد: در حال حاضر این ماسک که مورد استفاده کادر درمان است، کمبود داریم که ستاد اجرایی فرمان امام در ارتباط با تولید آن اعلام آمادگی کرده، اما برای تامین مواد اولیه نیاز به اعتبار دارد.

رئیس هیئت مدیره دارالشفای آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: برای نقاهتگاه بیماران نیز ورزشگاه دستغیب آماده شده که ارتش (نیروی زمینی، هوایی و پدافند) صفر تا صد آن را به عهده گرفته و آستان مقدس احمدی و حرم سیدعلاءالدین حسین (ع) نیز برای در اختیار قرار دادن رواق‌های این حرم‌های مطهر اعلام آمادگی کردند.

به کار گیری ۵ هزار و ۸۲۵ گروه جهادی جهت رفع آلودگی معابر در استان

محمدرضا رجبی هم به اقدامات سپاه فجر استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ هزار و ۸۲۵ گروه جهادی به استعداد ۲۳۵۰۰ نفر جهت رفع آلودگی معابر شیراز و شهرستان‌ها به کار گرفته شدند.

او همچنین با اشاره به کنترل مبادی ورودی استان فارس، گفت: ۳ هزار و ۲۵۰ نفر در قالب ۸۱۲ تیم نسبت به غربالگری و کنترل تردد در مبادی ورودی استان و شهر شیراز اقدام کردند همچنین تعداد ۸۳۰ نفر در قالب ۲۷۶ تیم جهت سرکشی و نظارت بر پمپ بنزین و پمپ گاز و نانوایی‌ها به‌کار گرفته شدند.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی سپاه فجر استان فارس افزود: این قرارگاه در زمینه غربالگری و اعزام تیم‌های واکنش سریع به منزل افراد مشکوک به کرونا نیز وارد عمل شده و اقداماتی را انجام داده است.

رجبی همچنین از ساماندهی و به کارگیری گردان‌های جنگ نوین یگان‌های سپاه خبر داد و بیان کرد: برای رفع آلودگی معابر به استعداد ۳۶۰۰ نفر روز تاکنون اقداماتی انجام شده و این فرایند همچنان ادامه دارد.

معاون عملیات سپاه فجر استان فارس همچنین از فعالیت سپاه استان در زمینه تامین کادر درمانی مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی و شهرستان‌ها جهت بیمارستان‌های معین سخن گفت.

او ادامه داد:۴ هزار بسته معیشتی هر بسته به ارزش ۵۰۰ هزار تومان بین افرادی که به واسطه شیوع بیماری کرونا دچار مشکل اقتصادی شدند، توزیع شده و ۴ هزار بسته دیگر نیز در روز‌های آتی توزیع می‌شود.

رجبی همچنین از راه‌اندازی بیش از ۳۰ کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در استان با هماهنگی علوم پزشکی و سازمان صمت خبر داد.

لزوم توجه به نیاز و کمبود‌های بیمارستان‌ها در فارس

کیوان نیازی مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس با تاکید بر پرهیز از موازی کاری از اقدامات آستان مقدس احمدی و محمدی با این ستاد تشکر کرد و گفت: یکی از اقداماتی که تولیت آستان مقدس احمدی و این قرارگاه می‌تواند انجام دهد، مساعدت‌ها و پشتیبانی مالی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ژل ضدعفونی‌کننده و ماسک در استان در حال تولید است، گفت: بیمارستان‌های استان با کمبود مواجه هستند و نیاز به پشتیبانی مالی دارند.

نیازی همچنین با بیان اینکه در شرایط کنونی باید نقاهتگاه‌ها نیز به عنوان مورد نیاز استان تکمیل شود، افزود: با توجه به اینکه در برخی محلات نیاز به انجام کار‌های جدی‌تری است، قرارگاه می‌تواند ۳-۲ محله را مدیریت کند و مستقیم تحت نظر داشته باشد.

ظرفیت تولید بیش از ۱۰۰ تن مواد ضدعفونی در فارس

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه هدف اصلی این سازمان در شرایط کنونی راه‌اندازی مراکز تولیدی و تهیه اقلام بهداشتی برای مردم و کادر پزشکی است، اظهار داشت: در این مدت موفق شدیم ۲ کارخانه تعطیل تولید الکل را در استان مجدد راه‌اندازی کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه فسا راه‌اندازی شده و ۲۵۰۰ لیتر روزانه الکل تولید می‌کند، گفت: کارخانه سپیدان نیز آماده شده و نیاز به مواد اولیه دارد که از قرارگاه خواهش داریم برای تامین مواد اولیه کمک کنند، در صورت تامین مواد اولیه این کارخانه روزانه ۷ هزار لیتر الکل می‌تواند تولید کند.

رئیس سازمان صمت استان فارس همچنین از تغییر خط تولید ۱۷ کارخانه مواد شوینده به مواد ضدعفونی‌کننده خبر داد و افزود: این کارخانه‌ها در حال تولید هستند و در صورت تامین الکل ۹۶ درصد ظرفیت تولید بیش از ۱۰۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده در استان وجود دارد.

ایزدی درباره تولید ماسک در استان نیز بیان کرد: ۱۱ کارخانه تغییر خط تولید داده و اقدام به تولید ماسک در استان می‌کند که این غیر از کارخانه‌هایی است که از ابتدا در این فرایند دخیل بودند.

صدا و سیما آماده مخابره همدلی مردم فارس

سید تقی سهرابی مدیرکل صداوسیمای استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: برخی از افراد کوته‌فکر تصور می‌کنند در این شرایط می‌توانند دین و مبانی دینی را زیر سوال ببرند، اما این قرارگاه تشکیل شد تا مردم طعم داشتن این بقاع متبرکه را بیش از پیش احساس کنند.

او با بیان اینکه این بقاع متبرکه در سختی‌ها نیز کنار مردم هستند، گفت: این موضوع دین و جایگاه بزرگان دین را تقویت می‌کند و صداوسیما به عنوان بازوی رسانه‌ای و تبلیغاتی این آستان مقدس آماده است تا اقدامات قرارگاه را منعکس کند.

مدیرکل صداوسیمای استان فارس با بیان اینکه باید این حرکت منسجم و این همدلی به سراسر کشور مخابره شود و مردم مهرورزی دیگری از این آستان مقدس ببینند و بچشند.

ظرفیت‌های آستان مقدس احمدی در اختیار قرارگاه

محسن نعمتی معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های این آستان مقدس اظهار داشت: تمامی ظرفیت‌های حرم در خدمت قرارگاه قرار می‌گیرد و این آمادگی برای انجام اقداماتی برای مقابله با بیماری کرونا نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه ۴ هزار نفر از خادمان در قرارگاه احمدبن‌موسی (ع) پای کار هستند، گفت: ظرفیت شبستان حرم مطهر نیز برای تولید ماسک، مواد ضدعفونی و بسته‌بندی آن‌ها در اختیار قرارگاه قرار می‌گیرد.

نعمتی همچنین از آمادگی دارالشفای آستان برای انجام اقدامات درمانی خبر داد و افزود: دارالضیافه حرم همچنین برای طبخ ۳ وعده غذا و توزیع میان نیازمندان آمادگی دارد علاوه بر آن مرکز خدمات مشاوره حرم نیز می‌تواند در بعد سلامت روان برای مقابله با این بیماری اقدام کند.

غربالگری در ترمینال و فرودگاه توسط هلال احمر

حسین درویشی مدیرعامل هلال احمر استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امدادگران این جمعیت در ۶۴ نقطه استان حضور دارند، گفت: امدادگران هلال احمر هم در زمینه کنترل و غربالگری و هم در زمینه پایش پلاک خودرو‌ها فعالیت می‌کنند.

او گفت: امدادگران هلال احمر در ترمینال شیراز و فرودگاه نیز حضور دارند و کار غربالگری افراد را انجام می‌دهند.

آمادگی سالن‌های ورزشی برای نقاهتگاه

حیدرعلی کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به آماده شدن ورزشگاه شهید دستغیب به عنوان نقاهتگاه بیماران گفت: چندین سالن ورزشی دیگر نیز آماده است که در صورت لزوم به نقاهتگاه تبدیل شود.

او همچنین از حضور گروه‌های مردمی و سمن‌ها در مقابله با کرونا خبر داد و افزود: ۴۲ سمن مردمی به صورت مستقیم در این زمینه فعال هستند و در زمینه آموزش و جلب کمک‌های خیرین فعالیت دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار