به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه رادیویی درباره بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی گفت: جعبه سیاه هواپیما دو حافظه است. حافظه اول برای گفتگوهای ابتدایی خلبان با برج مراقب است و حافظه دوم درباره دستوراتی است که به خلبان داده میشود که درون این جعبه سیاه ذخیره میشود. به این دو حافظه جعبه سیاه گفته میشود.
وی ادامه داد: تمام شرکتهایی که هواپیمایشان دچارسانحه است، از کمپانی نرم افزاری به آنها داده میشود که درون آن دیتا وجود دارد. برای هواپیمایی که در ایران پرواز میکنند نرم افزار را داریم. اما هیچ شرکتی این هواپیما اوکراینی را در ایران پرواز نمیدهد جز خود اوکراینی ها. به همین دلیل ما نرم افراز بازخوانی را نداریم.
اسلامی گفت: نرم افزار تنها چند آیتم را برداشت میکرد و ما تلاش میکردیم که آن را بگیریم. یکی از مسائلی که وجود دارد این است که جعبه سیاه در سانحه دچار آسیب و یک بخش اصلی آن شکسته شده است. اگر کارخانه بوئینگ در آن مشارکت نکند ممکن بود دیتا از بین رود. به همین دلیل ریسک خواندن این دیتا بازیابی فیزیک جعبه سیاه بود.
وی گفت: با بوئینگ و فرانسه و اوکراینی مکاتبه کردیم، هم فرانسه و هم اوکراینیها اعلام آمادگی کردند. اوکراینیها اخیراًاعلام کردند که آمادگی بازخوانی جعبه سیاه را دارند و در حال حاضر در حال مذاکره هستند به محض اینکه شرایط آماده شود ما هم مشکلی نداریم.
وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به اینکه چرا کشورهای دیگر اصرار دارند که جعبه سیاه به خارج از کشور بیرون برود گفت: خیلی مسئله پیچیدهای نیست. عمدتاً آمریکاییها به دنبال این هستند که از هر حادثهای یک اتفاق تروریستی درست کنند و دشمنی کنند. اما کمیته بررسی سانحه در حال بررسی است. اوکراین و شرکت سازنده جز لاینفک بررسی سانحه هستند و به محض اینکه شرایط آماده شد بازخوانی جعبه سیاه آغاز میشود. درحال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایشهای قطعات تا این لحظه پشت سر گذاشته است و کرونا کار را متوقف کرده است. بعد از این وضعیت این را دنبال میکنیم.
انتهای پیام/