مخازن سد‌های خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می‌شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۲۹ سد خاکی در مناطق مختلف استان آماده آبگیری است و این سازه‌ها با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شده است.

مخازن سد‌های خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛  بیات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت:  تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث نموده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریزاست.

او افزود: در حال حاضر مدیریت مخازن این سد‌ها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره برداران آن‌ها و بویژه دهیاران و اعضاء محترم شورا‌های اسلامی روستا‌های بهره بردار این سد‌ها مراقبت نمایند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سد‌ها، لوله‌های تخلیه آن‌ها هم باز و یک سوم حجم مخازن سد‌ها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین ماه خالی باشد.

بیات خاطر نشان کرد: در محل سد‌ها و سیل بند‌های مخزنی احداث شده تابلو‌های اطلاع رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده است که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش گردیده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، بعهده این افراد می‌باشد، چرا که این هشدار‌ها در در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب گردیده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، بستر سد‌ها و بند‌های مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین است و شنا کردن در آن‌ها اکیدا ممنوع می‌باشد، زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها اشاره کرد و افزود: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزانترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه‌ها است.

اوهمچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها بشدت پرهیز نمایند.
 
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.