ساخت پایگاه فضایی با استفاده از پسماند‌های انسانی

گران قیمت بودن هزینه حمل و نقل مصالح مورد نیاز برای ساخت پایگاه‌های فضایی دانشمندان را به فکر ساخت سازه‌هایی با ضایعات انسانی فضانوردان انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند فضانوردان می‌توانند در آینده برای زندگی و ساخت پایگاه فضایی در کره ماه با استفاده از اوره موجود در ادرار انسان بتن‌های بسیار مستحکم تولید کنند.

انسان امروزه در تلاش برای زندگی در فضاست و طرح هایی، چون سفر به کره ماه و سیاره مریخ را در دست اجرا دارد. برای زندگی در فضا انسان به تجهیزاتی ویژه مانند پایگاه فضایی نیاز دارد تا بتواند به مسکونی کردن سیاره‌ها بپردازد.

کارشناسان در پژوهشی جدید در یافتند استفاده از اوره که ترکیب اصلی در ادرار انسان است می‌تواند برای ساخت بتن پایگاه‌های فضایی در کره ماه مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناسان در نظر دارند با استفاده از چاپگر‌های سه بعدی به ایجاد مصالح ساختمانی در کره ماه بپردازند و اوره موجود در ادرار انسان هم می‌تواند برای تولید بتن مورد استفاده قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: ساخت تلسکوپی فوق پیشرفته برای کشف نشانه‌هایی از حیات در فضا


بنا بر مطالعه‌های انجام شده سطح کره ماه بسیار سخت‌تر از سطح کره زمین است. در این کره نوسانات شدید دما، تابش‌های شدید اشعه‌های کیهانی و برخورد شهاب سنگ‌ها وجود دارد به همین دلیل ساخت پایگاه فضایی بسیار ایمنی اهمیت فراوان دارد.

این سازه‌های فضایی باید وضعیت ناپایدار کره ماه از جمله گرانش کم، برخورد شهاب سنگ‌ها و تابش‌های اشعه‌های کیهانی را تحمل کنند.

حمل تمامی مصالح برای ساخت پایگاه قمری در کره ماه از زمین بسیار پرهزینه و گران قیمت خواهد بود به همین دلیل کارشناسان در نظر دارند با استفاده از چاپگر سه بعدی و مواد اولیه موجود برسطح کره ماه پایگاه‌های فضایی برای فضانوردان طراحی کنند.


پروژه ساخت پایگاه فضایی به وسیله محققان نروژی، اسپانیایی، هلندی و ایتالیایی با همکاری آژانس فضایی اروپا، ESA انجام می‌شود. کارشناسان در این پروژه در آزمایشی به تولید بتن از اوره انسانی پرداخته و دریافتند افزودن این ترکیب سبب مقاومت بالای بتن ساخته شده می‌شود.

محققان در این آزمایش از نوعی ترکیب خاک استفاده کرده اند که بیشترین شباهت را به خاک کره ماه مشهور به رگولیت دارد.

پس از تولید بتن آزمایشی دانشمندان مقاومت آن را در حرارت ۸۰ درجه سلیسیوس و دمای زیر صفر مورد بررسی قرار دادند. به گفته محققان دگرگونی درجه حرارت در کره ماه بسیار بالاست.

نخستین بار انسان در ماموریت آپولو ۱۱ درسال ۱۹۶۹ موفق شد برسطح کره ماه قدم بگذارد که چندین ماموریت فضایی را به دنبال داشت. در تمام این ماموریت‌ها مدت زمان اقامت فضانوردان در کره ماه تنها چند روز بود که در کپسول فضایی خود اقامت داشتند.

کارشناسان در نظر دارند برای انجام ماموریت آرتمیس که در دهه ۲۰۲۰ انجام خواهد شد پایگاه فضایی برای فضانوردان بر سطح کره ماه طراحی کنند و به این ترتیب قمر کره زمین را مسکونی کنند.


بنا بر مطالعه‌های انجام شده هزینه حمل تنها ۴۵ گرم مصالح اولیه از زمین به مدار کره ماه حدود ۱۰ هزار دلار است که به گفته کارشناسان برای ساخت یک پایگاه فضایی به میزان بسیار زیاد مصالح اولیه نیاز است که هزینه بسیار گزافی خواهد شد.

بنا بر مطالعه‌های انجام شده دما برسطح کره ماه بین ۱۲۰ تا منفی ۱۳۰ درجه سلیسیوس در طول روز و شب دگرگون می‌شود به همین دلیل به مصالحی با قدرت تحمل نوسان‌های دمایی شدید نیاز است.

کارشناسان در کنار ایده استفاده از ادرار فضانوردان برای تولید بتن مقاوم طرح استفاده از یخ های قطبی کره ماه برای ترکیب با خاک برای تولید بتن را هم در دست اجرا دارند.

منبع:Space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار