معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت:با گسترش شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های جمعیت هلال احمر با تفاوت چشمگیری در سطح استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود.

محمد نوید متقی معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: جمعیت هلال احمر همه ساله در ایام نوروز در چند بخش از جمله امداد و نجات در جاده‌های کشور و حوادث جاده‌ای، راهنمایی مسافران نوروزی در مسیر‌ها و اماکن گردشگری و سلامت در سفر فعال بوده است.

او ادامه داد:، اما امسال با شیوع ویروس کرونا فضای کاری و دستور عملیاتی جمعیت هلال احمر نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بوده است.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان بیان کرد: در سال جدید با توجه به شیوع ویروس جمعیت هلال احمر در سه بخش فعالیت‌های خود را برای امدادرسانی به مردم دنبال می‌کند از جمله معاونت امداد و نجات که با حضور جوانان و داوطلبان مشغول به فعالیت هستند و ورودی‌ها و خروجی‌های استان را کنترل و از برف‌های فریدون شهر تا کویر خوربیابانک را پوشش می‌دهند.

متقی افزود: گام بعدی فعالیت جمعیت هلال احمر در نقاهتگاه‌های بهبود یافتگان است که معاونت درمان با حضور داوطلبان روی این موضوع کار می‌کنند بحث‌های درمان و پشتیبانی این امر نیز با معاونت امور داوطلبان است که در قالب پویش‌های مردمی مقابله با کرونا با دریافت کمک‌های مالی و انسانی در جهت تهیه اقلام بهداشتی و خوراکی برای نقاهتگاه‌ها و مددجویان تحت پوشش فعالیت می‌کنند.

او در خصوص تعداد نیرو‌های فعال در جمعیت هلال احمر استان گفت: از ابتدای طرح مقابله با کرونا تا به امروز حدود ۶۰۰ نفر از داوطلبان ما درگیر این موضوع شده اند این نیرو‌ها در ۱۸ اکیپ مشغول فعالیت هستند که در سه بخش غربالگری در فاز امدادی، مددکاری اجتماعی و جمع آوری کمک فعالیت و خدمت رسانی می‌کنند.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در خصوص هدفمند شدن کمک‌های مردمی در مواقع لزوم خدمات رسانی عنوان کرد: متاسفانه و خوشبختانه همیشه در حوادث مختلف مردم احساس کاذب و واقعی کمک رسانی را در دارند برای جلوگیری از سو استفاده‌ی بعضی از افراد سودجو پیشنهادی که هر سال به ستاد مدیریت بحران استان و کشور دادیم این بوده است که تنها از یک کانال رسمی کمک رسانی به محرومین استفاده شود.

متقی گفت: در حال حاضر همشهریان می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۱۲* در صورت تمایل به ارائه خدمات انسانی اعلام کنند و برای پرداخت خدمات مالی خود نیز از همین کد دستوری استفاده کنند. شماره حساب ۵۴۰۵۴۰۰۰۹۴ بانک ملت میر نیز برای در یافت کمک‌های نقدی در خدمت همشهریان است تا کمک‌های مالی خود را به محرومین برسانند.

او ادامه داد: براساس هماهنگی‌های که با دادستانی داشتیم با افراد سودجویی که اقدام به جمع آوری کمک برای افراد آسیب دیده می‌نمایند، اما این کمک‌های مردمی را به دست نیازمندان نمی‌رسانند مقابله می‌شود و مردم می‌توانند در شناسایی و معرفی این افراد سودجو با جمعیت هلال همکاری نمایند.


معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در مورد انتقاد‌هایی که از عملکرد جمعیت هلال احمر در مقابله با ویروس کرونا می‌شود گفت: در فضای بحرانی سه اتفاق می‌افتاد، یک سری از فعالیت‌ها تخصصی هستند که دستگاه مربوطه باید ورود پیدا کند در بحث کرونا خط مقدم سیستم درمان است و باید سیستم علوم پزشکی ورود کند، اگر در بحران‌ها این تفکیک‌ها انجام شود وظایف هر سیستم و ارگانی مشخص می‌شود.

متقی افزود: در مورد مقابله با ویروس کرونا آنچه که به ما محول شده است آموزش، اطلاع رسانی، راه اندازی و پشتیبانی نقاهتگاه‌ها و کنترل ورود و خروج‌های استان بوده است. تا همه دست در دست هم برای ریشه کنی این ویروس اقدام کنیم، قاعدتاً جمعیت هلال احمر در حیطه وظایف و اختیارات خود می‌تواند به امور مختلف ورود کند هرچند که تا به امروز جمعیت هلال احمر برای کمک به مردم بیش از وظایف خود در امر خدمت رسانی اقداماتی را انجام داده است.

او در خصوص آموزش‌های جمعیت هلال احمر در مقابله با ویروس کرونا گفت: آموزش‌های جمعیت هلال احمر در سه فاز از جمله قبل از ابتلا به ویروس کرونا، حین ابتلا به ویروس و پس از ابتلا به کرونا انجام می‌شود.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: قبل از ابتلا به ویروس کرونا براساس توصیه‌های علوم پزشکی در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی را آموزش می‌دهیم. پس از ابتلا به این ویروس آموزش‌هایی بر این مبنا که بتوانند تشخیص دهند که مبتلا شده اند یا خیر و در صورت ابتلا به چه مراکز درمانی مراجعه کنند آموزش داده می‌شود پس از ابتلا نیز اقداماتی که بیمار و خانواده باید انجام دهند را آموزش می‌دهیم.

متقی بیان کرد: وظیفه ما این است که شبانه روز کار کنیم و در خدمت مردم باشیم از همین رو به دنبال رفع و کاهش بلایا هستیم، در مورد کرونا بهترین روش برای قطع زنجیره کرونا پیشگیری از شیوع است، چون شیوع بین افراد و ارتباطات اتفاق می‌افتد لذا بهترین پیشنهاد این است که سعی کنیم چرخه شیوع ویروس کرونا را قطع کنیم.



معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: در حال حاضر سه نقاهتگاه در فاز اول پیش بینی شده است که یکی از این نقاهتگاه‌ها به صورت کامل فعال سازی شده است و عملا در این نقاهتگاه پذیرش بیمار داریم، اولین نقاهتگاه ما اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم است واقع در شهر ابریشم که در حال حاضر ظرفیت آن ۲۰۰ تخت است، اما تا ۸۰۰ تخت نیز قابل توسعه است، نقاهتگاه دوم مجموعه بانو امین خیابان سعادت آباد است که ظرفیت ۱۰۰ نفری دارد و نقاهتگاه سوم مجموعه ورزشی گل نرگس در پل تمدن است که قابلیت پذیرش ۱۰۰ بیمار را دارد.

متقی عنوان کرد: بعضاً تصور می‌کنند که نقاهتگاه‌ها امکانات ضعیف تری نسبت به بیمارستان دارند، اما این درست نیست، چون امکانات بیمارستانی کاملا در نقاهتگاه‌ها ایجاد شده است، تیم پزشکی توسط علوم پزشکی در این نقاهتگاه‌ها مستقر می‌شود؛ چون ویروس کرونا تا ۱۴ روز امکان انتقال به دیگران را توسط شخص بیمار دارد بهتر است که مبتلایان در نقاهتگاه‌ها طول درمان خود را سپری کنند ما هم خدمت گذار بیماران هستیم تا چرخه انتقال قطع شود.

او بیان کرد: عزیزان و همشهریانی که تمایل دارند به جمعیت هلال احمر بپیوندند تا به مردم خدمت رسانی کنند، می‌توانند از چند کانال برای این فعالیت داوطلبانه ثبت نام کنند نخست با مراجعه به جمعیت‌های اداری سطح استان می‌توانند مراحل ثبت نام را انجام دهند اگر نمی‌توانند به این ادارات مراجعه کنند می‌توانند با مراجعه به سایت هلال احمر مراحل ثبت نام خود را انجام دهند.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: کد دستوری #۲۱۱* نیز در اختیار همشهریان است تا در سه بخش اعلام خدمات نیروی انسانی، کمک‌های مالی و اقلام بهداشتی اعلام آمادگی نمایند.

متقی اظهار کرد: همانطور که در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم بسیاری از نیرو‌های ارزشی و جهادی در بحران‌های مختلف از مجموعه فرهنگی خودشان فعالیت می‌کنند که از این بابت عرض خدا قوت و تشکر از این گروه‌ها را داریم، اما این نیرو‌ها نکته‌هایی را باید لحاظ کنند تا اقدامات شان با مشکل مواجه نگردد.


او افزود: از جمله این اقدامات این است که نیرو‌های جهادی با مجموعه‌های رسمی هماهنگ باشند تا برای خود و مردم مشکلی حاصل نشود و دچار یک بحران مضاعف نشویم، چون ممکن است فردی که خدمت می‌کند عامل انتقال بیماری شود بستر هلال احمر نیز برای مسئولین هیئات و کانون‌ها باز است تا فعالیت‌های جهادی را با همکاری یکدیگر انجام دهیم تا بهترین نتیجه حاصل گردد.
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.