رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرزگفت: در حال حاضر تعداد بیمارانی که در بیمارستان های استان بستری هستند بالغ بر ۴۳۰ نفر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دکتر حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: یک مرحله سنگین را از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان تعطیلات نوروز امسال با همراهی چهار پایه اصلی که مردم، ستاد استانی مقابله با کرونا، پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان و همچنین اصحاب رسانه پشت سر گذاستیم.

دکتر کریم افزود:انسجام به هنگام بروز بحران نقش مهمی دارد و این مهم را طی یک ماه و نیم گذشته در البرز در مقابله با کرونا شاهد بودیم.

او گفت: تاکنون ۲۰۷ مورد مرگ قطعی به دلیل ابتلا به کووید- ۱۹ در استان ثبت شده و با احتساب موارد مشکوک آمار قربانیان در اثر این بیماری در البرز به ۲۵۰ نفر می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: این در حالی است که در گذشته احتمال این داده میشد که میزان مرگ و میرها در استان بر اثر بیماری کرونا بالای یکهزار نفر باشد.

 دکتر کریم با بیان اینکه تعداد مراجعین سرپایی به بیمارستان های استان از یکهزار نفر در روزهای ابتدایی اکنون به ۶۰۰ نفر رسیده است، افزود: در حال حاضر تعداد بیمارانی که در بیمارستان های استان بستری هستند بالغ بر ۴۳۰ نفر است.

دکتر کریم با اشاره به اینکه میانگین سن مبتلایان به کرونا در البرز در روزهایی ابتدایی شیوع آن در استان ۵۰ تا ۶۰ سال بود و خوشبختانه اکنون این مهم ۱۰ سال بالاتر رفته است، گفت: یعنی سطح ابتلای جوان ها به کرونا کمتر شده است، در حال حاضر میانگین سنی مرگ و میر در اثر کووید- ۱۹ در استان البرز ۷۰- ۶۰ است.

او افزود: از لحاظ نیاز به تخت های بخش های مراقبت های ویژه با بحران مواجهه نیستیم و خوشبختانه در البرز در میان پرسنل بهداشت و درمان موارد فوت ناشی از کرونا نداشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به عوارض سنگین بیجاری کرونا بر نظام سلامت کشورها گفت: اثرات سنگین تر آن عوارض اجتماعی و اقتصادی است که در این راستا دولت ما نیز روز گذشته تصمیماتی اتخاذ کرد که شاید از نظر من که پرسنل کادر درمان هستم خوشایند نباشد اما آنها دولت یک کشور هستند و باید در راستای جبران تبعات اقتصادی یکسری اقدامات و تصمیمات را اتخاذ می کردند تا زمینه عادی سازی روند زندگی را فراهم شود.

دکتر کریم افزود: شروع فعالیت ها در کشور برای ما بسیار تهدیدکننده است.

او با اشاره به اینکه اگر میخواهیم تا خردادماه شرایط مدیریتی کنونی را حفظ کنیم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و مردم باید همچنان نسبت به این بیماری حساس باشند و باید از آنچه به عنوان پول، دارایی و ... دارند به عنوان ذخیره استفاده کنند و کمتر بیرون بیایند؛ چون بهتر از این است که یکی از افراد خانواده خود را از دست دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اهمیت استفاده از آموزش برای کنترل بیماری کرونا گفت: باید تمامی ادارات، اصناف و دیگر محل های فعالیت ها به پروتکل های بهداشتی مختص کرونا پایبند باشند، از صنف یا سیستم اداری که بخواهد کشتارگاه مردم باشد نمی گذریم.

دکتر کریم افزود: بر اساس شواهد علمی با گرم شدن هوا میزان انتقال ویروس کرونا کمتر می شود و در حال حاضر در استان های جنوبی کشور اثرات گرما بر کاهش سطح ابتلاها می بینیم اما باید متوجه باشیم که دوباره پاییز و روزهای سرد هم می رسد.

او  با اشاره به اینکه بالاترین بار انتشار ویروس از طریق وسائل حمل و نقل عمومی است، گفت: باید به مردم بفهمانیم که مترو، اتوبوس و تاکسی یک آلت قتاله هستند و باید کمتر از خانه بیرون بیایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اهمیت مدیریت محله محور کرونا گفت: فعالیت اصناف، غربالگری و یا بحث نظافت با کمک بهداشت و بسیج نیروهای مردمی کار می شود، اما در این‌میان مواردی مانند ضدعفونی کردن اصولی دارد که باید بدرستی رعایت شود.

انتهای پیام / م . م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.