مرمت و ساماندهی چهار اثر تاریخی استان کرمانشاه

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت : قرارداد مرمت و ساماندهی چهار اثر تاریخی استان با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال منعقد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید قادری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت : مرمت و ساماندهی پروژه‌های استان شامل نورپردازی و پاک سازی طاق گرا، مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی، مرمت و ساماندهی پل چهر هرسین و مرمت مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه به زودی آغاز می‌شود.

او گفت : کار مرمت این پروژه‌ها تا قبل از تیرماه سال جاری به پایان برسند.

قادری با اشاره به پرونده‌های ثبتی در دست اقدام این اداره کل، گفت: چندین پرونده ثبت و حریم برای وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده که متاسفانه به علت شیوع کرونا تمامی جلسات لغو و بررسی این پرونده‌ها به بعد از بحران کرونا موکول شده است.

او افزود: با پایان دوران اپیدمی کرونا، امیدواریم که تمامی پرونده‌ها در فهرست آثار ملی و حرائم میراث فرهنگی به ثبت برسند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه به تعرض برخی از سوداگران و فرصت طلبان به تپه «لرینی» اسلام آبادغرب اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با هوشیاری انجمن‌های میراث فرهنگی و مردم محلی در همان ابتدا با شروع حفاری ۲ تن از حفاران دستگیر شدند و تلاش برای دستگیری دیگر افراد سودجو ادامه دارد. 

او با اشاره به اینکه پرونده ثبتی تپه لرینی تهیه و ارسال شده، ولی تاکنون شماره ثبت آن صادر نشده است، گفت: با بررسی کارشناسان این تپه مربوط به دوران اشکانی است.

قادری افزود: متاسفانه ذهنیتی در بین برخی از مردم وجود دارد که در عمق تپه‌های تاریخی و باستانی دفینه‌های گنج وجود دارد، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست.

او گفت: بیشتر تپه‌های تاریخی محل استقرار مردم و همان روستا‌های قدیمی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی هستند که به علت‌های مختلف تخریب و حالت تپه به خود گرفته اند.

مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه ممکن است برخی قطعات سفالین و کوزه‌ای هم در این تپه‌ها یافت شود که ارزش مالی هم ندارند، افزود: این تپه‌ها فقط از منظر علم باستان شناسی و میراث فرهنگی برای بررسی دوره‌های تاریخی و قدمت آن‌ها دارای اهمیت هستند.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.