مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در روزهای شیوع کرونا ویروس برخی از افراد به مدت یک ماه نباید به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت میزان ذخایر خونی در کشور اظهار کرد: کاهش میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته در سطح کشور باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده بود، اما خوشبختانه با افزایش مشارکت مردم افت شدید اهدای خون برطرف شده است. اگرچه کمبودهایی در برخی از مناطق کشور دیده می شود، اما خوشبختانه وضعیت میزان ذخایر خون ما بحرانی نیست.

عشقی تاکید کرد: در شرایط فعلی با افزایش سن افراد جهت اهدای خون ذخایر خونی و فراورده‌های آن تامین شده است و می توانیم ادعا کنیم که در این برهه  از زمان   خون نیازمندان مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی شبانه، مصدومان ترافیکی و نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین شده است.

هیچ کمبودی در خصوص ذخایر خونی پذیرفتنی نیست

او تاکید کرد: برای  انجام کارهایی چون تعویض خون نوزادان و  زایمان زنان به خون و فرآورده های خونی نیازمند هستیم. تامین خون برای بیماران  باید همیشگی باشد و هیچ کمبودی در این خصوص  پذیرفتنی نیست.

  مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ما  تقریبا مشابه سال گذشته است و اگر شرایط به حالت  عادی برگردد و عمل های جراحی گسترش پیدا کند، هیچ کمبودی در زمینه خون و فرآورده‌های خونی نداریم.

عشقی بیان کرد:  درحال حاضر کشورهایی که ادعا دارند در حوزه سلامت بسیار پیشرفته هستند با شیوع کرونا دچار مشکل شده‌ و استاندارد های خود را پایین آورده اند و میزان ذخایر خونی شان کاهش ۷۵ درصدی پیدا کرده است. اما ما در اوج بحران  فقط ۵۰ درصد میزان ذخایر خونی ما کم شده بود.

او گفت: هم اکنون میزان ذخایر خونی کشور حدود ۵ روز است و میزان مراجعه نیز افزایش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: اهدای خون بیش از ۳۰۴ هزار شهروند تهرانی در سال ۹۸


عشقی افزود: اگر افراد دارای تب، سرفه و سرماخوردگی بودند به مدت یک ماه جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه نکنند.

او گفت: مراکز انتقال خون هر روز ضد عفونی و وسایل و تجهیزات استریل می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار