به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،خداداد مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان راهداری در خصوص عوارض جدید آزادراههای دولتی گفت: نرخ جدید عوارض تنها در شورای پول و اعتبار تصویب شده و هنوز به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابلاغ نشده و عوارض خودروهای عبوری فعلا با نرخهای قبلی محاسبه میشود.
مقبلی افزود: به محض اینکه این مصوبه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما نیز نرخهای جدید را به شرکتهای آزادراههای تهران-قم، کرج-قزوین، بندرعباس-بندر شهید رجایی و کنارگذر غربی تبریز و همچنین شرکت مجری اخذ الکترونیکی عوارض این آزادراهها ابلاغ خواهیم کرد تا نرخهای جدید را در نرم افزار مربوطه اعمال و از خودروهای عبوری کسر کنند.
معاون مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه در زمانی که عوارض آزادراه تهران-قم ۵۰۰ تومان بود، تراز درآمدی ما از اخذ عوارض در برابر هزینههای تعمیر و نگهداری آزادراه منفی بود،گفت: حتی اگر نرخ جدید هم اعمال شود، با توجه به تورم موجود، ممکن است باز هم هزینههای نگهداری راه از درآمد عوارضی بیشتر باشد.
او ادامه داد: هزینههای ایمن سازی و نصب نیوجرسیها در آزادراه تهران-قم بسیار بالاست که مجموعاً بیش از ۷۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری تحمیل هزینه خواهد کرد و به طور کلی در حال حاضر هم از سمت قم و هم از سمت تهران نصب نیوجرسیهای مفصلی ادامه دارد تا به یکدیگر متصل شوند.
مقبلی در خصوص هزینههای آزادراهها از قبیل لکه گیری آسفالت، رنگ آمیزی کف جاده (خطوط ممتد و مقطع)، روشنایی آزادراه، نصب و تعمیر علائم، نصب و تعمیر گاردریل و… بیان کرد: در حال حاضر برای هر متر خط کشی، ۶ هزار تومان هزینه میدهیم، اگر بخواهیم در هر یک از باندهای رفت و برگشت آزادراه، ۴ خط سفید شامل دو خط مقطع و دو خط ممتد طرفین باند را رنگ آمیزی کنیم، ۲۴۰ هزار متر آزادراه با متری ۶ هزار تومان چیزی حدود یک تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.
او ادامه داد: برای نگهداری آزادراه، به طوری کلی هر کیلومتر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که مجموعاً به ۱۲ میلیارد تومان میرسد؛ در مقابل ۱۰ میلیارد تومان ما از عوارضی آزادراه تهران-قم درآمد داریم.
معاون سازمان راهداری درباره هزینه روکش آسفالت آزادراههای دولتی نیز بیان کرد: هزینه نوسازی کل روکش آسفالت آزادراه تهران-قم، رقم بسیار بالایی است که امکان انجام آن با بودجههای دولتی وجود ندارد.
مقبلی با اشاره به اینکه هر تن قیر برای سازمان راهداری ۴ میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: هزینههای آسفالت نه تنها در آزادراهها، در همه جادههای در اختیار سازمان راهداری، سرسام آور است؛ هزینه حمل کالا و همچنین هزینه خرید، تعمیر و نگهداری ماشین آلات راهسازی و راهداری از دیگر هزینههایی است که فشار زیادی به سازمان راهداری وارد میکند. به عنوان مثال قیمت هر لودر با برند کوماتسو ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارد؛ قیمت «بولدوزر ۲۷۵» کوماتسو یا کاترپیلار، ۵ تا ۶ میلیارد تومان است؛ دست دوم هم کسی آن را نمیفروشد، چون وارد کشور نمیشود؛ خودروهای چینی مجبوریم وارد کنیم که پس از دو سال گارانتی آن به پایان میرسد و هزینههای تعمیر به گردن سازمان راهداری میافتد.
انتهای پیام/ح