به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشست خبری ویدیو کنفرانسی، گفت: فروشگاههای اینترنتی واسطه اصناف و مردم در جشنواره فروش بهاره بوده اند و ثبت نام شرکت کنندگان در جشنواره رایگان و سریع بود و بیش از ۲۰۰ هزار بازدید کننده از سایت جشنواره داشتیم و همینطور ۱۲۰۰ متقاضی کسب و کار اینترنتی در جشنواره داشتیم.
وی اضافه کرد: افزایش فروش کسب و کارهای اینترنتی در جشنواره بهاره بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بوده است و در طرح جشنواره فروش اینترنتی ۳۱۹ کسب و کار اینترنتی مشارکت داشته اند.
رهبری ادامه داد: در مدل معماری جشنواره فروش بهاره، واحدهای صنفی آفلاین، فروشگاههای اینترنتی و خریداران در جشنواره فروش اینترنتی مشارکت دارند که واحدهای صنفی آفلاین شامل اصنافی از قیبل کیف، کفش، پوشاک، لوازم خانگی، تزیینی، آجیل و خشکبار و ... بوده است.
وی گفت: فروشگاههای اینترنتی نیز شامل تک فروشندگی و بازارگاههای چند فروشندگی و بسترهای آگهی الکترونیکی بودند که در این مدل معماری جشنواره، مشارکت نموده اند.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: خریداران در این مدل معماری فروش اینترنتی به دو بخش خریداران اینترنتی و خریداران غیر اینترنتی تقسیم شده که در این چارچوب تامین امنیت خریدهای اینترنتی، معرفی کسب و کارهای معتبر و رسیدگی به شکایات و تخلفات نیز مد نظر بوده است.
رهبری اضافه کرد: عملیات اجرایی جشنواره توسط بخش خصوصی (اتاق اصناف) بود که تهیه محتوای اطلاع رسانی، هماهنگی بین واحدهای آفلاین و آنلاین و تامین مالی جوایز و قرعه کشی را در این راستا انجام دادند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره قبلی برگزاری جشنواره فروش اینترنتی از ۲۳ اسفند سال ۹۸ به مدت یک هفته اجرا شد و تجربیات آن دوره در خصوص فعال سازی عملیات اجرایی جشنواره توسط بخش خصوصی یعنی اتاق اصناف، انجام شد؛ حتما در دوره جدید پایش و ارزیابی عملکرد فروشگاه اینترنتی در ارائه خدمات به واحدهای صنفی آفلاین توسط دولت، در نظر گرفتن قرعهکشی برای کالاهای هدف علاوه بر قرعهکشی برای عموم کالاها و تجمیع و یکپارچه سازی فعالیتهای مشابه برای ایجاد هم افزایی در توان فروشگاه اینترنتی و پیشگیری از سردرگمی مردم در دوره جدید حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.
رهبری تصریح کرد: به دنبال ایجاد تسهیلات و سهمیههای جدید برای فروشگاههای اینترنتی حاضر در جشنواره و همچنین به دنبال تحریک ایجاد تقاضا و عرضه اینترنتی از طریق مشوقها برای رونق گرفتن خرید و فروش اینترنتی هستیم.
وی گفت: در جشنواره فروش بهاره، مکانیزمی داشتیم که با نظارت اتحادیه ها، کسب و کارهای دارای مجوز حضور یابند و در رور دوم جشنواره سایت بازارگاه ایران جایگزین سایت فروش بهاره شده است و حدود ۲۰۰ فروشگاه اینترنتی الان عضو این سایت و جشنواره شده اند.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: سایت نماد اعتماد الکترونیکی برای ثبت شکایات از کسب و کارها و فروشگاههای اینترنتی متخلف است و مردم و خریداران در تکمیل چرخههای نظارتی میتوانند به ما کمک کنند.
رهبری اضافه کرد: اطلاعات نماد اعتماد الکترونیکی بر خلاف شایعات منتشر شده در فضای مجازی به هیچ وجه هک نشده است و تصاویر منتشر شده با اطلاعات نماد اعتماد الکترونیکی هیچ گونه تطابقی ندارد.
وی ادامه داد: با اقدام بانک مرکزی و شبکه پرداخت بانکی در اجرای رمز یکبار مصرف (پویا)، آسیبهای رمز دوم اینترنتی کاهش پیدا کرد و امنیت پرداخت ارتقای جدی یافت؛ البته برای تامین امنیت هر چه بیشتر دادههای شخصی مشتریان که نزد کسب و کارهای اینترنتی است، برنامههایی در دست اقدام داریم.
رهبری تصریح کرد: هزینههای خرید اینترنتی کمتر از خرید حضوری است، کاهش رفت و آمدها و آلودگیها از دیگر اثرات آن است، فروش اینترنتی نه فقط در دوران کرونا بلکه برای همیشه باید حمایت شود.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: نظام سفارش دهی B۲B بیشتر از طریق شبکههای ارتباطی خودشان و مذاکرات رو در رو هست و کمتر در حوزه و قالب خرید و فروش اینترنتی جای میگیرند و روی موضوع حضور B۲Bها در جشنوارههای فروش اینترنتی کار میکنیم و این موضوع را برای جشنوارههای آتی مورد بررسی و واکاوی قرار خواهیم داد.
رهبری اعلام کرد: دستورالعمل بهداشتی برای جشنواره فروش با همکاری وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است الزامات بهداشتی فروشگاههای اینترنتی برای حضور در جشنواره شامل نگهداری، بسته بندی، حمل و تحویل سفارشات بوده است.
وی افزود: پایشگری سیستمی و انتشار سوابق کسب و کارهای دارای نماد در پاسخگویی به شکایات را برای افزایش اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی را در دستور کار قرار دادیم.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: میخواهیم یک بیمه یا صندوق ضمانت برای نماد اعتماد الکترونیکی در نظر بگیریم که این برنامه را برای جبران خسارات احتمالی در دستور کار داریم؛ البته نظارت بر حقوق مصرف کنندگان در کنار راه اندازی این بیمه یا صندوق میتواند وضعیت اعتماد مردم به خرید و فروش اینترنتی را ارتقا دهد.
رهبری اعلام کرد: از ۱۶ فروردین ماه دور دوم جشنواره فروش اینترنتی شروع شده است، میزان تخفیفهای برخی صنوف بزودی اعلام میشود و همچنین برای عضویت کسب و کارها در جشنواره شرایطی از جمله داشتن پروانه فعالیت کسب و کار مجازی و نماد اعتماد الکترونیکی از آن جمله است، ارسال رایگان خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان هم از دیگر شرایط است.
وی افزود: لحاظ کردن اعتبار مالیاتی برای کسب و کارها و فروشگاهها مشوقی برای ورود آنها به فضای خرید و فروش اینترنتی است و چشم انداز ما برای جشنواره، بستری بلند مدت است، برای دوران پسا کرونا هم برنامه داریم.
رهبری ادامه داد: کسب و کارهای آفلاین خود میتوانند فروشگاه آنلاین داشته باشند و محصولات خود را در سایت خود به مشتریانش عرضه کند.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که با رکورد فعالیت تاکسیها مواجهیم، تاکسیها با مجوز وزارت بهداشت میتوانند حمل بار داشته باشند که اهتمام به این موضوع در حوزه لجستیک خریدهای اینترنتی قابل توجه است.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از شرکت پست درخواست کردیم میزان تخفیفهای خود را در این شرایط از ۲۰ درصد بیشتر کند تا در حوزه حمل و لجستیک خریدهای اینترنتی تسهیل ایجاد شود.
انتهای پیام/