کارشناس امور قرآنی و دینی گفت: قطعاً ظهور نزدیک است، اما مشخص کردن زمان آن کاری غیرعقلانی است.

حجت الاسلام زرین کارشناس مسائل قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مفهوم مهدویت گفت: مهدویت در تفکر اسلام، در اصل ریشه کلی به نام منجی در جهان دارد؛ یعنی کسی که قرار است بعد از به تنگنا رسیدن مردم زمین را نجات بدهد. این یک تفکر جهانی است و ما شیعیان و بعضی از فرق مختلف به آن قائل هستیم. مهدویت یعنی کسی به نام مهدی ظهور می‌کند و عالم را از اوضاع نابسامان نجات می‌دهد.

نداشتن فهم ولایی؛ مانعی برای ظهور حضرت مهدی (عج)/ مشخص کردن زمان ظهور عقلانی نیست

وی افزود: برای ظهور موعود ملزوماتی وجود دارد؛ یکی از نشانه‌های ظهور این است که از آسمان ندایی بلند شنیده شود؛ طبق گفته علامه طباطبایی، حضرت صاحب الزمان زمانی ظهور می‌کنند که مردم به درجه‌ای از تفکر و تعقل برسند. کما اینکه در این مدت غیبت امام زمان، نداشتن فهم ولایی، مانعی برای ظهور شده است. باید همه تلاش کنیم تا فهم ولایی خود را بالا ببریم که در نتیجه آن قطعاً ظهور محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام زرین ادامه داد: مشخص کردن زمان ظهور، کاری غیرعقلانی است. در روایت‌ داریم که امام صادق (ع) با آن عظمت و معصومیتی که داشتند، برای ظهور هیچ زمانی را تعیین نمی‌کردند. قطعاً ظهور نزدیک است، اما ما انسان‌ها به خاطر انجام خطا و معاصی، آمدن حضرت را بیشتر از پیش به تعویق می‌اندازیم.

وی اظهار کرد: در روایت‌های بسیار به صراحت بیان شده که معاصی و گناه باعث تأخیر در ظهور حضرت حجت می‌شود. ما انسان‌ها اگر پالایش نفس خود را بالا می‌بردیم، هیچ وقت از نعمت ظهور راهنما و امام محروم نمی‌شدیم. به طور مثال اگر بنده یک کیلو طلا داشته باشم، اما برای حفاظت از آن جایی وجود نداشته باشد، قطع به یقین آن را از دست می‌دهم؛ بنابراین تا زمانی که ما انسان‌ها قابلیت و ظرفیت خود را بالا نبریم، امام زمان ظهور نخواهند کرد.

بهار نزدیک است

وی افزود: در بحث مهدویت، هیچ یک از علمای اهل تشیع مهدویت را زیر سوال نبرده اند. کسی که موضوع مهدویت و منجی به این معنی که فردی نجات دهنده از نسل رسول خدا ظهور می‌کند را زیر سوال ببرد، در حقیقت شیعه و مسلمان نیست. تفکر منجی از زمان حضرت آدم بوده است.

این کارشناس مذهبی لازمه ظهور منجی را تحقق عدالت اقتصادی دانست و بیان کرد: عدالت اقتصادی یعنی هر چیز در جای خودش قرار بگیرد. در این صورت نارضایتی به وجود نمی‌آید؛ زیرا هرکس به اندازه قابلیتش به حق و حقوقی که دارد، می‌رسد. انتظار فرج قطعاً یک تکلیف است. غیرقابل قبول و غیر منطقی است که بگوییم طرفدار امام زمان هستیم، اما منتظرشان نیستیم. کسی که منتظر ایشان نباشد قطعا ایشان را هم دوست ندارد.

وی در پایان گفت: نبود امام زمان، قطعاً عذاب الهی و جریمه است. امام زمان (ع) قطعاً انتظاراتی از پیروان خود دارد. از مهم‌ترین این خواسته‌ها تقوا، تقوا و تقوا است. خود خداوند گفته که من شما را آفریدم تا ببینم که کدام یک از شما باتقواتر هستید. وقتی ما تقوا را رعایت کنیم، ارتباط قلبی نیز پیدا می‌کنیم. پایه و ریشه تقوا عشق الهی است. اینکه باید خودمان را در آتش عشق الهی و حضرت صاحب الزمان (عج) رها کنیم.

بهار نزدیک است

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
سوالی از حضرت بقیته الله.. صاحب الزمان صلوات ودرود بر شما ومحمد وال او
اگر عقل انسان انقدرحقیر است که نتواند زمان حضور شما را
تخمین بزند .. پس خداوند چنین انسانهائی را برای چه خلق کرد .. ما امیدواریم خداوند متعال ظهور شما را هر چه زودتر
عملی فرملید تا این دنیای پراز فساد وتباهی و دروغ ودغل
سامان یابد و زندگی انسانها از وجود قلدران و فریبکاران و
بی عقلان پاک و سعادت به جامعه بشری هدیه شود
الهم عجل لویک الفرج