مردم استان بوشهر به مناسبت سالروز میلاد صاحب الزمان (عج) آیینی دیرینه برگزار می‌کنند به نام نیمه برات. آیینی برای گرامیداشت این روز و یاد کردن از درگذشتگان.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مردم استان بوشهر از دیرباز به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدی موعود (عج)  آیینی برگزار می‌کنند که به آن نیمه برات می‌گویند.

در این آیین مردم با توزیع حلوا خرمایی، رنگینک، زولبیا و بامیه، یا شیرینی میان همسایگان و خویشاوندان از درگذشتگان خود یاد می‌کنند.

مردم بعضی از مناطق استان تا ظهر چهاردهم شعبان و برخی عصر یا غروب این روز، این رسم را برگزار می‌کنند.

وقتی نیمه براتی را به در خانه همسایه و نزدیکان می‌برند، کسی که ظرف نیمه برات را تحویل می‌گیرد پس از طلب آمرزش برای درگذشتگان، ظرف را از آن چه که خودش به مناسبت نیمه برات آماده کرده، پر می‌کند.

نیمه شعبان در فرهنگ نامه‌ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان سبب است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می‌بخشد.

در متون کهن نظم و نثر فارسی آمده هر کس در شب برات عبادت کند و نیکی به جای آورد، از دوزخ رهایی خواهد یافت یا این طور نوشته شده که در شب برات که شب پانزدهم شعبان است ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می‌کنند.

در فرهنگ لغت آمده برات از کلمه برائت عربی گرفته شده که یکی از معنا‌های آن بری شدنِ مدیون از دین.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.