آیت الله اعرافی گفت:نمی توان به راحتی از کنار کلمه انتظار گذشت، چرا که دنیایی از معارف اهل بیت(ع) را در دل خود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت الله علیرضا اعرافی،مدیر حوزه های علمیه سحرگاه نیمه شعبان طی سخنانی در مسجد مقدس جمکران که از رسانه ملی پخش شد، اظهار کرد: ما در این روز بزرگ و این سال چند غم را با خود حمل می‌کنیم؛ غم بشریت، غم امت اسلام، غم بلای کرونا که موجب شد نتوانیم با آن شکوه و شور هر ساله عرض ادب به پیشگاه امام عصر (عج) عرض ادب کنیم.

او  افزود: امسال متاسفانه آن حضور عظیم را در حرم‌های مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و مراسم‌های عبادی و معنوی را در جای جای ایران اسلامی شاهد نیستیم.

آیت الله اعرافی، غیبت امام عصر (عج) را غم بزرگ دیگری عنوان کرد و ادامه داد: غیبت امام (عج) و دوری ما از ایشان غم بزرگ دیگری است که ان شاءالله با دعا‌ها و تضرع همه با عنایت خداوند بزرگ این غم به زودی زود برداشته شودو عالم نور وجمال امام عصر (عج) به نظاره بنشیند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: مقوله مهدویت و انتظار یک مقوله ریشه دار و اندیشه سرشت در تمام مکاتب بشری، ادیان الهی، فرق و مذاهب اسلامی و به ویژه مکتب اهل بیت (ع) است.

او ادامه داد: گاهی ما شاهد هستیم که مفاهیمی در یک مذهب، مکتب مطرح است و شاید مختص آن باشد، اما مقوله مهدویت و انتظار و فلسفه ظهور منجی عالم بشریت تنها در مکتب اهل بیت (ع) ریشه ندوانده است و بلکه تمام مکاتب، مذهب و ادیان الهی و فرق در طول ابعاد تاریخ بشریت به منجی و ظهور آن معتقد هستند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این انتظار، چشم براهی، فصل خوب در تمام مکاتب بشری وجود دارد و این اندیشه در ادیان ابراهیمی مورد تمرکز و توجه قرار گرفته است کما اینکه مسأله منجی در تمام مکاتب مطرح است. موضوع امام عصر (عج)، ظهورایشان و نقشه راه که برای جامعه مهدوی تحصیل شده است اختصاص به شیعه ندارد و همه مذهب اسلامی بر سر مقوله مهدویت اتفاق نظر دارند.


او با بیان اینکه ۲۶ نفر از صحابه رسول خدا (ص) در منابع اهل سنت روایاتی پیرامون امام عصر (عج) را مطرح کرده اند، گفت: صحابه به نسل اول پیروان و یاران نزدیک به پیامبر (ص) اطلاق می‌گردد که بسیاری از روایات خود را از زبان حضرت ختمی مرتبت خوشه چینی کرده و در کتب و منابع روایی خود ارائه کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: در اتفاق نظر پیرامون مهدویت و ظهور امام عصر (عج) میان شیعه و سنی می‌توان به نظرات و روایات ۳۸ نفر از محدثین تراز اول اهل سنت که در منابع خود به مسأله مهدویت اشاره داشته اند که برای نمونه می‌توان به؛ کتاب سنن ابی داود، کتاب سنن ترمزی، کتاب سنن نسائی و... اشاره کرد.

اعرافی افزود: در کتاب مجمع بخارایی پیرامون عصر ظهور، امام عصر (عج) و ظهور یک انسان کامل از نسل رسول خدا (ص) روایاتی نقل شده است و اگر در طول تاریخ و دوره‌های متعدد را بررسی کنیم، خواهیم دید که بیش از ۱۰ کتاب مستقل درباره امام عصر (عج)، مهدویت و فلسفه انتظار توسط علمای اهل سنت قلم فرسایی شده است.

او بیان کرد: علاوه بر این موارد که در باب اهمیت جایگاه مهدویت، ظهور امام عصر (عج) ذکر شد، می‌توانیم به کتاب «صحاح سِتّه» به عنوان شش مجموعه بزرگ از کتب حدیثی اهل سنت اشاره کرد، این کتب نزد اهل سنت اعتبار بسیاری دارند؛ به گونه‌ای که پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی آنان به شمار می‌آیند. هر چند تنها دو کتاب با عنوان صحیح و چهار کتاب دیگر، با عنوان سنن است، اما به همه آن‌ها صحاح به (معنای صحیح‌ها) می‌گویند. این منابع عبارتند از: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابی داوود، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی و سنن نسائی که بعضا شاهدیم که روایات متعددی در باب ظهور امام عصر (عج) و مهدویت در آن‌ها وجود دارد و حتی در طول تاریخ بزرگانی از اهل سنت مدعی تهاتر داشتند.

آیت الله اعرافی افزود: بیش از ۷۰۰ روایت در منابع شیعه است که نظیر آن‌ها را می‌توانیم در منابع اهل سنت می‌توانیم ببینیم، این حجم بالای پرداختن فرق و مذهب مختلف اسلامی به این مقوله است، مسأله پایان تاریخ و ظهور یک انسان کامل و رشید که جهان را پر از عدل و داد و بصیرت می‌کند، هم ریشه در فطرت بشری، ادیان بشر، ریشه در ادیان الهی و ابراهیمی دارد و این مقوله از مفاهیم و معارف مشترک همه مکاتب بشری است.

مدیر حوزه‌های علمیه به ارتباط قرآن و مهدویت اشاره کرد و گفت: مقوله مهدویت یک مقوله اسلامی است، انتظار یک حقیقت مشترک همه امت اسلام است، انتظار می‌تواند خیمه‌ای باشد که تمام امت را در سایه خود جمع کند. امر مشترک همه ادیان و مذهب است، از دید ما امام معصوم تجسم قرآن است، تمام قرآن در تجسم انسان کامل تجلی پیدا می‌کند، اگر بخواهیم تفسیر عملی قرآن را یکجا ببینیم باید پیامبر (ص) را بیاوریم و امام معصوم و قرآن دو نسخه منطبق بر هم هستند. همانطور که پیامبر (ص) بود و در امتداد پیامبر (ص) ائمه معصومین (ع) قرار دارند، لذا امام عصر (عج) قرآن است.

او گفت: بیش از ۵۰۰ روایت آورده شده است که تطبیق به امام عصر (ع) و برای امام عصر (ع) است، در روایاتی دیگر یکصد آیه مختص امام عصر (عج) و همچنین یکصد آیه پیرامون و نزدیک‌تر به حضرت و امر ظهور است و در جایی دیگر مرحوم علامه مجلسی در بحار بیش از ۵۰ آیه آورده اند که دلالت روشنی به رستاخیز ظهور دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به سوره قصص آیه ۵ گفت: در آیه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ، و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم». مونه‌ای از آیاتی است که بدون ظهور و امام عصر (ع) تفسیرو معنا نمی‌شود.

عضو شورای عالی حوزه، به مهدویت در اندیشه مکتب اهل بیت (ع) و تشیع اشاره کرد و افزود: این فرهنگ در اندیشه شیعه غوغاست، وقتی وارد معارف اهل بیت می‌شویم همه حقایق دین در مساله انتظار و مهدویت جمع شده است. همه چیز در این تابلو جمع شده است. ما یک کلمه کوتاه انتظار را بیان می‌کنیم که در دل خود فرهنگ غنی و معارف اهل بیت (ع) را بازگو می‌کند.


امام جمعه قم اظهارکرد: ضمن اینکه انتظار و مهدویت چشم براه یک اتفاق عالمی بودن انسانی، فطری است که همه مکاتب و مذاهب گفته اند، اما وقتی وارد فرهنگ اهل بیت (ع) شویم، این مقوله خیلی دقیق‌تر و جامع‌تر بیان شده، مساله مهدویت با دل و جان انسان گره خورده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: انتظار جای تکالیف نیست، اینکه همه امور را کنار بذاریم و فقط منتظر باشیم برداشت نادرستی است، آنچه در متون اسلامی و معارف اهل بیت (ع) است و انقلاب اسلامی و امام آن را احیا کرد، انتظار جای بقیه تکالیف نیست، بلکه موتور محرک یک جامعه مهدوی، حیات آفرین و انسان ساز است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.